دانشمندان دو سویه مختلف از ویروس کرونا عامل کووید ۱۹ کشف کردند

پنج‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
کشف سویه‌های جدید از ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ در بیماران، سرنخ‌هایی را درمورد نحوه‌ی تکامل این ویروس مهیا می‌کند.
تبلیغات

پژوهشگران چینی در افراد مبتلا به کووید ۱۹، دو سویه‌ی جداگانه از ویروس کرونا را شناسایی کردند. براساس نتایج مطالعه‌ای که به‌تازگی در مجله‌ی National Science Review منتشر شده است، به‌نظر می‌‌آید دو نوع ویروس کرونا وجود دارد: یک سویه‌ی تهاجمی‌تر و سویه‌ی دیگر با قدرت تهاجمی کمتر. پژوهشگران ژنوم ویروس‌های گرفته‌شده از ۱۰۳ بیمار را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند که ۷۰ درصد آن از نوع تهاجمی و ۳۰ درصد نیز از نوع ویروسی با قدرت تهاجمی کمتر است. سویه‌ی تهاجمی‌تر در نمونه‌های اولیه‌ی شهر ووهان چین دیده شده است و پژوهشگران تصور می‌کنند که ممکن است از نوع کمتر تهاجمی تکامل یافته باشد.

به‌گفته‌ی پژوهشگران، ویروس کرونا احتمالا علاوه‌بر نوترکیبی، تحت جهش و انتخاب طبیعی نیز قرار گرفته است و حاصل آن ایجاد سویه‌های متفاوتی از آن بوده است. پژوهشگران بر این نکته نیز تاکید می‌کنند که داده‌های مورد استفاده در این مطالعه بسیار محدود بوده و خواستار انجام بررسی‌های علمی بیشتر برای درک تکامل و اپیدمیولوژی ویروس هستند. به‌تازگی رویترز گزارش کرد که یک انجمن عالی پزشکی چین اعلام کرده است که دوره‌ی نهفتگی ویروس کرونا بین ۵ تا ۷ روز و حداکثر ۱۴ روز است.

طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت، نرخ مرگ‌ومیر جهانی ویروس کرونا ۳/۴ درصد است؛ درحالی‌که آنفلوانزای فصلی کمتر از یک درصد افراد مبتلا را از پای درمی‌آورد. البته مقامات مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری و موسسه‌ی ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی می‌گو‌یند که نرخ مرگ‌و‌میر کووید ۱۹ می‌تواند کمتر از یک درصد باشد. آنچه بر پیچیدگی این محاسبه می‌افزاید، آن است که علاوه‌بر افرادی که بیماری‌شان تایید می‌شود، موارد عفونی‌شده‌ی دیگری نیز وجود دارد و هیچ روش مشخصی برای برآورد تعداد آن‌ها موجود نیست.

نیویورک‌تایمز گزارش داد که در نرخ مرگ‌و‌میر سازمان جهانی بهداشت، موارد خفیف کووید ۱۹ که نیاز به مراقبت پزشکی ندارند، درنظر گرفته نشده است و این برآورد به‌شدت تحت‌تاثیر نرخ مرگ‌و‌میر ووهان قرار دارد که چندین برابر نرخ مرگ‌و‌میر مشاهده‌شده در مناطق دیگر چین است. طبق گزارش مجله‌ی آتلانتیک، تعداد موارد گزارش‌شده در آمریکا نیز به‌علت فرایندهای ناقص جمع‌آوری داده‌ها بسیار پایین است.

درحالی‌که در کل جهان، تعداد قربانیان و افراد عفونی هر روز درحال افزایش است، این روند در چین رو به کاهش است. اکنون تعداد عفونت‌هایی که روزانه در خارج از چین گزارش می‌شود، بیشتر از آمار داخل کشور چین است و به گفته‌ی واشگتن‌پست این مساله ممکن است ناشی‌از تلاش تهاجمی چین برای مهار شیوع بیماری باشد. کشورهایی که تاکنون بیش از همه درگیر شیوع بیماری کووید ۱۹ شده‌اند، به‌ترتیب عبارتند‌از کره‌جنوبی، ایران و ایتالیا. در کشور آمریکا نیز تاکنون حداقل ۱۰۰ مورد بیماری و ۹ مورد مرگ گزارش شده است.

لازم به تذکر است که مدتی پس از انتشار این پژوهش، برخی دانشمندان با انتقاد از روش‌شناسی و استنباط‌های ارائه‌شده، خواستار استرداد مقاله‌ی مذکور شدند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات