نقش چشمگیر بیماران بدون علامت در گسترش انتشار ویروس کرونا

چهارشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
احتمالا به‌ازای هر فردی که نتیجه‌ی آزمایش ویروس کرونا در او مثبت می‌شود، چندین فرد بدون علامت وجود دارند که از آلوده‌بودن خود بی‌خبر‌ند و بیماری را در جامعه منتشر می‌کنند.
تبلیغات

براساس نتایج مطالعه‌ای جدید، در کشور چین به‌ازای هر فردی که آزمایش ویروس کرونای او مثبت می‌شود، احتمالا ۵ تا ۸ فرد بدون علامت وجود دارند که نمی‌دانند دچار عفونت شده‌اند. علاوه‌بر‌این، این موارد ثبت‌نشده احتمالا بخش عمده‌ای از موارد شناخته‌شده را عفونی کرده‌اند. درحالی‌که جهان همچنان به نبرد با ویروس کرونا جدید ادامه می‌دهد، شمار موارد ابتلا به‌سرعت رو به افزایش است و به‌گفته‌ی پژوهشگران، نقش افراد مبتلا به کووید ۱۹ که هیچ علائمی ندارند یا دچار بیماری بسیار خفیفی هستند، در انتشار بیماری زیاد است.

گروهی از پژوهشگران از پنج مؤسسه‌ در سرتاسر جهان، برای درک این موضوع که چه تعداد از موارد کووید ۱۹ به‌صورت ناشناس باقی می‌مانند، ارقام اولیه‌ی چین را مورد بررسی عمیق‌تر قرار دادند. شیوع ویروس کرونا برای اولین‌بار از کشور چین آغاز شد. پژوهشگران مدلی ریاضی ایجاد کردند که تعداد عفونت‌ها را در ۳۷۵ شهر چین مورد تجزیه‌و‌تحلیل قرار داد.

مدل‌ مذکور شامل زمان مسافرت و فاصله‌ی طی‌شده برای کسانی می‌شد که در دوره‌ی جشنواره‌ی بهاره‌ی کشور یا چونیان که از ۱۰ ژانویه آغاز شد، شرکت کردند. این اطلاعات، براساس تجزیه‌و‌تحلیل داده‌های سال ۲۰۱۸ به دست آمد. پژوهشگران سپس مشاهدات ۱۰ ژانویه تا ۲۳ ژانویه‌ی امسال را شبیه‌سازی کردند. در این زمان هنوز چین محدودیت‌های مسافرتی را اعمال نکرده بود. براساس این مدل، در جریان این دوره، کشور چین باید ۸۶ درصد مورد کووید ۱۹ بیشتری نسبت‌به آن‌چه گزارش کرده است، داشته باشد.

غربالگری کرونا

احتمال اینکه موارد غیرمستند افراد دیگر را آلوده کنند، نصف احتمال آلوده کردن موارد مستند بود. سن پی، پژوهشگر دانشکده‌ی بهداشت عمومی میلمن در دانشگاه کالیفرنیا که یکی از نویسندگان مقاله‌ی جدید است، می‌گوید بخشی از علت آن است که افراد دارای علائم خفیف یا موارد بدون علامت احتمالا مقادیر کمتری از ویروس را در سیستم‌های تنفسی خود دارند که بتوانند آن را به خارج بفرستند (البته مطالعه‌ای کوچک نشان داده است که ویروس کرونا ممکن است وقتی علائم خفیف است، بیشتر عفونی باشد). پی افزود:

علت دیگر آن است که این افراد نسبت‌به کسانی که دچار بیماری‌های شدیدتری هستند، کمتر سرفه و عطسه می‌کنند.

بااین‌حال، مدل‌سازی پژوهشگران نشان می‌داد از آن‌جایی که مواد ثبت‌نشده‌ی بسیار زیادی وجود داشته است، این افراد منبع عفونت ۷۹ درصد از تمام موارد ثبت‌شده تا قبل از ۲۳ ژانویه بوده‌اند. پی گفت ویروس جدید دارای پتانسیل انتشار ازطریق هوا است و بنابراین می‌تواند ازطریق صحبت کردن با فرد آلوده منتشر شود. این ویروس همچنین می‌تواند از راه لمس سطوحی که به‌وسیله‌ی یک فرد عفونی آلوده شده است، منتشر شود؛ بدان معنا که حتی متخصصان مراقبت‌های بهداشتی که از این بیماران محافظت می‌کنند، به‌ویژه در شرایطی که به تجهیزات محافظ مناسب دسترسی نداشته باشند، بیشتر درمعرض خطر انتشار ویروس کرونا هستند. پی گفت:

مهم نیست موارد بدون علامت کارکنان مراقبت‌های بهداشتی باشند یا دیگران، بیماری آن‌ها درهرصورت می‌تواند مسری باشد.

 این تعداد از کشوری به کشور دیگر متفاوت است زیرا ظرفیت آزمایش کشورها متفاوت است. پی گفت:

برآورد ما به‌طور ویژه مربوط به چین است بنابراین لزوما قابل تعمیم به آمریکا نیست.

پی افزود اگر عفونت‌های خفیف و بدون علامت شمرده می‌شدند، نرخ مرگ‌و‌میر کمتر می‌شد. دکتر رابرت ﻫﻮرﺳﺒﻮرگ، استاد همه‌گیرشناسی و پزشکی در دانشکده‌ی بهداشت عمومی و دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه بوستون که عضوی از این مطالعه نبوده است، گفت:

قطعا در کشور آمریکا نیز انتقال به‌وسیله‌ی افراد دارای علائم کمتر رخ می‌دهد. من فکر می‌کنم با انجام آزمایش‌های بیشتر و بهتر بتوانیم تعداد بیشتری از این افراد را شناسایی کنیم.

البته به‌گفته‌ی ﻫﻮرﺳﺒﻮرگ، نویسندگان مقاله تاحدودی در این مورد غلو کرده‌اند. در مطالعات متعددی که داده‌های چین را تجزیه‌و‌تحلیل کرده‌اند، درصدهای پایین‌تری از افراد بدون علامت به دست آمده است. علت احتمالا آن است که در مطالعه‌ی جدید، افرادی که مورد آزمایش قرار نگرفته‌اند، در گروه افراد بدون علامت درنظر گرفته شده‌اند. اما در آغاز همه‌گیری در چین، درست مانند کشور آمریکا، آزمایش‌های کافی انجام نشد.

دکتر رابرت ردفیلد مدیر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری به‌تازگی گفته است که در آمریکا، از هر ۴ نفر مبتلا به کووید ۱۹، یک فرد می‌تواند بدون علامت باشد. بنابراین درحالی‌که هنوز اعداد دقیق آمریکا مشخص نیست، به‌گفته‌ی ﻫﻮرﺳﺒﻮرگ، فاصله‌گیری اجتماعی اثر دارد و باید به‌شدت آن را رعایت کنیم. او گفت وقتی آزمایش‌ها گسترده‌تر شوند، می‌توانیم به استراتژی جداکردن افراد عفونی و نه جداکردن همه، روی آوریم.

نتایج این مطالعه در مجله‌ی Science منتشر شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات