برخی بیماران دارای علائم خفیف کووید ۱۹ تا مدت‌ها از اثرات بیماری رنج می‌برند

دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
نتایج پژوهشی تازه نشان می‌دهد که برخی از بیماران خفیف کووید ۱۹ برخلاف دیگران تا مدت‌ها با اثرات ابتلا به ویروس کرونا دست‌وپنجه نرم می‌کنند.
تبلیغات

ویروس کرونا که موجب ایجاد یک بیماری دنیاگیر شده، کمتر از ۶ ماه پیش شناسایی شد و از آن زمان تاکنون به‌سرعت درحال گسترش بوده است. این مسئله را می‌توان مهم‌ترین علت برای مشخص نشدن دقیق عامل بیماری‌زایی آن عنوان کرد. یکی از مواردی که هم‌اکنون معلوم نیست، تأثیر متفاوت بیماری روی بیماران مختلفی بوده که ابتلای آن‌ها تأیید شده است؛ در حقیقت می‌توان بیماران مبتلا به ویروس کرونا را به سه گروه فاقد علامت، خفیف و شدید تقسیم‌بندی کرد.

پژوهشی که این هفته به دست پژوهشگران هلندی منتشر شد، تأیید می‌کند برخی بیماران در گروه علامت خفیف، به‌نظر می‌رسد مدت زمان زیادی‌ است که مبتلا به ویروس کرونا هستند و با علائم آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. از زمانی‌که این دنیاگیری آغاز شد، کاملا واضح بود که افراد سالخورده یا افرادی که مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای هستند، به‌شدت دچار مشکل خواهند شد و بیشتر آن‌ها هم نیازمند بستری شدن در بیمارستان‌ها یا مراقبت‌های ویژه هستند.

براساس اعلام رسمی سازمان بهداشت جهانی، بیشتر از ۸۰ درصد موارد ابتلا به ویروس کرونا، خفیف یا فاقد علائم هستند. معمولا بیماران و مبتلایان ویروس کرونا که در زمره این گروه شناسایی می‌شوند، با گذشت دو هفته از آغاز درمان، بهبود خواهند یافت.

با تمام این تفاسیر، افراد زیادی هم هستند که ماه‌ها با علائم طولانی ویروس کرونا دست‌وپنجه نرم می‌کنند و می‌توان گفت در حال تحمل سختی زیادی هستند. برخی از این علائم را می‌توان تنگی نفس، خستگی شدید، تب‌های متناوب، سرفه، احساس فشار روی قفسه سینه، سردرد و تپش قلب عنوان کرد که واقعا آزاردهنده یا بهتر بگوییم، عذاب‌آور هستند.

دانشگاه ماستریخت درکنار گروه CIRO، توانسته‌اند با زیر نظر گرفتن ۱۶۲۲ بیمار مبتلا به ویروس کرونا، نتایج جالبی کسب کنند. در حقیقت آن‌ها شماری از تأثیرات بلندمدت بیماری‌ها را گزارش کرده بودند. ۹۱ درصد از بیماران در بیمارستان بستری نشدند و جالب آن که در گروه بیماران با علائم خفیف قرار داشتند. بد نیست بدانید که میانگین سنی بیماران تحت نظر هم ۵۳ سال بود.

تقریبا ۸۸ درصد از بیماران دچار خستگی شدید و البته مداوم بودند و این در حالی است که تقریبا از هر ۴ نفر، ۳ فرد دچار تنگی نفس هم شناسایی شدند. این پایان ماجرا نبود و ۴۵ درصد از بیماران، احساس فشار در قفسه سینه را تجربه می‌کردند و ۳۶ الی ۴۰ درصد از بیماران هم دچار سردرد و درد عضلانی بودند. همچنین ۳۰ و ۲۹ درصد بیماران هم به ترتیب دچار ضربان قلب بالا و سرگیجه بودند.

شاید شگفت‌انگیزترین نتیجه این بود که ۸۵ درصد بیماران قبل از ابتلا به ویروس کرونا، خود را سالم می‌دانستند و تنها یک یا چند ماه پس از ابتلا به ویروس، فقط ۶ درصد از وضعیت سلامت خود اطمینان داشتند.

همان‌طور که مکانسیم‌های دقیق بیولوژیکی منجر به بروز علائم ویروس کرونا، کماکان ناشناخته هستند، می‌توان گفت علت تأثیرات طولانی‌مدت بیماری روی برخی بیماران هم مشخص نیست. گروهی از پزشکان اعلام کرده‌اند که ممکن است ویروس کرونا در برخی از بیماران برای مدت زمان نامعلومی نهفته باشد و پس از فعال شدن، موجب تشدید علائم در فرد شود.

در حالت کلی این فرضیه حاکم است که ویروس برای مدت زمان نامعلومی در بخشی از بدن قرار خواهد گرفت، اما منفی شدن جواب آزمایش واقعا شگفت‌انگیز است. براساس اعلام متخصصان ایمنی‌شناس، احتمالا ویروس در بدن و برای مدت زمانی طولانی، مخفی نخواهد بود، اما همواره سیستم ایمنی بدن در حالت تدافعی قرار خواهد گرفت.

بهبودی برای این گروه از افراد به دلیل طولانی بودن دوره درمان، واقعا ناخوشایند است. در سطح جهان و با افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا، تعداد افرادی که دچار ناتوانی موقتی می‌شوند هم افزایش پیدا کرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات