دانشمندان دلایل بیشتری برای مصرف فیبر کشف کردند

سه‌شنبه ۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
ارزش غذایی فیبر
محققان می‌گویند ارزش غذایی فیبر نامحلول فراتر از چیزی است که تاکنون تصور می‌شد و مواد غذایی غنی‌شده با فیبر سلامت کلی ما را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند.
تبلیغات

متخصصان سلامت مدت‌ها تست که روی فواید فیبر نامحلول در تنظیم عملکرد روده و سلامت کلی افراد تأکید دارند. یافته‌های جدید دانشگاه مینه‌سوتا شواهد جدیدی را در مورد اهمیت ترکیب فیبر در وعده‌های غذایی روزانه‌ی ما ارائه می‌دهد. دانشمندان در مطالعه‌ی جدید خود کشف کردند که هر منبع فیبر نامحلول دارای اجزای زیست‌فعال متمایزی است. این ترکیبات با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان و دیابت نوع ۲ مرتبط هستند و این موضوع نشان می‌دهد که فواید آن‌ها روی سلامتی فراتر از فواید فیبر است.

جوآن اسلاوین، یکی از نویسندگان مقاله و استاد کالج علوم غذا، کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه مینه‌سوتا می‌گوید: «مردم نیاز به فیبر و ارتباط آن با سلامت روده را درک می‌کنند. این موضوع حوزه‌ای از سلامتی است که اهمیت فزاینده‌ای پیدا می‌کند؛ زیرا تحقیقات علمی همچنان درحال آشکارکردن تأثیرات آن روی سلامت و تندرستی کلی ما هستند. فیبر نشانگر سلامتی است که در دستورالعمل‌های غذایی ما گنجانده شده و روی برچست محصولات هم یافت می‌شود؛ اما تحقیقات ما نشان می‌دهد که باید مطمئن شویم سایر اجزای ارزشمند منابع گیاهی حاوی فیبر (زیست‌فعال‌ها) هم به‌عنوان منابع ارزشمندی برای سلامت انسان شناخته می‌شوند.»

یافته‌های کلیدی درمورد زیست‌فعال‌ها در منابع فیبر

مطالعه‌ی اخیر به جمع‌آوری ادبیات موجود در مورد مزایای سلامتی زیست‌فعال‌ها در منابع گیاهی فیبر نامحلول پرداخته است. محققان دریافتند که:

  • انواع غذاهای گیاهی ازجمله میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات، آجیل، دانه‌ها و غلات کامل حاوی فیبر غذایی نامحلول هستند و هریک از این منابع حاوی زیست‌فعال‌های منحصربه‌فردی است که به روش‌های مختلف از سلامتی ما حمایت می‌کنند.
  • زیست‌فعال‌های مطلوبی مانند کوئرستین، رسوراتول، کاتچین، آنتوسیانین، لوتئین، لیکوپن و بتا-کاروتن در انواع غذاهای گیاهی که حاوی فیبر غذایی نامحلول هستند نیز یافت شد.
  • منابع گیاهی حاوی مواد زیست‌فعال و فیبر غذایی نامحلول می‌توانند برای تقویت ارزش غذایی غذاهای فراوری‌شده استفاده شوند. محصولات جانبی در تولید مواد غذایی مانند پوست، تخمه، خمیر یا تفاله معمولاً دارای فیبر و مواد زیست‌فعال بالایی هستند و ارزش غذایی منحصربه‌فردی را از منابع پایدار ارائه می‌دهند.
  • تحقیقات مصرف‌کننده نشان داد که استفاده از این غنی‌سازی در سطوح پایین، پذیرش محصولات از سوی مصرف‌کننده را کاهش نمی‌دهد.

مفاهیم و جهت‌گیری‌های آینده

محصولات غنی‌شده با فیبری که زیست‌فعال‌های آن‌ها خنثی نشده‌اند باید در دسترس مردم قرار گیرند

جان-ویلم ون کلینکن، یکی از نویسندگان مطالعه می‌گوید: «پیشنهاد مصرف بیشتر میوه‌ها و سبزیحات ایده‌ی جدیدی نیست؛ اما چیزی است که هنوز هم اکثر مردم برای انجام آن تلاش می‌کنند. اگر محصولات غنی‌شده با فیبری را به مردم ارائه دهیم که محتوای زیست‌فعال آن‌ها خنثی نشده‌ است، می‌توانیم ارزش غذایی افزایش‌یافته‌ای را در دسترس مردم قرار دهیم.»

بیشتر بخوانید

تحقیق جدید درمورد تأثیر زیست‌فعال‌ها روی سلامت انسان، نیاز صنعت، دانشگاه و دولت را برای پیوستن به نیروها به‌منظور حمایت از آگاهی و آموزش گسترده در مورد مواد زیست‌فعال در سیستم‌های غذایی و بهداشتی را روشن‌تر می‌کند.

مادلین تیم، نویسنده‌ی اصلی تحقیق می‌گوید: «نتایج تحقیق اخیر و مجموعه ادبیاتی که بررسی کردیم می‌توانند به‌عنوان جابه‌جایی پارادایم در نحوه‌ی نگاه صنایع غذایی و بهداشتی و همچنین مصرف‌کنندگان به فیبر غذایی نامحلول و مواد زیست‌فعال عمل کنند. ادامه‌ی تحقیقات و گنجاندن گسترده‌ی مواد زیست‌فعال در غذاها و مکمل‌ها می‌تواند تأثیری واقعی روی سلامت انسان داشته باشد.»

برای شناسایی حفظ و بهینه‌کردن روش‌های استخراج و فراوری ترکیبات زیست‌فعال‌ها، به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات