سلبریتی‌ها مخفیانه درحال پرداخت مبالغ هنگفت برای درمان‌های ضدپیری هستند

دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
درمان با سلول‌های بنیادی
برخی سلبریتی‌ها بدون آگاهی از عوارض جانبی وحشتناک درمان با سلول‌های بنیادی، مبالغ هنگفتی را بابت روش‌های درمان ضد پیری با سلول‌های بنیادی می‌پردازند.
تبلیغات

سن فقط یک عدد است. اما در عصر برگزیدگان شیفته‌ی جاودانگی، برخی افراد مشهور ظاهراً از عهده‌ی هزینه‌های هنگفت بعضی از موارد استفاده‌ی عجیب «درمان با سلول‌های بنیادی» برمی‌آیند و با استفاده از این روش‌ها، جوانی خود را حفظ می‌کنند.

یکی از افراد مشهوری که اخیراً از آزمایش این روش‌های درمانی ضدپیری پرده برداشته است، جان کلیز، بازیگر و کمدین بریتانیایی است. کلیز ۸۴ ساله اخیراً در مصاحبه‌ای فاش کرد که برای جلوگیری از پیری، در دو دهه‌ی گذشته سالانه حدود ۱۷ هزار پوند (تقریباً معادل ۲۱ هزار دلار) برای درمان خصوصی با سلول‌های بنیادی هزینه کرده است.

البته، کلیز ۸۴ ساله خیلی جوان‌تر از سنش به نظر می‌رسد. اما متخصصان هشدار می‌دهند که نه تنها مزایای ادعایی این درمان‌ها اثبات نشده است، بلکه ممکن است به بدن ما آسیب نیز برسانند و احتمالاً به پیامدهای وحشتناکی مانند ابتلا به سرطان منجر شوند.

مزایای ادعایی درمان‌های ضد پیری با سلول‌های بنیادی هرگز اثبات نشده است

متخصصان می‌گویند کلینیک‌های خصوصی ارائه‌دهنده‌ی این روش‌های درمانی، در کشورهایی مانند ایالات متحده و سوئیس و در «مناطق خاکستری نظارتی» فعالیت می‌کنند. به همین دلیل، مردم متوجه نمی‌شوند که علم از این قبیل فناوری‌ها پشتیبانی نمی‌کند.

آنا کوتوریر از کنسرسیوم اروپایی ارتباط ژن و اطلاعات سلول درمانی می‌گوید: «این کلینیک‌ها ممکن است خارج از مقررات نظارتی و مشارکت علمی فعالیت کنند و پروتکل‌ها یا نتایج کار را در اختیار بیمارانی که هزینه‌ی خدماتشان را پرداخت می‌کنند، قرار نمی‌دهند.»

البته، سلول‌های بنیادی به عنوان معجزه‌ی علم شهرت دارند و این شهرت بی‌دلیل نیست. این سلول‌ها توانایی تقسیم بالایی دارند و نه تنها به طور شگفت‌انگیزی در تجدید خودشان خوب عمل می‌کنند، بلکه به اصطلاح «پرتوان» نیز معروف هستند، یعنی می‌توانند تقریباً به هر نوع سلولی در بدن انسان تبدیل شوند. سلول‌های بنیادی به طور اساسی همه‌کاره هستند و همین ویژگی‌ها، آن‌ها را برای بازسازی بافت‌های آسیب‌دیده یا حتی از‌دست‌رفته ایده‌آل می کند.

شاید روزی پیشرفت در این زمینه به ما امکان دهد تا مثل قورباغه‌ها، دوباره بتوانیم اندام‌هایی را رشد دهیم. حتی در حال حاضر، سلول‌های بنیادی از راه پیوند به مغز استخوان بیمار، در درمان بیماران مبتلا به سرطان خون بسیار کاربردی هستند.

جان فرامپتن، زیست‌شناس سلول‌های بنیادی در دانشگاه بیرمنگام می‌گوید: «اگر به دنبال خلاصی از شر بیماری و جایگزینی سیستم خونی با سلول‌های بنیادی تازه هستید، این روش آزموده شده و کارایی‌اش نیز به اثبات رسیده است.»

با این حال، به اعتقاد متخصصان هر کاربرد دیگری که در محدوده‌ای فراتر از همین کاربردهای محدود و اثبات‌شده وجود داشته باشد، در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. برخی درمان‌های ضد پیری با وجود ارائه‌ی شواهد بسیار محدودی که روش آن‌ها را تأیید می‌کند، صورت مشتری‌ها را با کلاژن پر و ترمیم می‌کنند و سپس، افراد فقط در ظاهر جوان‌تر به نظر می‌رسند. عوارض منفی احتمالی نیز ارزش مخاطره ندارند.

اگر سلول‌های بنیادی در بافت اشتباهی قرار گیرند، فرد ممکن است به تومور تراتوم مبتلا شود

فرامپتن می‌گوید: «اگر سلول‌های بنیادی بدون توجه به عوامل و نشانه‌های مناسب در بافت اشتباهی قرار گیرند، کاری را که از دستشان برمی‌آید، به روشی بسیار تصادفی انجام می‌دهند. شما ممکن است به توموری به نام تراتوم مبتلا شوید، زیرا سلول‌های بنیادی رشد بسیار بالایی دارند و توده تشکیل می‌دهند.»

همچنین، خطرات عمده‌ای نیز در مورد نحوه‌ی دریافت و مصرف سلول‌های بنیادی وجود دارد. داریوس ویدرا، استاد زیست‌شناسی سلول‌های بنیادی و پزشکی ترمیمی در دانشگاه ریدینگ می‌گوید: «اگر محصول استریل نباشد، می‌تواند به التهاب و در بدترین حالت، به شوک عفونی منجر شود. تا به حال بسیاری از بیماران این کلینیک‌های منطقه‌ی خاکستری دچار آسیب شده‌اند.»

البته اینطور نیست که سلول‌های بنیادی نتوانند به پای پتانسیل بالایی که برای آن‌ها پیش‌بینی شده است، برسند. اما ما باید در مورد عجله برای استفاده از سلول‌های بنیادی در این قبیل برنامه‌های مبهم و ظاهراً جوان‌کننده، شک داشته باشیم. نگرانی انسان برای پیری هرچقدر هم که زیاد باشد، بهتر است ابتدا اجازه دهیم علم سودمندی‌اش را اثبات کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات