اگر در دنیاگیری کرونا مشکل افزایش فشار خون داشتید، تنها نیستید

چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
براساس پژوهشی جدید میانگین سطح فشار خون از آغاز دنیاگیری کرونا افزایش یافته است. عواملی مثل فاصله‌گذاری اجتماعی، استرس، بیکاری و افسردگی بر افزایش فشار خون تأثیر داشتند.
تبلیغات

سال گذشته سال بسیار سختی برای جهان بود. مردم دنیا شرایط سختی مثل دنیاگیری جهانی، از دست دادن عزیزان، قرنطینه، از بین رفتن روابط اجتماعی، استرس، بیکاری و افسردگی را تجربه کردند. در نتیجه افزایش میانگین فشار خون اصلا عجیب نیست.

براساس گزارش دانشمندان، فشار خون نیم میلیون فرد بزرگسال در طول سال گذشته نسبت به سال‌های قبل افزایش یافته است. این اندازه‌گیری‌ها فشار خون نسبت به دیواره‌های سرخرگی را توصیف می‌کنند. افزایش فشار خون به‌مرور زمان می‌تواند به قلب، مغز، رگ‌های خونی، کلیه‌ها و چشم‌ها آسیب بزند و عملکرد جنسی را هم تحت تأثیر قرار دهد. به گفته‌ی دکتر دونالد ام لوید جونز، رئیس انجمن قلب آمریکا که در پژوهش پیش‌رو مشارکتی نداشت:

«داده‌ها شوکه‌کننده هستند. حتی کمترین میزان تغییر در میانگین فشارخون جمعیت می‌تواند آثار عظیمی بر تعداد سکته‌ها، نارسایی و حملات قلبی دارند که در ماه‌های آینده نتیجه‌اش را خواهیم دید.»

براساس پژوهش یادشده که در مجله‌ی Circulation منتشر شد، حتی در میانه‌ی پاندمی که دسترسی بیش از ۷۸۵ هزار آمریکایی به بخش بهداشت و درمان مختل شده بود، شرایط بیماری‌های مزمن قابل مدیریت بود. تقریبا نیمی از بزرگسالان آمریکایی دچار مشکلاتی مثل فشارخون بالا بودند که به مرگ خاموش معروف است؛ زیرا با وجود علائم کم می‌تواند پیامدهای تهدید‌‌آمیزی را به‌دنبال داشته باشد.

فشار خون بالا همچنین در صورت آلودگی به ویروس کرونا شخص را در معرض بیماری‌های شدید قرار می‌دهد. پژوهش جدید توسط پژوهشگران کلینیک کلیولند و Quest Diagnostic انجام شد و به بررسی داده‌های صدها هزار کارمند و اعضای خانواده‌ی آن‌ها در برنامه‌های سلامتی ردیابی فشار خون و دیگر شاخص‌های سلامتی مثل وزن اختصاص دارد. شرکت‌کنندگان از ایالات مختلف و منطقه‌ی کلمبیا شامل افراد دارای فشار خون بالا و فشار خون معمولی بودند. به گفته‌ی دکتر لوک لافین، مؤلف ارشد مقاله و یکی از متخصصان قلب در مرکز اختلال‌های فشار خون کلینیک کلیولند:

شاهد افرادی بودیم که در طول دنیاگیری زیاد ورزش نمی‌کردند، مراقبت‌های درمانی منظم را دریافت نمی‌کردند، الکل بیشتری مصرف می‌کردند و کمتر می‌خوابیدند. می‌خواستیم بدانیم آیا فشار خون این افراد در طول دنیاگیری تغییری کرده است؟

پژوهشگرها متوجه شدند خوانش‌های فشار خون از سال ۲۰۱۹ تا سه‌ماهه‌ی اول ۲۰۲۰ تغییر کرده‌اند؛ اما به‌شکل چشمگیری از آوریل تا دسامبر ۲۰۲۰ درمقایسه‌با همان دوره در سال ۲۰۱۹ افزایش یافته‌اند. فشار خون براساس واحد میلی‌متر جیوه (mm Hg) اندازه‌گیری می‌شود و دو عدد را دربرمی‌گیرد. اولین عدد به فشار خون انقباضی اشاره دارد؛ چرا که قلب بین دو ضربان استراحت می‌کند. فشار خون عادی معمولا ۱۲۰/۸۰ میلی‌متر جیوه یا کمتر است؛ گرچه هنوز بحث زیادی روی سطوح بهینه وجود دارد.

پژوهش جدید نشان می‌دهد میانگین تغییر ماهیانه از آوریل ۲۰۲۰ تا دسامبر ۲۰۲۰ درمقایسه‌با سال گذشته ۱٫۱۰ تا ۲٫۵۰ میلی‌متر جیوه برای فشار خون انقباضی و ۰٫۱۴ تا ۰٫۵۳ میلی‌متر جیوه برای فشار خون انبساطی بود. این افزایش فشار برای هر دو جنس مرد و زن و در تمام گروه‌های سنی صدق می‌کند. افزایش بیشتر در هر دو نوع فشار خون انبساطی و انقباضی در زنان دیده شده است. سن میانگین شرکت‌کنندگان بررسی بیش از ۴۵ سال بود که بیش از نیمی از آن‌ها را زن‌ها تشکیل می‌دادند.

به گفته‌ی منتقدان، پژوهش اخیر در اطلاعات مربوط به نژادهای شرکت‌کنندگان دارای ضعف بزرگی بود؛ زیرا فشار خون در میان آمریکایی‌های سیاه پوست بیشتر از سفیدپوست‌ها یا لاتین تبارها رایج است. سیاه‌پوست‌ها هم به شکل چشمگیری تحت تأثیر دنیاگیری قرار گرفتند. به گفته‌ی دکتر لافین، معیار نژاد تنها برای ۶ درصد از شرکت‌کنندگان وجود داشت در نتیجه، تحلیل چندان معنادار نیست؛ اما در بحث فشار خون تفاوت زیادی بین آمریکایی‌های سیاه پوست، سفید پوست و لاتین تبارها وجود دارد. به گفته‌ی دکتر کیم ویلیامز متخصص قلب مرکز پزشکی راش در شیکاگو و یکی از مؤلفان راهبردهای ملی فشار خون که در سال ۲۰۱۷ منتشر شد:

وضعیت فشار خون بالا از ده‌ها سال پیش در میان جمعیت آفریقایی آمریکایی رایج است. درمان‌ها و روش‌های هشدار بهبود یافته‌اند با این حال هنوز شکاف زیاد است. همچنین می‌دانیم دنیاگیری فرهنگ‌ها و ابعاد مختلف جوامع را به شیوه‌های مختلفی تحت تأثیر قرار داد.

به گفته‌ی دکتر لافین و همکاران او، علت‌های افزایش کل فشار خون مشخص نیستند. دلایل این عارضه می‌توانند مواردی مثل افزایش مصرف الکل، کاهش ورزش، افزایش استرس، کاهش ویزیت پزشکی و پیروی نکردن از دستورالعمل پزشکی باشد. پژوهشگرها همچنین اثر احتمالی اضافه وزن بر فشار خون را مطرح نکردند به گفته‌ی آن‌ها، مردهای بررسی پیش‌رو کاهش وزن داشتند و وزن زنان هم معمولی بود؛ اما دکتر لوید جونز با اشاره به افزایش کلی فشار خون می‌گوید:

عامل فشار خون به معیارهای مختلفی وابسته است؛ اما من معتقدم بسیاری از افراد ارتباط با مراکز بهداشت و درمانی را کاهش داده‌اند به همین دلیل کنترل فشار خون و دیابت را از دست داده‌اند.

به گفته‌ی دکتر لافین، آمریکایی‌ها باید بیشتر به شرایط پزشکی پایه در طول دنیاگیری توجه کنند وگرنه ممکن است با عواقب جدی روبه‌رو شوند. او می‌افزاید: «عدم مراجعه‌ی منظم به پزشک پیامدهای پزشکی عمومی را به دنبال خواهد داشت و ممکن است این پیامدها در بلندمدت عمیق‌تر شوند.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات