فری بادز 4i هواوی در برابر Mi Air 2S شیائومی؛ بهترین هدفون بی‌سیم اقتصادی کدام است؟

سه‌شنبه ۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
در رقابت ایرباد کاملاً بی‌سیم Mi Air 2S شیائومی و FreeBuds 4i هواوی، دو مورد از محبوب‌ترین ایربادهای کاملاً بی‌سیم بازار با قیمت کمتر از ۲ میلیون تومان، کدام‌یک می‌تواند پیروز میدان باشد؟
تبلیغات

FreeBuds Pro، هدفون کاملاً بی‌سیم پرچم‌دار هواوی توانست نظر مثبت بسیاری از کاربران و کارشناسان را جلب کند؛ اما برچسب قیمتی بالا، آن را از لیست خرید بسیاری از کاربران حذف می‌کرد. چینی‌ها با توجه به همین نکته، مدل فری بادز 4i را با اکثر امکانات هدفون پرچم‌دار خود و ۵۰ درصد قیمت ارزان‌تر روانه‌ی بازار کردند.

مقایسه 2 محصول
ایرباد بی سیم هواوی Huawei FreeBuds 4i سفیدهواوی FreeBuds 4iهدفون شیائومی Xiaomi Mi Air 2 ایرباد با کیس شارژشیائومی AirDots Pro 2s
نوع هدفونتو گوشی (In-Ear)تو گوشی (In-Ear)
نوع آکوستیکپشت بسته (Closed-Back)پشت بسته (Closed-Back)
نوع اتصالبی سیمبی سیم
نوع هدفون بی‌سیمTrue Wireless (ارتباط بی‌سیم بین دو گوشی با یکدیگر و منبع)True Wireless (ارتباط بی‌سیم بین دو گوشی با یکدیگر و منبع)
نام دیگر-- Xiaomi Mi Air 2S - Xiaomi Mi True Wireless Earphones 2S - Xiaomi TWSEJ07WM
قطر درایور10 میلی‌متر14.2 میلی‌متر
بازه فرکانس پاسخ‌دهی هدفون20-20000 هرتز20-20000 هرتز
نویز کنسلینگ فعال یا ANC
دارد
ندارد
توضیحات حذف نویزحذف نویز فعال تا 22 دسی‌بل-
سایر مشخصات فنیاستفاده از دیافراگم پلیمریک-
امپدانس-32 اهم
میکروفون
دارد
دارد
حذف نویز میکروفون
دارد
دارد
توضیحات میکروفونمیکروفون دوگانهمیکروفن دوگانه
طریقه شارژاز طریق محفظه شارژ با درگاه USB نوع Cاز طریق محفظه شارژ با درگاه USB نوع C
ظرفیت باتری- لیتیوم پلیمری با ظرفیت 55 میلی‌آمپر ساعت (ایرباد) - لیتیوم پلیمری با ظرفیت 215 میلی‌آمپر ساعت (محفظه شارژ)- لیتیوم یونی - باتری هدفون با ظرفیت 44 میلی‌آمپر ساعت - باتری محفظه شارژ با ظرفیت 410 میلی‌آمپر ساعت
شارژدهی- حداکثر 10 ساعت حالت پخش صدا (خاموش بودن حذف نویز) (تا 22 ساعت با محفظه شارژ) - حداکثر 7.5 ساعت حالت پخش صدا (روشن بودن حذف نویز) - حداکثر 6.5 ساعت حالت مکالمه (خاموش بودن حذف نویز) - حداکثر 5.5 ساعت حالت مکالمه (روشن بودن حذف نویز)حداکثر 5 ساعت حالت پخش صدا
زمان موردنیاز شارژ شدنحدودا 1 ساعتحدودا 1 ساعت
کنترل‌کننده‌ی صدا و مکالمه
دارد
دارد
توضیحات کنترل‌کننده- کنترل لمسی و ضربه زدن به ایرباد برای تغییر محتوای در حال پخش، اتصال و قطع تماس - لمس طولانی روی ایرباد برای فعال و غیرفعال کردن حذف نویزتغییر محتوای در حال پخش و مکالمه و کنترل کردن دستیار صوتی
توضیحات بلوتوث5.2-
NFC
ندارد
-
برد-10 متر
مقاومت در برابر آب و رطوبتIP54 (مقاوم دربرابر گرد و غبار و پاشش آب)IPX5 (مقاوم دربرابر پاشش مستقیم آب)
امکانات نرم‌افزاریاپلیکیشن اختصاصی AI Life برای تنظیم و شخصی‌سازی صدا-
پشتیبانی از محتوای Hi-Res
ندارد
ندارد
کدک‌ها و پروفایل‌های پشتیبانی شده- پشتیبانی از پروفایل‌های A2DP, AVRCP, HFP, HSP, SPP - پشتیبانی از فرمت‌های AAC, SBC- پشتیبانی از پروفایل‌های A2DP, AVRCP, HFP, HSP, BLE - پشتیبانی از فرمت‌های SBC, AAC, LHDC
نشانگر شارژ
دارد
-
سایر قابلیت‌ها- حالت Awareness برای شنیدن صدای محیط اطراف در حین پخش محتوا - سنسور شناسایی وضعیت هدفون روی گوش با قابلیت توقف خودکار موزیک - قابلیت Gaming Mode برای کاهش تأخیر صدا - امکان استفاده 240 دقیقه‌ای تنها با 10 دقیقه شارژ - راه‌اندازی سریع در گوشی‌های هواوی با رابط کاربری EMUI10 و بالاتر - طراحی ارگونومیکسازگار با شارژ بی سیم Qi
وزن- 5.5 گرم (هر ایرباد) - 36.5 گرم (محفظه شارژ)9 گرم
ابعاد- 21 × 23.9 × 37.5 میلی‌‌متر (ایرباد) - 27.5 × 48 × 61.8 میلی‌‌متر (محفظه شارژ)-
رنگمشکی، سفید، قرمزسفید
اقلام همراه- محفظه شارژ - کابل USB نوع C - ایرباد با اندازه‌های مختلف - دفترچه راهنما- کابل USB نوع C - دفترچه راهنما - محفظه شارژ

در سوی دیگر میدان، Mi Air 2S هدفون کاملاً بی‌سیم شیائومی قرار دارد که به‌عنوان مدل بهبود‌یافته‌ی Mi Air 2 عرضه شده است و با وجود حفظ طراحی ظاهری و کیفیت صدای مدل اصلی، در مواردی مثل عمر باتری و تأخیر بهبودهایی تجربه می‌کند. هدفون شیائومی شباهت زیادی به ایرپادهای نسل گذشته اپل دارد و بنابراین می‌تواند به‌عنوان یک گزینه برای کسانی باشد که چنین طرحی را می‌پسندند.

طراحی و ارگونومی

اولین نکته‌ای که شاید کفه‌ی ترازو را اندکی به سمت Air 2S سنگین کند، وزن کمتر آن (هر گوشی ۴٫۵ گرم) در مقایسه‌ با فری بادز 4i (هر گوشی ۵٫۵) گرم است؛ البته فری بادز 4i بر خلاف هدفون شیائومی، از سری‌های سیلیکونی بهره می‌برد تا هم راحت‌تر در گوش جای بگیرد، هم با کیپ‌ شدن درون گوش، تا حدودی از ورود نویزهای محیطی جلوگیری کند و هم تجربه‌ی ورزش آسوده‌تری به‌ ارمغان بیاورد. این موضوع برای Air 2S صدق نمی‌کند و احتمالاً در هنگام فعالیت ورزشی (غیر از راه رفتن) از گوش بیرون خواهد افتاد.

هدفون بی سیم FreeBuds 4i و Air 2s درون کیس

هدفون کاملاً بی‌سیم Air 2S شیائومی گواهی خاصی برای مقاومت دربرابر مایعات دریافت نکرده؛ درحالی‌که هدفون فری بادز 4i با گواهی IP54، روی کاغذ دربرابر پاشش مایعات مقاوم است و برای گوش‌ دادن به موسیقی در حال قدم زدن زیر باران گزینه‌ی مناسب‌تری به حساب می‌آید.

راه‌اندازی و قابلیت‌ها

هواوی فری بادز 4i برای اتصال به گوشی هوشمند از Bluetooth 5.2 استفاده می‌کند، در نقطه‌ی مقابل، هدفون Air 2S شیائومی از Bluetooth 5.0 کمک می‌گیرد. دو پروتکل یادشده در زمینه‌ی پهنای باند انتقال دیتا تفاوتی با هم ندارند؛ اما نسخه‌ی ۵٫۲ برتری‌های دیگری نظیر قابلیت اتصال چند هدفون به یک گوشی هوشمند فراهم می‌آورد. فرایند اتصال FreeBuds 4i به گوشی‌های هواوی و Air 2S به گوشی‌های شیائومی بسیار ساده و صرفاً با باز کردن درِ کیس هدفون صورت می‌گیرد؛ درحالی‌که روی گوشی‌های دیگر باید آن‌ها را به‌صورت دستی Pair کنید.

Air 2S قابلیت پخش یا توقف موسیقی هنگام درآوردن یک یا هردو گوشی را روی تمام گوشی‌های هوشمند ارائه می‌دهد؛ اما هدفون هواوی FreeBuds 4i تنها زمان این قابلیت را در اختیارتان می‌گذارد که آن را به یکی از گوشی‌های هوشمند هواوی متصل کنید. فری بادز 4i به‌صورت پیش‌فرض از تنها دو فرمان لمسی ابتدایی پشتیبانی می‌کند؛ درحالی‌که فرمان‌های لمسی Air 2S تنوع بیشتری دارند.

اتصال هدفون هواوی FreeBuds 4i به گوشی

یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های فری بادز 4i که آن را از Air 2S جلو می‌اندازد، سیستم حذف نویز فعال (ANC) است. فری بادز 4i برای حذف نویز از دو میکروفون در هر گوش استفاده می‌کند؛ می‌توان گفت در این محدوده‌ی قیمتی کمتر هدفونی پیدا می‌شود که بتواند چنین عملکردی در زمینه‌ی حذف نویز محیطی داشته باشد. از سوی دیگر، Air 2S از سیستم حذف نویز محیطی (ENC) بهره می‌برد که عملکرد بسیار ضعیف‌تری در رقابت با فری‌بادز 4i به‌ نمایش می‌گذارد؛ طبیعتا خود FreeBuds 4i نیز در حذف نویزهای محیطی، هم‌سطح محصولات گران‌قیمت‌تر نیست.

فناوری ANC هدفون هواوی در زمان مکالمه هم کاربری خود را نشان می‌دهد؛ به‌طوری که حتی در محیط‌های شلوغ هم می‌توان به‌خوبی صدای طرف مقابل را شنید. سیستم حذف نویز همچنین صداهای اطراف را فیلتر می‌کند تا صدای کاربر نیز به‌خوبی و با وضوح بیشتر به گوش شخص مقابل برسد. از سوی دیگر تجربه‌ی مکالمه با Air 2S نیز رضایت‌بخش است.

تجربه‌ی موسیقی

فری بادز 4i از درایورهای ۱۰ میلی‌متری و Air 2S از درایو‌های ۱۴٫۲ میلی‌متری استفاده می‌کند. هدفون FreeBuds 4i از کدک‌های SBC و AAC پشتیبانی می‌کند؛ درحالی‌که هدفون کاملاً بی‌سیم شیائومی در کنار کدک‌های یادشده با کدک LHDC هم سازگاری دارد که در کنار LDAC، تنها کدک‌هایی هستند که گواهی Hi-Res Audio Wireless را دریافت کرده‌اند.

هدفون FreeBuds 4i درون گوش

ما برای مقایسه‌ی کیفیت صدای FreeBuds 4i و Air 2S، آن‌ها را به گوشی هوشمند Xiaomi Mi 11i متصل و موسیقی را از اسپاتیفای استریم کردیم. در تجربه‌ی ما، هدفون FreeBuds 4i بلندی صدای به‌مراتب بیشتری داشت و فرکانس‌های پایین را با کوبندگی بیشتری تولید می‌کرد؛ این هدفون فرکانس‌های بالا را نیز با تفکیک بهتری به‌ گوش می‌رساند. در تولید صداهای فرکانس میانی، نظیر صدای افراد، دو هدفون عملکرد نزدیکی داشتند.

شارژدهی

در زمینه‌ی باتری هم هدفون کاملاً بی‌سیم هواوی اندکی بهتر از محصول شیائومی عمل می‌کند. در صورت غیر فعال بودن قابلیت ANC فری بادز 4i، می‌توان از آن برای ۶ تا ۷ ساعت متوالی استفاده کرد؛ اما این مدت برای Air 2s پنج ساعت است.

کیس هدفون FreeBuds 4i و Air 2S درون جعبه

در مجموع، هواوی فری بادز 4i در محدوده‌ی قیمتی خود گزینه‌ای بهتری از Mi Air 2S به‌حساب می‌آید و اگر مواردی همچون حذف نویز فعال برایتان اهمیت دارد، به صدای کوبنده و رسا علاقه‌مند هستید و دوست دارید برای ورزش روزانه از هدفون کاملاً بی‌سیم استفاده کنید و نگران بیرون‌ آمدن آن از گوش نباشید، فری بادز 4i هواوی می‌تواند گزینه‌ی بهتری برایتان باشد؛ البته اگر مایل باشید اختلاف قیمت حدود ۲۵ درصدی فری بادز 4i نسبت به Air 2S را پرداخت کنید. شما قیمت هدفون های مذکور را چطور ارزیابی می‌کنید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات