کووید با خطر بیماری روانی و اختلال مغزی مرتبط است

شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
پژوهشی جدید نشان می‌دهد از هر ۸ نفری که دچار ویروس کرونا می‌شود، یک نفر طی شش ماه اولین بیماری عصبی یا روانی را تجربه می‌کند.
تبلیغات

براساس پژوهشی جدید، از هر ۸ نفر که دچار کووید ۱۹ شده بودند، یک نفر طی شش ماه پس از نتیجه‌ی مثبت آزمایش ویروس، دچار بیماری روانی یا عصبی تشخیص داده شده بود که به شواهد در حال افزایش در‌این‌باره اضافه می‌کند که عوارض ویروس کرونا روی سلامت روان و اختلالات مغزی را نمی‌توان نادیده گرفت. این تجزیه‌و‌تحلیل که هنوز مورد بازبینی کارشناسان قرار نگرفته است، همچنین نشان داد که با درنظرگرفتن بیماران دارای سابقه‌ی بیماری روانی یا عصبی، این رقم به یک نفر در هر سه مورد افزایش پیدا می‌کند.

دکتر مکس تاکت، نویسنده‌ی مقاله از گروه روان‌پزشکی دانشگاه آکسفورد، می‌گوید مطالعه‌ی آن‌ها نشان داد که از هر ۹ بیمار، یک نفر همچنین با مواردی مانند افسردگی یا سکته تشخیص داده می‌شد؛ حتی با اینکه وقتی دچار کووید ۱۹ شده بودند، به بیمارستان نرفته بودند.

به گزارش گاردین، پژوهشگران از سوابق الکترونیکی سلامت ۲۳۶,۳۷۹ بیمار بستری‌شده و بستری‌نشده‌ی آمریکایی با تشخیص تأییدشده‌ی کووید ۱۹ که از بیماری جان سالم به در برده بودند، استفاده کردند و آن را با گروهی که ابتلای آن‌ها به آنفلوانزا تشخیص داده شده بود و گروهی که مبتلا به عفونت‌های دستگاه تنفسی تشخیص داده شده بودند، مقایسه کردند. داده‌ها مربوط به ۲۰ ژانویه تا ۱۳ دسامبر ۲۰۲۰ بود.

تجزیه‌و‌تحلیل انجام‌شده که عوامل خطر شناخته‌شده‌ای مانند سن، جنس، نژاد، بیماری‌های زمینه‌ای جسمی و روانی و وضعیت اجتماعی-‌اقتصادی را نیز در نظر گرفته بود، نشان می‌داد نرخ بروز شرایط عصبی یا روانی پس از کووید طی ۶ ماه ۳۳٫۶ درصد و در ۱۳ درصد موارد اولین تشخیص بود. این داده‌ها از پژوهش پیشین تاکت و دیگران حمایت می‌کند که نشان می‌داد از هر پنج فردی که به کووید ۱۹ مبتلا شده بودند، تقریبا یک نفر طی سه ماه پس از نتیجه‌ی مثبت آزمایش ویروس دچار نوعی اختلال روان‌پزشکی تشخیص داده می‌شد.

در جدیدترین تجزیه‌و‌تحلیل، پژوهشگران دریافتند که بیشتر موارد تشخیص از جمله سکته، خونریزی حاد درون جمجمه یا مغز، زوال عقل و اختلالات روان‌پریشی پس از کووید در مقایسه با آنفلوانزا و دیگر عفونت‌های تنفسی شایع‌تر بود. به‌طور کلی، کووید ۱۹ با افزایش خطر تشخیص این موارد همراه بود؛ اما شیوع آن در بیمارانی که به درمان در بیمارستان نیاز داشتند و در کسانی که دچار بیماری مغزی شده بودند، بیشتر بود. تاکت می‌گوید:

سؤال این بود که این شرایط تا چه مدت پس از تشخیص ممکن است ادامه داشته باشد. فکر نمی‌کنم هنوز پاسخی برای این سؤال داشته باشیم ... برای تشخیص‌هایی مانند سکته یا خونریزی داخل جمجمه، خطر طی شش ماه به مقدار قابل‌ توجهی کاهش می‌یابد؛ اما برای تعدادی از تشخیص‌های عصبی و روان‌پزشکی پاسخی درمورد زمان توقف آن نداریم.

به گفته‌ی تاکت، این احتمال را نمی‌توان کاملا رد کرد که بخشی از بیماران که پس از کووید بیماری روانی یا عصبی آن‌ها تشخیص داده شده بود، دچار بیماری زمینه‌ای بوده باشند که قبلا تشخیص داده نشده بود؛ اما تجزیه‌و‌تحلیل نشان داد این درست نیست. وی با بیان اینکه بیماران مبتلا به آنفلوانزا و سایر عفونت‌های تنفسی بیشتر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ به پزشک خود مراجعه کرده بودند، افزود تشخیص‌هایی مانند خونریزی درون جمجمه یا سکته به مدت طولانی پنهان نمی‌ماند و معمولا در اورژانس تشخیص داده می‌شد.

مطالعه‌ی جدید ثابت نمی‌کند که کووید ۱۹ به‌طور مستقیم علت این شرایط روانی و عصبی است؛ اما تعداد پژوهش‌هایی که نشان می‌دهند ویروس کرونا می‌تواند تأثیری روی مغز و سیستم عصبی مرکزی داشته باشد، در حال افزایش است. همچنین با توجه به اینکه اولین ثبت تشخیص در پایگاه داده الکترونیک ممکن است نشان‌دهنده‌ی اولین وقوع بیماری نباشد، باید نتایج با احتیاط تفسیر شود. چنین سوابقی معمولا در سایر اطلاعات مربوطه مانند تراکم مسکن، اندازه خانواده، شغل و وضعیت مهاجرت نیز وجود ندارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات