چرا نرخ مرگ‌ومیر ویروس کرونا در آلمان پائین است؟

چهارشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰
مطالعه 8 دقیقه
دنیاگیری کووید ۱۹ به‌شدت کشور آلمان را تحت تأثیر قرار داده است. آمار مبتلایان در این کشور به ۹۲ هزار نفر رسیده است؛ اما نرخ مرگ‌ومیر آن نسبت به کشورهای همسایه بسیار پائین‌تر است.
تبلیغات

به آن‌ها تاکسی کرونا می‌گوید: کادر درمانی که لباس‌های محافظتی می‌پوشند و برای بررسی بیماران خانگی که پنج الی شش روز با ویروس کرونا دست‌وپنجه نرم‌ کرده‌اند، در خیابان‌های خالی شهر هایدلبرگ رانندگی می‌کنند. کادر درمانی از بیماران آزمایش خون می‌گیرند، همچنین به‌دنبال علائم بهبودی بیمار می‌گردند. حتی ممکن است برای بیمارانی که علائم خفیفی دارند، دستور بستری صادر کنند؛ زیرا شانس زنده‌ ماندن با بستری در بیمارستان افزایش می‌یابد. به‌گفته‌ی پروفسور هانس جورج کراسلیچ، سرپرست بیمارستان‌های پژوهشی:

معمولا در انتهای هفته‌ی اول ابتلا، یک نقطه‌ی اوج وجود دارد. اگر شخصی مشکل ریوی داشته باشد در این نقطه به مشکل خواهد خورد.

تاکسی‌های کرونای هایدلبرگ از نوآوری‌های منحصربه‌فرد این شهر هستند. این نوآوری سطح مشارکت و تعهد منابع عمومی در مبارزه با همه‌گیری را نشان می‌دهند. درنتیجه شاید بتوان به این پرسش عجیب پاسخ داد: چرا نرخ مرگ و میر بر اثر کووید ۱۹ در آلمان پائین است؟

برلین

منطقه‌ی Postdamer Platz در قلب برلین، به دلیل شیوع گسترده‌ی کرونا تقریبا خالی شده است

ویروس کووید ۱۹ با شدت زیادی به آلمان حمله کرد. به نقل از دانشگاه جانز هاپکینز، آمار مبتلایان آلمان تا روز شنبه به بیش از ۹۲ هزار نفر رسیده بود. آماری که از هر کشوری به غیر از ایالات متحده، اسپانیا و ایتالیا بیشتر است.

نرخ مرگ و میر آلمان با ۱۲۹۵  فوتی، تنها ۱/۴ درصد است درحالی‌که این نرخ در ایتالیا به ۱۲ درصد، در اسپانیا، فرانسه و بریتانیا ۱۰ درصد، در چین ۴ درصد و در ایالات متحده به ۲/۵ درصد رسیده است. حتی کره‌ی جنوبی هم که منحنی مبتلایان آن تقریبا یکنواخت شده است، با نرخ مرگ و میر ۱/۷ درصدی بالاتر از آلمان قرار می‌گیرد. پروفسور هندریک استریک، رئیس مؤسسه‌ی ویروس‌شناسی دانشگاه بیمارستان بن، با پژوهشگران ایالات متحده و کشورهای دیگر درباره‌ی ناهنجاری آلمانی صحبت کرده است. او می‌گوید:

آن‌ها از من می‌پرسند، شما چه کار متفاوتی انجام می‌دهید؟ چرا نرخ مرگ و میرتان تا این اندازه پائین است؟

به‌گفته‌ی کارشناسان، پاسخ‌های زیادی برای پرسش فوق وجود دارد. براساس انحراف‌های آماری و تفاوت‌های واقعی در عملکرد آلمان نسبت به دنیاگیری کووید ۱۹ می‌توان به تفاوت این کشور پی برد. میانگین سنی مبتلایان آلمان نسبت به کشورهای دیگر پائین است. بسیاری از مبتلایان اولیه‌ی کووید ۱۹ آلمان در پیست‌های اسکی ایتالیا و اتریش به این بیماری مبتلا شدند و به‌گفته‌ی پروفسور کراوسلیچ، افرادی جوان و سالم هستند.

با گسترش ویروس، افراد مسن‌‌تر هم درگیر شدند و نرخ مرگ و میر در دو هفته‌ی گذشته تنها ۰/۲ درصد بالا رفت. میانگین سنی بیماری در آلمان ۴۹ سال است که نسبتا پائین است. در حال که میانگین سنی مبتلایان فرانسه ۶۲/۵ و مبتلایان ایتالیا، ۶۲ سال است.

یکی از دلایل نرخ مرگ و میر پائین در آلمان، افزایش تعداد تست‌ها است. هر چقدر تشخیص افرادی که علائمی ندارند یا علامت کمتری دارند، بیشتر باشد تعداد مبتلایان شناخته‌شده هم افزایش می‌یابد. به‌گفته‌ی پروفسور کراوسلیچ:«این قابلیت به‌صورت خودکار می‌تواند نرخ مرگ و میر را کاهش دهد.»

اما معیارهای پزشکی دیگری هم در کاهش تعداد مرگ و میر آلمان مؤثر بوده‌اند برای مثال به‌گفته‌ی ویروس‌شناسان آلمانی، تست گسترده و درمان‌های اولیه، تعداد زیاد تخت‌های بیمارستانی و دولتی قابل اعتماد و راهبردهای فاصله‌گذاری اجتماعی مورد قبول مردم از معیارهای اصلی کاهش مرگ و میر بیماران کووید ۱۹ در آلمان هستند.

تست رانندگی در آلمان

تست از رانندگان در هال آلمان. این کشور بیش از هر کشور اروپایی، تست‌های کووید ۱۹ را انجام داده است

تست کرونا

در اواسط ماه ژانویه، خیلی قبل‌تر از گسترش بالای ویروس کووید ۱۹ در آلمان بیمارستان چاریت برلین تستی را توسعه داد و فرمول آن را به‌صورت آنلاین منتشر کرد. اولین مبتلا به کووید ۱۹، در ماه فوریه در آلمان ثبت شد. با ثبت اولین بیمار مبتلا به کرونا، آزمایشگاه‌های سراسر کشور شروع به ساخت کیت‌ها و بسته‌های تست کردند. به‌گفته‌ی دکتر کریستین دروستن، ویروس‌شناس ارشد بیمارستان چاریت که در توسعه‌ی اولین تست نقش داشت:

دلیل تعداد اندک مرگ و میر در آلمان نسبت به کشورهای هم رده را می‌توان تعداد زیاد تشخیص‌های آزمایشگاهی دانست.

آلمان، هر هفته ۳۵۰ هزار تست کرونا انجام می‌دهد. آماری که به شکل چشمگیری بالاتر از هر کشور اروپایی است. تست‌های زودهنگام و جداسازی موارد ابتلا، عامل روند کند گسترش ویروس است. همچنین می‌توان به‌موقع، اشخاص مبتلا را درمان کرد. به‌گفته‌ی پروفسور کراوسلیچ: «وقتی خیلی زود بیماری را تشخیص دهیم و بتوانیم آن را درمان کنیم، احتمال زنده ماندن بیماران هم افزایش خواهد یافت.»

آلمان، هر هفته ۳۵۰ هزار تست کرونا انجام می‌دهد

همچنین کادر درمانی که در معرض تماس و گسترش ویروس قرار دارند، مرتب تست می‌شوند. برخی بیمارستان‌ها برای تسریع این فرایند، تست‌های بلوکی را اجرا می‌کنند. برای مثال گروهی ده نفره را تست می‌کنند و در صورتی که نتیجه‌ی یکی از آن‌ها مثبت باشد، تست‌های انفرادی را اجرا می‌کنند. مقام‌های بهداشتی آلمان در انتهای ماه آوریل، به‌دنبال اجرای پژوهش پادتن در مقیاس بزرگ، هر هفته از صد هزار نمونه در سراسر آلمان تست می‌گیرند تا ایمنی را در نقاط مختلف بررسی کنند.

به‌گفته‌ی پروفسور استریک، یکی از نکات کلیدی تست‌های گسترده، رایگان بودن آن‌ها است؛ و این خدمات رایگان، تفاوت بزرگ آلمان با ایالات متحده را در هفته‌های اول شیوع نشان می‌دهد. طرح تست رایگان ویروس کرونا در ایالات متحده، ماه گذشته به کنگره فرستاده شد. به‌گفته‌ی پروفسور استریک:

فرد جوانی بدون بیمه‌ی سلامت و گلویی ملتهب بعید است به پزشک مراجعه کند و بنابراین ریسک مبتلا کردن افراد دیگر افزایش می‌یابد.
کادر درمانی آلمان

کادر درمانی بیمارستان‌های آلمان مرتب تست می‌شوند به همین دلیل این کشور در کنترل کووید ۱۹ موفق‌تر از کشورهای دیگر عمل کرده است

پیگیری

در اواخر ماه فوریه، برای اولین‌بار تست کرونای شخصی در بیمارستان بن مثبت اعلام شد. شخص مبتلا، مردی ۲۲ ساله بود که هیچ‌گونه علائمی نداشت اما بنا به درخواست کارفرمای خود که یک مدرسه بود، آزمایش داد. فرد مبتلا، در رویدادی شرکت کرده بود که در آن شخص مبتلای دیگری تشخیص داده شده بود.

در اغلب کشورها از جمله ایالات متحده، تست‌ها محدود به بیماران با وضعیت شدیدتر است؛ اما در آلمان پس از تشخیص اولین مورد ابتلا، مدرسه‌ی محل کار او بسته شد و تمام کارکنان و دانش‌آموزان با خانواده‌های خود به مدت دو هفته در خانه ماندند و به‌طور کلی از ۲۳۵ نفر تست گرفته شد. به‌گفته‌ی پروفسور استریک:

آزمایش و پیگیری یکی از روش‌های موفق در کره‌ی جنوبی است و ما نکات زیادی را از آن‌ها آموختیم. روش ردیابی مخاطبان باید با شدت بیشتری اعمال شود.

 از تمام افرادی که از پیست اسکی ایشگل در اتریش به آلمان بازگشته بودند، تست گرفته شد و پیگیری شدند.

ساخت و ساز آلمان

کارکنان بخش ساخت و ساز در حال آماده‌سازی سالن نمایشگاه برلین و تبدیل آن به مرکز درمان بیماران کرونا

سیستم بهداشت و درمان پایدار

قبل از آنکه شدت شیوع کووید ۱۹ در آلمان افزایش پیدا کند، بیمارستان گیسن دارای ۱۷۳ تخت مجهز به دستگاه هوا بود. در هفته‌های اخیر این بیمارستان ۴۰ تخت مجهز دیگر را هم اضافه کرده است و تعداد کارکنان بخش مراقبت‌های متمرکز را ۵۰ درصد افزایش داده است. به‌گفته‌ی پروفسور سوزان هرولد، متخصص عفونت‌های ریوی در بیمارستان گیسن:

به‌قدری ظرفیت‌ها را افزایش داده‌ایم که می‌توانیم بیمارانی از ایتالیا، اسپانیا و فرانسه را هم پذیرش کنیم. ما در زمینه‌ی درمان‌های متمرکز بسیار قوی عمل کرده‌ایم.

بیمارستان‌ها در سراسر آلمان ظرفیت‌های درمانی خود را گسترش داده‌اند؛ و از همان ابتدا کیفیت را بهبود دادند. آلمان در ماه ژانویه، ۲۸ هزار تخت مجهز به دستگاه تنفس مصنوعی داشت؛ که به‌معنی ۳۴ تخت به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر است. طبق مقایسه‌ها این نسبت در ایتالیا، ۱۲ و در هلند ۷ تخت است.

در حال حاضر ۴۰ هزار تخت خالی در کشور آلمان وجود دارد

در حال حاضر، ۴۰ هزار تخت خالی در آلمان وجود دارد. برخی کارشناسان به‌شدت امیدوار هستند اقدامات فاصله‌گذاری اجتماعی می‌تواند منحنی ابتلای آلمان را مسطح کند به‌طوری‌که هیچ جای نگرانی برای کمبود تجهیزاتی مثل دستگاه تنفس مصنوعی وجود نخواهد داشت. به‌گفته‌ی پروفسور استریک:

ما راهبردهایی را برای چگونگی اولویت‌بندی نیاز درمانی بیماران در اختیار داریم و این نکته‌ی مهمی است؛ اما امیدوارم هیچ‌وقت نیازی به استفاده از آن‌ها نداشته باشیم.

زمان مورد نیاز برای دو برابر شدن تعداد مبتلایان، به هشت روز رسیده و روند ابتلا در آلمان کند شده است. اگر سرعت ابتلا باز هم کمتر شود و به بین ۱۲ و ۱۴ روز برسد، نیازی به اولویت بندی بیماران برای استفاده از تجهیزات نخواهد بود. به‌گفته‌ی پروفسور هرالد، منحنی به سمت یکنواختی متمایل شده است.

خیابان های آلمان

خیابان‌های اطراف Siegestor یا طاق پیروزی مونیخ خالی هستند

اعتماد به دولت

علاوه بر تست و آمادگی بالای خدمات بهداشت و درمان آلمان لازم است به آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان به‌عنوان یکی از دلایل نرخ پائین مرگ و میر در این کشور اشاره کرد. خانم مرکل به شکلی کاملا شفاف و با آرامش نسبت به شیوع کووید ۱۹ واکنش نشان داد و اعمال محدودیت برای کاهش سرعت بیماری را با جدیت دنبال کرد و درنتیجه نسبت مقبولیت او نزد مردم بیش‌ازپیش افزایش یافته است. پروفسور کراوسلیچ می‌گوید:

شاید بزرگ‌ترین نقطه‌ی قوت ما در آلمان،‌ تصمیم‌گیری‌های عقلانی در بالاترین سطح دولتی باشد که همراه‌با اعتماد عمومی به سود مردم خواهد بود.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات