ایران با همکاری کوبا واکسن کرونا می‌سازد

پنج‌شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۰
مطالعه 3 دقیقه
ایران قصد دارد با همکاری مشترک با کشور کوبا واکسن کرونا بسازد. این همکاری در آستانه‌ی شروع مرحله سوم مطالعات بالینی و آزمایش روی ۵۰ هزار نفر داوطلب قرار دارد.
تبلیغات

سخن‌گوی سازمان غذا و دارو امروز از همکاری مشترک ایران و یکی از مؤسسات پرسابقه‌ی کشور کوبا برای تولید واکسن کرونا خبر داد. به‌گفته‌ی کیانوش جهانپور، مرحله‌ی سوم مطالعات بالینی این واکسن بهمن و اسفند امسال روی ۵۰ هزار نفر داوطلب در کشورمان انجام می‌شود.

به‌گزارش مهر، پیش‌تر وزیر بهداشت اعلام کرده بود تهیه‌ی واکسن کرونا از چهار مسیر دنبال می‌شود: ۱. خرید مستقیم از شرکت‌های تولیدکننده‌ای است که تأییدیه‌ی نهایی تولید انبود گرفته‌اند؛ ۲. خرید از سبد مشترک کوواکس؛ ۳. تولید واکسن داخلی؛ ۴. تهیه‌ی واکسن تولید مشترک با کشورهای معتبر در زمینه‌ی تولید واکسن. شرط ایران برای انجام هرگونه مطالعات بالینی در داخل کشور نیز انتقال فناوری و تولید مشترک است. به‌گفته‌ی جهانپور، فناوری واکسن تولید مشترک با کوبا ساویونیت پروتئین است که در آن، بخشی از پروتئین آر‌بی‌دی ویروس را تولید می‌کند.

بر‌همین‌اساس، سخن‌گوی سازمان غذا و دارو اضافه کرد تا این لحظه، ایران یک کشور همکار دارد و اقدامات لازم به‌طورمشترک و با نظارت انستیتو پاستور در کشور همکار انجام شده است. جهانپور تأکید کرد انستیتو پاستور پیش‌از‌این نیز با کشور کوبا در تولید واکسن همکاری کرده است.

رئیس کمیته‌ی علمی مقابله با کرونا نیز از برنامه‌ی ایران برای تولید ۲۵/۵ میلیون دُز واکسن کرونا خبر داد. مصطفی قانعی در‌این‌باره گفت: «۹ شرکت داخلی امکان تأمین ۲۵ میلیون دُز در کشور را دارند و همان‌طورکه وزیر بهداشت پیش‌از‌این اشاره کرده، می‌توان ۲۵/۵ میلیون دُز به‌واسطه‌ی واردکنندگان واکسن به کشور وارد کرد. همچنین، ۱۶/۸ میلیون دُز از‌طریق مجموعه «کواکس» تأمین می‌شود.»

به‌گزارش مهر، میزان پیش‌فروش واکسن‌های شرکت‌های مختلف در دنیا ۳/۲۹ میلیارد دُز واکسن «آکسفورد آسترازنکا»، ۱/۳۷ میلیارد دُز «جانسون و جانسون»، ۱/۳۸ میلیارد دُز «نوواکس»، ۱/۲۸ میلیارد دُز «فایزر» و «بیوانتک»، ۱/۲۳ میلیارد دُز «سانوفی - جی‌اس‌کی»، ۷۸۰ میلیون دُز «مادرنا»، ۴۱۰ میلیون دُز «کیوروک»، ۳۶۰ میلیون دُز «سینوواک»، ۳۴۰ میلیون دُز «اسپاتیک وی» و ۱۴۰ میلیون دُز واکسن «کوواکس» است.

قانعی درباره‌ی این موضوع افزود: «میزان تولید واکسن‌ها در دنیا در سه‌ماهه‌ی آخر ۲۰۲۰ یک‌میلیارد دُز، نیمه‌ی اول ۲۰۲۱ درحدود ۷/۷ میلیارد دُز، نیمه‌ی دوم ۲۰۲۱ تقریبا ۱۲/۲ میلیارد دُز، در سال ۲۰۲۲ حدودا ۲۶/۲ میلیارد دُز و در سال ۲۰۲۳ نزدیک به ۲۹/۶ میلیارد خواهد بود.»

دیروز، اولین واکسن کرونای ایرانی نیز به مرحله‌ی آزمایش انسانی رسید. سخن‌گوی ستاد مقابله با کرونا درباره‌ی موفقیت این آزمایش اظهار کرد: «واکسن داخلی مرحله‌ی نخست انسانی را با موفقیت آغاز کرد. نکته‌ی بسیار مهم این است که در مرحله‌ی نخست، عوارض حاد و شوک آنافیلاکسی برای دریافت‌کننده‌ی واکسن ایجاد نشود و بررسی در بین ۴ تا ۲۴ ساعت بعد از تزریق بسیار مهم است. خوشبختانه واکسن تاکنون ایمن بوده است و دُزهای بعدی ۱۴ روز بعد تزریق و تا ۲۸ روز بعد ارزیابی‌ها انجام خواهد شد و إن‌شاالله نتایج موفقیت‌آمیزی در پی خواهد داشت و در مرحله‌ی نخست در دو ماه ۵۰ نفر واکسن را دریافت خواهند کرد.»

بنابر گفته‌های رئیس اداره‌ی بیولوژیک سازمان غذا و دارو‌، شرکت‌های ایرانی ۱۲ تقاضای جدی دیگر نیز برای تولید واکسن با پلتفرم‌های مختلف از‌جمله DNA و mRNA و ویروس غیرفعال‌شده به اداره‌ی بیولوژیک سازمان غذا و دارو ارسال ‌کرده‌اند. به‌گزارش وزارت بهداشت، یکی از واکسن‌های ایرانی کرونا وارد مرحله‌ی بالینی شده و دو واکسن دیگر به مرحله‌ی بالینی نزدیک شده‌اند و پنج واکسن دیگر نیز پرونده را تهیه و به سازمان غذا و دارو ارائه کرده‌اند تا بتوانند وارد مراحل بعدی شوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات