بیتس استودیو پرو اولین هدفون اپل با پشتیبانی از حالت Lossless است

پنج‌شنبه ۲۹ تیر ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
هدفون بیتس استودیو پرو اپل / Beats Studio Pro مدل ماسه سنگی روی کتاب
هدفون بیتس استودیو پرو موسیقی‌های Lossless را پخش می‌کند؛‌ این در حالی است که اپل گفته بود هدفون‌های بی‌سیم توانایی پشتیبانی از این قابلیت را ندارند.
تبلیغات

اپل روز گذشته بیتس استودیو پرو را به‌عنوان جدیدترین هدفون دورگوشی خود رونمایی کرد. هدفون‌های سری بیتس استودیو آخرین‌بار در سال ۲۰۱۷ به‌روزرسانی شده بودند، به‌همین‌دلیل رونمایی مدل پرو اتفاق بسیار مهمی برای علاقه‌مندان به صنعت موسیقی است.

بیتس که یکی از شرکت‌های زیرمجموعه‌ی اپل محسوب می‌شود، هدفون‌هایی حرفه‌ای در رده‌های مختلف دارد و برندی نام‌آشنا برای طرفداران موسیقی است. یکی از نکات قابل‌تأمل درباره‌ی بیتس استودیو پرو، پشتیبانی این هدفون از صدای Lossless (بدون افت کیفیت) است.

به گزارش زومیت، اپل در سال ۱۴۰۰ اعلام کرده بود که بیت‌ریت بسیار بالای محتواهای Lossless باعث می‌شود تمامی ایرپادها و به‌طور کلی تمامی هدفون‌های بی‌سیم بلوتوثی از این حالت پشتیبانی نکنند.

در این بین پشتیبانی سرویس اپل موزیک از موسیقی‌های Lossless جالب‌توجه است. موسیقی‌های معمولی اپل موزیک در فرمت AAC با سرعت بیت ۲۵۶ کیلوبیت‌بر‌ثانیه رمزنگاری می‌شوند که کیفیت استودیو نیست؛ اما برای اکثر کاربران با هدفون‌های معمولی به‌ اندازه کافی خوب است.

با استفاده‌ از اپل موزیک Lossless، کاربران می‌توانند آهنگ‌های رمزنگاری‌شده‌ی ALAC را با بیت‌ریت ۱۶ بیت در ۴۴٫۱ کیلوهرتز گوش دهند که معادل کیفیت CD است. کیفیت یک فایل صوتی از نوع CD در حدود ۱٬۴۱۱ کیلوبیت‌برثانیه و بسیار بالاتر از یک فایل معمولی AAC در اپل موزیک است.

حالت Lossless به تجهیزات حتی بهتری مانند DAC خارجی نیاز دارد و همین باعث می‌شود اعداد و ارقام یادشده بسیار بیشتر شود. هرچه نرخ بیت بالاتر باشد، موسیقی از جزئیات بیشتری برخوردار است؛ زیرا صدا فشرده‌سازی کمتری تجربه کرده است.

بلوتوث در ایدئال‌ترین سناریو، به سرعت ۲٬۰۰۰ کیلوبیت‌برثانیه دست پیدا می‌کند. در دنیای واقعی، هنگامی که به دلیل تداخل و فاصله نیاز به کاهش سیگنال دارید، پهنای باند حتی کمتر می‌شود. به همین دلیل است که Lossless با هیچ هدفون بلوتوثی کار نخواهد کرد و این مورد محدود به اپل موزیک یا هدفون‌های اپل نخواهد بود.

با این وجود بیتس استودیو پرو از حالت Lossless پشتیبانی می‌کند که در نوع خود بسیار عجیب است. پشتیبانی استودیو پرو از Lossless احتمالا بدین معنی است که این حالت به مدل‌های بعدی ایرپاد ازجمله ایرپاد مکس ۲ نیز اضافه خواهد شد.

اپل هیچ توضیحی درباره‌ی حالت Lossless نداده است و نمی‌دانیم که بیتس استودیو پرو به‌عنوان هدفونی بی‌سیم چگونه از محتواهای Lossless پشتیبانی می‌کند.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات