مردی که اولین پیوند قلب خوک را دریافت کرده بود، درگذشت

پنج‌شنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
به‌گزارش بیمارستان مریلند، مردی که پیوند قلب را از خوک اصلاح‌شده‌ی ژنتیکی دریافت کرده بود، دو ماه پس از این آزمایش پیش‌گامانه از دنیا رفت.
تبلیغات

براساس گزارش‌های خبری، مردی که با استفاده از قلب خوک اصلاح‌شده‌ی ژنتیکی پیوند عضو پیش‌گامانه‌ای را دریافت کرده بود، از دنیا رفت. به‌گزارش نیویورک‌تایمز، این مرد ۵۷ ساله که دیوید بنت نام داشت، روز سه‌شنبه (۸ مارس)، دو ماه پس از عمل جراحی درگذشت. علت دقیق مرگ او هنوز مشخص نیست و پزشکان او بررسی کاملی برای تعیین علت آن انجام خواهند داد. دکتر بارتلی گریفیت، مدیر برنامه پیوند قلب در مرکز پزشکی دانشگاه مریلند و جراح عمل پیوند گفت:

به‌خاطر ازدست‌دادن بنت بسیار ناراحت هستیم. او فردی شجاع و شریف بود که تا انتها جنگید. میلیون‌ها نفر در سراسر جهان بنت را به‌خاطر شجاعت و اراده استوارش برای زندگی می‌شناسند.

بنت که دچار بیماری قلبی شدیدی بود، این پیوند نوآورانه را ۷ ژانویه دریافت کرد. قلب استفاده‌شده ‌در پیوند از خوکی گرفته شده بود که ازنظر ژنتیکی اصلاح شده بود؛ به‌طوری‌که قلبش برای سیستم ایمنی انسان پذیرفتنی‌‌تر باشد. برای مثال، دانشمندان سه ژن که موجب پاسخ ایمنی در انسان‌ها می‌شد و می‌توانست در رد عضو پیوندی نقش داشته باشد، از ژنوم خوک حذف کردند و یک ژن را نیز برای پیشگیری از بزرگ شدن بیش‌ازحد قلب غیرفعال کردند.

دانشمندان قبلاً پیوند عضو حیوان به انسان را آزمایش کرده بودند؛ اما آن موارد به‌دلیل اینکه بدن فرد به‌سرعت عضو پیوندی را رد می‌کرد، شکست خورده بودند.

در دهه‌ی گذشته، دانشمندان در حال تلاش برای تولید خوک‌های اصلاح‌شده‌ی ژنتیکی بوده‌اند که اعضای آن‌ها را بتوان به‌طور ایمن به انسان‌ها پیوند زد. درصورتی‌که این کار در مقیاس وسیع‌تری موفقیت‌آمیز باشد، می‌تواند ارگان‌های موجود برای پیوند را افزایش دهد.

درحال‌حاضر، بیش از صدهزار آمریکایی در فهرست انتظار برای یک عضو پیوندی هستند و بیش از ۶ هزار نفر هرسال درانتظار دریافت عضو جانشان را از دست می‌دهند.

بنت کاندید پیوند آزمایشی بود؛ زیرا نیاز فوری به پیوند قلب داشت؛ اما چندین مرکز پزشکی او را واجدشرایط دریافت پیوند قلب انسان ندانسته بودند. پیوند بنت همچنان نشان‌دهنده‌ی پیشرفت است؛ زیرا عضو پیوندی بلافاصله رد نشد و حداقل به‌مدت یک ماه کار کرد که نقطه‌ی عطفی برای بیماران پیوندی به‌شمار می‌رود. گریفیت در بیانیه‌ای گفت:

همانند هر عمل جراحی که برای اولین‌بار در جهان انجام می‌شود، این مورد نیز به بینش‌های ارزشمندی منجر شد که امیدواریم به بهبود نتایج جراحان پیوند کمک کند و مزیت‌های نجات‌بخشی برای بیماران آینده فراهم کند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات