چرا در روزهای بارانی خواب آلود هستیم؟

شنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
روز بارانی و خواب
بلند شدن از رختخواب در روزهای بارانی کار سختی است و این موضوع که چرا در روزهای بارانی خوابمان می‌آید، توضیحی علمی دارد.
تبلیغات

آیا تا‌به‌حال به این موضوع فکر کرده‌اید که چرا با شنیدن بوی باران فورا احساس خستگی می‌کنید؟ یا چرا بلند شدن از رختخواب در صبح‌های بارانی عملا غیرممکن است؟

عوامل متعددی وجود دارند که در ایجاد خواب آلودگی در ما به هنگام بارندگی نقش دارند، اما عامل اصلی تاثیر آب و هوا بر عملکرد بدن ما است.

اشعه‌های UVA و UVB موجود در نور خورشید موجب آزاد شدن سروتونین در بدن می‌شود و در همین حال، غده صنوبری تولید ملاتونین را کاهش می‌دهد. سروتونین که به هورمون شادی نیز معروف است، مسئول هشیاری و خلق‌وخوی بالا (بشاش‌تر) است، درحالی‌که ملاتونین توسط بدن برای تنظیم چرخه خواب و بیداری استفاده می‌شود و تولید بیشتر آن موجب القای خواب و تولید کمتر آن موجب بیداری می‌شود.

هوای بارانی اغلب با ابرهای تیره باران‌زا همراه است و میزان مواجهه با نور خورشید را کاهش می‌دهد. این شرایط مانند شب عمل می‌کند و موجب کاهش تولید سروتونین و افزایش تولید ملاتونین می‌شود. علاوه‌بر‌این، افزایش رطوبت در هوای بارانی می‌تواند به این معنا باشد که بدن شما برای ثابت نگه داشتن دمای داخلی باید سخت‌تر کار کند و این کارها می‌تواند خسته‌کننده باشد.

همراه با افزایش رطوبت، فشار اتمسفریک نیز تحت تاثیر شرایط طوفانی قرار می‌گیرد. طوفان معمولا با فشار پایین‌تری همراه است که موجب کاهش اندک سطح اکسیژن هوا می شود و خواب‌آلودگی می‌تواند نشانه کمبود اکسیژن باشد.

در نهایت، ممکن است این صدای باران باشد که موجب خواب‌آلودگی ما می‌شود. باران نوعی نویز صورتی است که به نویز سفید شباهت دارد. گوش‌دادن به هر دو می‌تواند روش موثری برای بهبود خواب با تولید صدای پس‌زمینه‌ی ثابتی باشد که مانع از صداهای مزاحم می‌شود. صدای خش‌خش برگ‌ها، باد و حتی صدای ضربان قلب شما همه در دسته نویزهای صورتی قرار می‌گیرند.

اختلال عاطفی فصلی

افسردگی فصلی یا اختلال عاطفی فصلی تحت تاثیر فصول و آب وهوا قرار می‌گیرد. افراد دچار این نوع اختلال ممکن است درنتیجه‌ی کاهش نور در ماه‌های زمستان دچار این وضعیت شوند، اگرچه امکان تجربه اختلال عاطفی فصلی در هر زمانی از سال وجود دارد.

یکی از درمان‌های پیشرو برای اختلال عاطفی فصلی و درمانی که می‌تواند حالت افسرده روزهای بارانی را نیز رفع کند، نوردرمانی است. درحالی‌که نوردرمانی می‌تواند به شکل جلسات توصیه‌شده در تخت آفتاب برای افزایش مواجهه با اشعه فرابنفش باشد، برای بیشتر افراد شامل استفاده از جعبه نوردرمانی با شدت نور ۱۰هزار لوکس است. درمان با جعبه نور می‌تواند برای مبارزه با اینرسی خواب و کمک به افزایش هشیاری در طول روز بسیار مفید باشد.

اگرچه ممکن است تمایلی به انجام این کار در روز بارانی مملو از حس خواب نداشته باشید، ورزش نیز راهی عالی برای از بین بردن احساس خستگی است و نوشیدن مایعات نیز تاثیر مثبتی دارد.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات