۴ اپلیکیشن متن باز جایگزین Dreamweaver

سه‌شنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
آیا به دنبال یک برنامه جایگزین برای دریم‌ویوور یا سایر ویرایشگر‌های اچ‌تی‌ام‌ال (Html) و سی‌اس‌اس (Css) هستید؟ ما در این مطلب از زومیت می‌خواهیم شما را با ۴ ابزار متن باز و رایگان را در این زمینه آشنا کنیم. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

در سال‌های نه چندان دور تقریبا همه صفحات وب موجود بر روی اینترنت با یک روش ثابت و توسط دست طراحی شده بود. این موضوع به پیش از زمانی بر می‌گردد که Css توانست در بین توسعه دهندگان وب گسترش یابد و نیز توسط مرورگرهای رایج پشتیبانی شود.

در شرایطی که طراحان کارهای خود را به طور کامل بر اساس ویرایش دستی تعداد زیادی از فایل‌ها HTML ایجاد می‌کردند، ویرایشگر WYSIWYG (هر چه می‌بینید همان است که در نتیجه دریافت می‌کنید) ظهور کرد و به ابزاری مبدل شد که میلیون‌ها طراح تازه کار و حرفه‌ای به استفاده از آن روی بیاورند.

نرم‌افزارهایی‌ مانند CoffeeCup، HotDog، FrontPage، GoLive و تعداد زیادی اپلیکیشن دیگر بازارها را پر کردند و بسیاری از ویرایشگرهای WYSIWYG نیز به همین شکل در بازار عرضه شده و در دسترس افراد قرار گرفتند. نرم‌افزار Dreamweaver که در ابتدا محصولی از شرکت مایکرومدیا بود و سپس توسط شرکت ادوبی خریداری شد، یکی از موفق‌ترین این نوع برنامه‌ها بود که مطمئنا بسیاری از طراحان وب سالیان سال آن را به عنوان ابزار پیش‌فرض و اصلی خود در کار طراحی وب استفاده می‌کرده یا هنوز هم این نرم‌افزار را بکار می‌برند.

البته نرم‌افزارهایی که به آن‌ها اشاره کردیم دقیقا همانند ویراشگرهای WYSIWYG نیستند، حتی برای افرادی که با ویرایش و طراحی مستقیم وب با زبان HTML آشنایی کامل دارند، این ابزارها مزیت‌های جدید، کنترل قالب، مدیریت فایل و کاهش آسان زمان ساختن یک کد کاربردی را ارائه می‌دهند.

اما در کنار این اتفاق که ابزارهای ساخت صفحات وب در بازارها گسترش می‌یافتند، یک مورد دیگر هم رخ داد. سیستم‌های مدیریت محتوا مانند دروپال یا وردپرس و بسیاری سیستم دیگر، قابلیت‌هایی را ارائه کردند که نیاز هر تولید کننده محتوای معمولی‌ای را رفع می‌کرد و برای اینکار نیاز به نوشتن یک خط کد هم نیست. شما می‌توانید با استفاده از چنین سیستم‌هایی، بدون داشتن هیچ‌گونه نگرانی از بابت کدنویسی، یک وب سایت بسیار کاربردی و مطالب با نیاز خود را به آسانی ایجاد کنید.

آیا می‌توان گفت که ورود سیستم‌های مدیریت محتوا، باعث تغییر وب شد؟ قطعا پاسخ مثبت است. آیا با این سیستم‌ها نیازی به نوشتن دستی کد HTML دارید؟ خب برای برخی از کاربران جواب این سوال بله است. اما از آنجا که وب از کلکسیون محتوا به یک پلتفرم برای اپلیکیشن‌ها تبدیل شد، فرصت‌های جدیدی برای انجام کارهای تازه به وجود آمد که پیش‌تر نمی‌شد آن‌ها را به صورت مستقیم و با زبان اچ‌تی‌ام‌ال ساخت. هر نرم‌افزار به عنوان یک اپلیکیشن خدماتی، هر شبکه خبری و حتی بسیاری از اپلیکیشن‌های موبایل نیازمند پشتیبانی صفحه نمایش‌های خود از رندر HTML و CSS هستند. اما این وضعیت درباره سیستم‌های مدیریت محتوا چگونه است؟ این سیستم‌ها نیز برای کاربردی بودن نیاز به قالب دارند.

تعداد بسیار زیادی کتابخانه آماده وجود دارد که می‌توان مراحل توسعه وب را با استفاده از آن‌ها استاندارد کرد. کدنویسی برای وب به این زودی جایگزینی پیدا نخواهد کرد و ابزارهای توسعه وب که به نام چند مورد از آن‌ها اشاره کردیم همچنان رایج هستند و تعداد زیادی هم جایگزین متن باز و رایگان برای ابزارهای مورد اشاره وجود دارد که ممکن شما هم به استفاده از آن‌ها علاقمند شوید.

۱: Aptana Studio

aptana

ممکن است این ابزار کمی عجیب به نظر برسد اما در لیست ما اولین است. Aptana Studio یک ابزار توسعه متن باز برای وب آزاد است که در عمل به این معنا است که نباید انتظار یک محیط توسعه پیشرفته را از آن داشت. این نرم‌افزار بر اساس پروژه متن باز Eclipse ساخته شده و ابزارهایی را برای مدیریت و کدنویسی به زبان‌های HTML و CSS ارائه می‌دهد. از جمله برخی از این ابزار می‌توان به رنگ‌بندی کدها، کامل کننده خودکار کد، ابزارهای رفع اشکال (debugging) و ... می‌شوند. مهمترین قابلیت Aptana Studio که آن را بیشتر در نرم‌افزارهای پولی می‌بینیم پشتیبانی از جاوا اسکریپت است که آن را به یک ابزار بسیار قدرتمند برای توسعه اپلیکیشن‌های تحت وب پیچیده تبدیل کرده است.

۲: BlueGriffon

BlueGriffon یک ویرایشگر WYSIWYG است که توسط Gecko ساخته شده است و در آن از همان موتور رندریگ فایرفاکس استفاده شده است. این ویرایشگر یکی از معدود ویرایشگرهایی است که ویرایش بدون وقفه و زنده HTML را به کاربر ارائه می‌دهد و BlueGiffon به صورت مداوم و فعال، بروزرسانی می‌شود. به نظر می‌رسد تنها ویرایشگر WYSIWYG که توسعه فعال کد را در اختیار افراد قرار می‌دهد و از HTML 5 و نیز قابلیت‌های نوین CSS هم پشنیبانی می‌کند. ویرایشگر مورد بحث تحت مجوزهای MPL، GPL و LGPL ارائه شده و نسخه‌های سفارشی شده‌ای از آن برای پلتفرم‌های بزرگ در دسترس است.

۳: Seamonkey

Seamonkey یک شرکت غیر انتفاعی همانند بنیاد موزیلا بوده که یکی از محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های وب را تولید کرده است. در حالیکه موزیلا تصمیم گرفت تمرکز خود را بر روی پروژه‌های جداگانه قرار دهد، Seamonkey اما، هدفش این است که نسخه‌های معمولی‌ای از پلتفرم کامل خود را منتشر کند. یکی از این نسخه‌ها Seamonkey Composer نام دارد که در واقع یک ویرایشگر WYSIWYG  است. در هنگام نوشتن این مطلب، تنها چند هفته از انتشار جدیدترین نسخه پایدار ویرایشگر یاد شده می‌گذرد ولی بخش Composer این نرم‌افزار ازین پس دیگر بروزرسانی نخواهد شد. در هرحال موتور مشابهی در آن استفاده شده تا قدرت بخش ایمیل در پروژه‌ها افزایش یابد و عملکرد پایه‌ای بهینه شود و در نهایت می‌توان Seamonkey را به عنوان گزینه‌ای بسیار مناسب برای تازه کاران HTML بر شمرد.

۴: Choose a legacy editor

تعداد بسیار زیادی پروژه دیگر هم وجود دارد که در طی زمان به صورت رها شده درآمده‌اند، اما هنوز افرادی هستند که از آن‌ها استفاده کرده یا حتی تغییرات جزئی در این ابزارها اعمال کنند. اما برخی از این پروژه‌ها چندین سال است که بروزرسانی نشده‌اند اما ممکن است هنوز هم انتخاب خوبی برای برخی کاربران باشند. در زیر لیستی از بهترین پروژه‌هایی که چنین شرایطی را دارند مشاهده می‌کنید.

  • Amaya، یک ویرایشگر است که توسط W3C برای آخرین بار در سال ۲۰۱۲ بروزرسانی شده است و از HTML 4.01 پشتیبانی می‌کند.
  • Komposer، یک نمونه تغییر یافته از ویرایشگر Nvu با پشتیبانی از استاندارد WYSIWYG است که جزء به جزء ویرایش را می‌توان با آن انجام داد. آخرین نسخه ویرایشگر یاد شده در سال ۲۰۰۷ منتشر شد.
  • Maqetta، یک ویرایشگر درون-مرورگری است که از HTML 5 پشتیبانی کرده و جدیدترین نسخه آن در سال ۲۰۱۳ منتشر شد.
  • Nvu، یک ویرایشگر چند پلتفرمه بود که توسط KompoZer پایه ریزی شد و اکنون چندین سال از آخرین بروزرسانی آن می‌گذرد.
  • Quanta Plus، یک محیط یکپارچه شده توسعه است که به صورت بخصوص برای HTML و CSS و نیز زبان‌های مرتبط با طراحی وب ساخته شده است. این ابزار نیز از استاندارد WYSIWYG پشتیبانی می‌کند و آخرین بروزرسانی آن هم به سال ۲۰۰۹ باز می‌گردد.

پیشنهاد اضافه: یک ویرایشگر متن پیشرفته

تعدادی ویرایشگر متنی کاربردها و قابلیت‌های اضافه‌ای را ارائه می‌دهند و ویرایش HTML و CSS در آن‌ها بسیار خوب صورت می‌گیرد. اما با اینحال بهترین ابزار مورد نیاز برای تازه‌کاران هم به شمار نمی‌روند. استفاده از چنین ویرایشگرهایی به صورت لبه به لبه با یک مرورگر مدرن یا استفاده از ابزارهای پیشفرض درون مرورگر که برای رفع اشکال قرار داده شده‌اند ممکن است هر کدام در شرایط خاصی برای شما کاربردی‌تر به نظر برسند. در لیست زیر برخی از بهترین ویرایشگرهای پیشرفته متن را مشاهده می‌کنید.

  • Atom، یک پروژه جدید در گیت‌هاب است که خود را اینگونه معرفی کرده: «ویرایشگر متن قابل هک برای قرن ۲۱». این ابزار از HTML و CSS پیشتیبانی می‌کند و افزونه‌های فراوان دیگری هم دارد.
  • Bluefish، یک محیط یکپارچه شده توسعه سبک است که متمایز کردن کدها در HTML و CSS یکی از ویژگی‌های آن است. Bluefish قابلیت‌ بارگزاری راه دور و نیز تعدادی ویژگی اساسی دیگر هم به کاربران ارائه می‌کند.
  • Vim یا Emacs. بدون ایجاد جلب توجه زیاد همیشه یک جنگ بین این دو ویرایشگر متنی قدیمی وجود داشته است. می‌توان گفت تعدادی از ویژگی‌های بهبود یافته در ویرایش وب، در هر دو ویرایشگر یاد شده وجود دارند. بنابراین می‌توانید بر اساس سلیقه خود هر کدام را که خواستید انتخاب کنید.

آیا نرم افزارها و ویرایشگر‌های معرفی شده در این مطلب می‌توانند جایگزینی برای نرم افزار معروف Dreamweaver باشنند؟ البته که نه. این ابزارها اساسا برای چنین هدفی هم ساخته نشده‌اند. هر کدام از نرم‌افزارهای مورد بحث با ارائه ویژگی‌های خاص یک استراتژی مخصوص را در پیش گرفته‌اند و کاربران می‌توانند برای طراحی وب بر اساس نیاز و در برخی مواقع بر اساس سلیقه یکی از آن‌ها را انتخاب کرده و نیاز خود را رفع کنند.

شما تجربه کاری با کدام یک از ابزارهای معرفی شده را دارید؟ یا چه ابزارهای جدیدی در این حوزه می‌شناسید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات