نتیجه عجیب بزرگ‌شدن دوقلوهای همسان در دو کشور مختلف با دو خانواده متفاوت

پنج‌شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
تأثیر کشور محل زندگی و تربیت بر دوقلوهای همسان با والدین بیولوژیکی و ژنتیک یکسان چقدر است؟ دانشمندان مطالعه‌ای موردی درباره‌ی این اتفاق انجام داده‌اند که برخی از نتایج آن شوکه‌کننده بود.
تبلیغات

محققان از فرصتی نادر برای مطالعه‌ی دوقلوهای همسان (معروف به یک‌تخمکی) استفاده کرده‌اند. این دوقلوها در اوایل زندگی و قبل از بزرگ‌شدن در خانواده‌ها و کشورهای مختلف، ازهم جدا افتاده بودند. نتایج این تحقیق شگفت‌انگیز بوده است. در این مقاله به بخشی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

درحالی‌که نشان داده شده است ضریب هوشی یا IQ تا ۸۰ درصد ارثی است و با درنظرگرفتن اینکه دوقلوها معمولاً در آزمایش‌های شناختی عملکرد تقریباً یکسانی از خود نشان می‌دهند، درباره‌ی این دو فرد، یک تفاوت مهم ۱۶ امتیازی بین خواهر و برادر وجود داشت.

شباهت‌های زیادی بین این جفت وجود دارد؛ اما تفاوت‌ها نیز جالب بودند؛ تفاوت‌هایی که نشان می‌دهند باید درباره‌ی برداشت‌های خودمان از میزان وابستگی هوش به ژن‌ها و میزان وابستگی آن به محیطی که در آن بزرگ شده‌ایم، تجدیدنظر کنیم. محققان در مقاله‌ی خود می‌نویسند:

شباهت‌ها در شخصیت، عزت‌نفس، سلامت روان، رضایت شغلی و سابقه‌ی پزشکی مشهود بود... برخلاف تحقیقات قبلی، نمرات هوش عمومی و استدلال غیرکلامی دوقلوها تفاوت‌های مشخصی را نشان داد.

این دوقلوها در سال ۱۹۷۴ در کره‌جنوبی به‌دنیا آمدند و در دوسالگی و پس از گم‌شدن یکی از آن‌ها در بازار، به‌طور ناخواسته از هم جدا شدند. پس از انتقال به بیمارستانی واقع در منطقه‌ای ۲۰۰ کیلومتر دورتر از خانه‌ی دوقلوها و با وجود تلاش‌های خانواده‌ی بیولوژیکی آن‌ها برای یافتن کودک گم‌شده، این کودک را درنهایت زوجی در ایالات متحده به فرزندی پذیرفتند.

برخی ویژگی‌های رفتاری ذاتی هستند و ثابت خواهند ماند

این دوقلوها در سال ۲۰۲۰ مجدداً همدیگر را پیدا کردند. ماجرا از این قرار بود که کودک بزرگ‌شده در ایالات متحده در جریان بخشی از برنامه‌ی تدارک‌دیده‌شده برای ردیابی کودکان گم‌شده در خانواده‌های کره‌جنوبی، در یک آزمایش DNA شرکت کرد.

درادامه و پس از بررسی‌های لازم، محققان با این زوج تماس گرفتند و شماری آزمایش و مصاحبه‌ هم با آن‌ها انجام دادند. با وجود شباهت‌های فراوان بین این دو فرد (ازجمله درزمینه‌ی سلامت روان و رضایت شغلی) فرد بزرگ‌شده در خانواده‌ی بیولوژیکی اصلی‌اش در کره‌جنوبی، از نظر استدلال ادراکی و سرعت پردازش امتیاز بیشتری کسب کرد.

داستان این دوقلوها پیچیده‌تر از این‌هاست. شاید در نگاه اول تفاوت واضح در نمرات را به محل زندگی آن‌ها ربط دهیم؛ ولی محققان به نکات جالب دیگری نیز توجه می‌کنند. آن‌ها یادآوری می‌کنند که قل آمریکایی در بزرگ‌سالی متحمل سه ضربه‌ی مغزی متحمل شده است؛ ضرباتی که باعث شده او به‌گفته‌ی خودش احساس کند تبدیل به «شخصی متفاوت» شده است.

بااین‌حال، نمی‌توان با اطمینان گفت که آیا این ضربه‌های مغزی روی نمرات به‌دست‌آمده در آزمون‌های شناختی تأثیر گذاشته است یا خیر. همچنین، نباید از کنار این موضوع ساده بگذریم که خانه‌های این دو فرد علاوه‌بر واقع‌شدن در نقاط کاملاً متفاوتی از جهان، از جهات دیگر هم اصلاً مشابه یکدیگر نبوده‌اند.

پژوهشگران گزارش می‌دهند که درگیری بیشتر و آزادی کمتری در خانه‌ی فرد بزرگ‌شده در ایالات متحده درمقایسه‌با فرد بزرگ‌شده در کره‌جنوبی وجود داشته است. محققان می نویسند: «دوقلوها در محیط‌های بسیار متفاوتی بزرگ شدند، جدا از کشورها و فرهنگ‌های متفاوتشان.»

این مطالعه ازنظر ذات درمقابل تربیت تأییدکننده‌ی این ایده است که برخی از ویژگی‌های رفتاری می‌توانند جدا از هرچیزی در ذات فرد ثابت بمانند؛ حتی زمانی که بچه‌ها در محیط‌های کاملاً متفاوتی در قواره‌ی تفاوت دو کشور بزرگ شوند. به‌عنوان مثال، هر دو فرد این تحقیق ازنظر سطح وظیفه‌شناسی و عزت‌نفس امتیاز چشمگیری کسب کردند.

به‌طور کلی، فرد بزرگ‌شده در ایالات متحده درمقایسه‌با فرد بزرگ‌شده در کره‌جنوبی ازنظر فرهنگ ملی، فردگراتر و کمتر جمع‌گرا بود. جمع‌گرایی را احتمالاً اغلب ما به‌عنوان یکی از خصایص فرهنگی مردمان شرق آسیا می‌شناسیم. به‌باور محققان، تفاوت‌های فرهنگی احتمالاً بر برخی از نمرات شخصیتی گزارش‌شده تأثیر گذاشته است.

درحالی‌که باید توجه کنیم نمی‌توان از یک جفت دوقلو نتیجه‌گیری‌های قطعی زیاد و قابل‌تعمیمی صورت داد، یافته‌های تحقیق خوانش‌های تئوریک جالبی به‌همراه دارند. گسترش آزمایش‌های DNA دردسترس و ارزان نویدبخش این است که احتمالاً در سال‌های آینده دوقلوهای گم‌شده‌ی بیشتری همدیگر را پیدا خواهند کرد.

چنین اتفاق خوشایندی زمینه‌ی بسیار جالبی درباره‌ی مطالعه روی قل‌های گم‌شده و پیداشده فراهم خواهد ساخت. نانسی سگال، روان‌شناس تکاملی از دانشگاه ایالتی کالیفرنیا و نویسنده‌ی نخست این مطالعه می‌گوید:

ما باید موارد بیشتری از این دست را شناسایی کنیم... هنوز همه‌ی مکانیسم‌های درگیر [در این اتفاق] از ژن‌ها در سطح مولکولی تا رفتارهای مشاهده‌شده‌ی روزمره را درک نکرده‌ایم.

این تحقیق در Personality and Individual Differences.منتشر شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات