پس از ترک سیگار چه اتفاقی برای امید به زندگی شما رخ می‌دهد؟

دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
دود سفیدی از یک سیگار روشن در هوا پخش می‌شود
تمام عوارض سیگار، برگشت‌پذیر نیستند؛ اما مزایای ترک سیگار در هر سنی به‌قدری زیاد است که محققان می‌گویند هیچ سنی برای ترک سیگار دیر نیست.
تبلیغات

برای بهره‌مندی از مزایای زندگی بدون سیگار هرگز دیر نیست. براساس تحلیل بزرگ جدید محققان کانادایی و نروژی، بدون درنظرگرفتن سنی که سیگار را ترک می‌کنید، این کار احتمالاً سال‌ها به عمر شما اضافه خواهد کرد.

پرابات جاها، دانشمند بهداشت عمومی از مرکز تحقیقات بهداشت جهانی در Unity Health تورنتو، به‌نقل از ساینس‌آلرت می‌گوید: «ترک سیگار به‌طرز باورنکردنی در کاهش خطر مرگ مؤثر است و افراد می‌توانند به‌سرعت از پاداش انجام این کار بهره‌مند شوند.» به‌گفته‌ی جاها و همکارانش، اگر افراد بتوانند به‌مدت یک دهه‌ از این عادت بسیار اعتیادآور دوری کنند، می‌توانند امیدوار باشند که به‌اندازه‌ی فردی که هرگز در زندگی خود سیگار نکشیده است، زندگی کنند.

نویسندگان مطالعه در ادامه توضیح می‌دهند که اگر فردی در هر سنی، کمتر از سه سال سیگار را ترک کند، به‌طور بالقوه می‌تواند مانع از کاهش ۵ سال از عمر خود شود. به‌همین ترتیب اگر شخصی بتواند به‌مدت یک دهه سیگار را کنار بگذارد، قادر است از یک دهه ازدست‌رفتن زندگی خود جلوگیری کند. هرچه فرد سیگاری در سنین جوان‌تر تصمیم به ایجاد این تغییر بگیرد، به‌طور کلی امید به‌ زندگی او افزایش پیدا خواهد کرد.

نتایج امیدوارکننده‌ از مطالعات مشاهده‌ای در نروژ، بریتانیا، ایالات متحده و کانادا به‌دست آمده است. دانشمندان به‌مدت ۱۵ سال سلامت نزدیک به ۱٫۵ میلیون نفر را در این کشورهای پردرآمد پیگیری کردند. اکنون محققان مرکز بهداشت جهانی در کانادا و دانشگاه ترومسو نروژ این داده‌ها را با توجه‌ به خطرات سیگار تجزیه‌وتحلیل کرده‌اند.

خطر مرگ ناشی از سکته مغزی و سرطان به‌طور مستقیم با سیگار کشیدن مرتبط است

سیگاری‌های شرکت‌کننده در مطالعه که بین ۴۰ تا ۸۰ سال سن داشتند، به‌طور متوسط ۱۲ تا ۱۳ سال از عمر خود را درمقایسه با افرادی که سیگار نمی‌کشیدند از دست دادند. بااین‌حال به‌نظر می‌رسید افرادی که به‌مدت ۱۰ سال سیگار را ترک کردند، توانستند تقریباً تمام خطرات مرگ‌ومیر ناشی از این عادت قدیمی خود را معکوس کنند. خطر مرگ ناشی از بیماری‌هایی مانند سکته‌ی مغزی، ایست قلبی یا سرطان هم که به‌طور مستقیم با سیگار کشیدن در ارتباط است به میزان قابل توجهی در این افراد کاهش بافت.

جاها می‌گوید: «بسیاری از مردم، مخصوصاً در میان‌سالی فکر می‌کنند که برای ترک سیگار دیر شده؛ اما نتایج به‌دست‌آمده کاملاً برعکس این خط فکری است. نه‌تنها هیچ‌وقت برای ترک سیگار دیر نیست؛ بلکه تأثیر آن در زندگی سریع است و شما می‌توانید خطر ابتلا به بیماری‌های مهم را کاهش دهید و این یعنی زندگی طولانی‌تر و بهتر.»

تفاوت امیدبه‌زندگی افراد سیگاری و غیرسیگاری
تفاوت امیدبه‌زندگی افرادی که قبلاً سیگار می‌کشیدند، افرادی که درحال‌حاضر سیگاری هستند و افرادی که هرگز سیگار نمی‌کشیدند.

مطالعات پیشین از یافته‌های جدید محققان پشتیبانی می‌کنند. براساس این مطالعات، مزایای ترک سیگار با پیشرفت‌های قابل‌ توجهی در امید به‌ زندگی همراه است و این مزایا گاهی اوقات به ۱۰ سال هم می‌رسند. جاها و همکارانش با مطالعه‌ی گروه بزرگ‌تری از افراد به اعداد مشابهی دست یافتند.

نتایج حاصل از مطالعه‌ی اخیر به این معنا نیست که عواقب سیگارکشیدن کاملا برگشت‌پذیر هستند. در تجزیه‌وتحلیل‌های انجام‌شده، خطر مرگ ناشی از بیماری‌های ریوی در بین افرادی که قبلاً سیگاری بودند، به‌اندازه‌ی سایر معیارهای سلامتی کاهش قابل‌ توجهی نداشت. به‌گفته‌ی محققان این موضوع منعکس‌کننده‌ی آسیب طولانی‌مدت و برگشت‌ناپذیر مسیر تنفسی است.

بااین‌وجود ترک سیگار همچنان بهترین گزینه‌ی موجود برای بهبود سلامت و عملکرد ریه در افراد سیگاری محسوب می‌شود؛ به‌عنوان مثال یافته‌ها نشان می‌دهند که اگر یک فرد بالای ۴۰ سال به‌مدت ۱۰ سال سیگار را ترک کند، به‌طور بالقوه می‌تواند مانع ازدست‌رفتن ۸ سال از زندگی خود به‌دلیل ابتلا به سرطان شود؛ بدان معنا که آن افراد در این زمینه تنها ۴ سال از کسانی که هرگز سیگار نکشیده‌اند، عقب هستند.

برخی از داده‌های پیشین نشان می‌دهند که پس از یک دهه سیگار نکشیدن، خطر ابتلا به سرطان ریه نصف افراد غیرسیگاری در سن مشابه خواهد بود. پس از دو دهه، خطر حمله‌ی قلبی یا سکته‌ی مغزی می‌تواند برابر با فردی باشد که هرگز سیگار نکشیده است. یافته‌های کنونی نشان می‌دهند که چنین مزایایی می‌توانند زودتر نیز محقق شوند.

نتایج مطالعه در ژورنال NEJM Evidence منتشر شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات