چرا هنگام سرماخوردگی شنوایی‌مان مختل می‌شود؟

یک‌شنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
سرماخوردگی
سرماخوردگی معمولاً با علائمی مانند عطسه، سرفه و گلودرد همراه است، اما گاهی شنوایی را نیز تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.
تبلیغات

سرماخوردگی می‌تواند موجب گرفتگی بینی، گلودرد و سرفه همراه خلط شود، اما در کنار این علائم اصلی، ممکن است شنوایی شما نیز دچار اختلال شود. پس چرا هنگام سرماخوردگی یا عفونت‌های تنفسی دیگر حس شنوایی شما ضعیف می‌شود؟

پاسخ در لوله استاش گوش نهفته است؛ مجرای باریکی که گوش را به پشت بینی متصل می‌کند. شیپور استاش توخالی معمولاً بسته است، اما وقتی قورت می‌دهیم یا خمیازه می‌کشیم، باز می‌شود. این امر به تخلیه مخاط اضافی تولیدشده توسط پوشش گوش میانی به داخل بینی و گلو کمک می‌کند و همچنین برای حس شنوایی بسیار اهمیت دارد.

آناتومی گوش
شیپور استاش که در پایین سمت راست تصویر نشان داده شده است، مایعات را به پشت بینی و گلو تخلیه می‌کند.

پرده گوش در پاسخ به صدا می‌لرزد و این ارتعاش را به گوش داخلی منتقل می‌کند. برای اینکه این کار به‌خوبی انجام شود، باید فشار هوای پشت پرده با فشار هوای بیرون پرده برابر باشد.

شیپور استاش فضای پشت پرده گوش را که به گوش میانی معروف است، به بینی متصل می‌کند تا فشار هوا در گوش میانی با فشار هوای بیرون برابر شود. وقتی اختلاف قابل‌ توجهی در فشار هوا وجود داشته باشد، شیپور استاش به سرعت باز می‌شود (ناگهان صدای ترق در گوشتان احساس می‌کنید).

بیشتر ما با باز شدن ناگهانی شیپور استاش و حس کردن صدای ترق در گوش، هنگام سفر هوایی یا بالارفتن سریع از کوه با استفاده از وسیله‌ی نقلیه آشنا هستیم. اما وقتی در سطح دریا زندگی می‌کنید نیز فرایند باز شدن شیپور استاش به همان اندازه مهم اما نامحسوس‌تر است.

وقتی ویروس‌های سرماخوردگی یا ویروس‌های تنفسی دیگر شما را آلوده می‌کنند، موجب واکنش ایمنی می‌شوند. بینی و سینوس‌ها برای مبارزه با عفونت تولید مخاط خود را افزایش می‌دهند و بافت‌ها نیز ملتهب می‌شوند و حس گرفتگی بینی را ایجاد می‌کنند. مایع اضافی می‌تواند ازطریق لوله استاش به گوش سرایت کند و لرزش پرده گوش را مختل کند. به همین دلیل، گرفتگی بینی به‌طور موقت شنوایی را کاهش می‌دهد.

تجمع مخاط در شیپور استاش می‌تواند عفونت گوش میانی را در پی داشته باشد و مشکلات شنوایی را بدتر کند. عفونت گوش میانی از عوارض شایع سرماخوردگی خصوصاً در نوزادان و کودکان نوپا است. شیپور استاش کودکان در مقایسه با شیپور استاش بزرگسالان، کوچک‌تر و افقی‌تر است و حالت شیبداری ندارد، این امر تخلیه مایعات از گوش را دشوارتر می‌کند.

براساس مطالعه مروری که سال ۲۰۲۲ در مجله‌ی Cureus منتشر شد، عفونت‌های گوش میانی می‌توانند به‌طور موقت حجم درک‌شده صداها را تا ۴۰ دسی‌بل کاهش دهند و حسی مانند پوشیدن گوش‌گیر ایجاد کنند. عفونت‌های مکرر یا درمان‌نشده گوش میانی در نهایت می‌توانند موجب سوراخ شدن پرده گوش و درنتیحه از دست دادن شنوایی به‌طور دائم شوند.

خوشبختانه کاهش شنوایی خفیفی که افراد در هنگام سرماخوردگی تجربه می‌کنند، معمولاً پس از برطرف شدن بیماری از بین می‌رود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات