نگاهی به نمونه‌های اولیه از کنسول‌ بازی کمپانی Valve با نام Steam Machine

شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۲ - ۲۱:۱۶
مطالعه 3 دقیقه
درست یک هفته پس از این‌که کمپانی ولو، سیستم عامل مبتنی بر لینوکس خود را به نام SteamOS معرفی کرد و قول داد که به زودی بستر سخت‌افزاری متناسب با آن را معرفی می‌کند، به وعده خود عمل کرد و مشخصات سخت‌افزاری بیش از 300 نمونه اولیه از این بستر را در اختیار علاقه‌مندان قرار داد. در ادامه قصد داریم تا نگاهی دقیق‌تر به بستر سخت‌افزاری Steam Machine داشته باشیم.
تبلیغات

کمپانی ولو در بیانیه‌ای رسمی در مورد عرضه نمونه‌های اولیه از بستر سخت‌افزاری مخصوص بازی خود می‌گوید:

هدف ما، به انجام رسانیدن اهداف ویژه در زمینه طراحی سخت‌افزاری بود که تا به امروز، دیگران موفق به انجام آن نشده بودند. یکی از این اهداف، ترکیب قدرت پردازشی بالا و طراحی ساده، کوچک و کاربر پسند می‌باشد. یکی دیگر از سناریوهای ما در این زمینه این است که بستر سخت‌افزاری عرضه شده تا جای ممکن باز، بدون محدودیت و قابل ارتقاء باشد.

البته کاری که کمپانی ولو موفق به انجام آن شده این است که نقشه ساخت دستگاه مورد نظر را به راحتی در اختیار علاقه‌مندان قرار داده است تا خود آنها بتوانند آن‌چیزی که متناسب با علاقه و البته بودجه‌شان می‌باشد را آماده کنند.

در این نقشه که در تهیه آن سعی شده از قطعات رده میانی تا سطح بالا استفاده شود، انواع و اقسام پردازنده، حافظه رم، کارت گرافیک و حافظه ذخیره سازی در نظر گرفته شده است.

مدل اولیه و ارزان‌قیمت در این لیست مجهز به پردازنده Core i3 و کارت گرافیک انویدیا مدل GTX 660 می‌باشد. مدل نهایی و البته گل سرسبد این لیست نیز مجهز به جدیدترین پردازنده از نسل چهارهسته‌ای اینتل به نام Core i7- 4770 بوده و از کارت گرافیک بسیار قدرتمند انویدیا به نام Titan بهره می‌برد که در حال حاضر قوی‌ترین پردازنده گرافیکی جهان محسوب می‌شود.

البته در این لیست عریض و طویل، انواع و اقسام مشخصات گوناگون وجود دارند. برای مثال مدلی که در رده بالاتر از متوسط قرار دارد مجهز به پردازنده Core i5 اینتل و کارت گرافیک انویدیا مدل GTX 780 و GTX 760 می‌باشد.

تمامی مدل‌های موجود در این لیست مجهز به 16 گیگابایت حافظه رم و 3 گیگابایت حافظه VRAM می‌باشند. همچنین تمامی مدل‌ها مجهز به یک ترابایت حافظه ذخیره‌سازی از نوع HDD و 8 گیگابایت از نوع SSD هستند که باعث خواهد شد تا سرعت بوت شدن سیستم عامل تا حد چشمگیری افزایش یابد.

تنها نکته اصلی که ولو هیچ سخنی در مورد آن به میان نیاورده، ابعاد این دستگاه‌ها می‌باشد. اما به نظر می‌رسد که ابعاد این دستگاه چیزی در حدود طول 12.4 اینچ، عرض 12 اینچ و ارتفاع 2.9 اینچ باشد. این ابعاد تقریبا شبیه به ابعاد نسخه باریک ایکس‌باکس 360  می‌باشند.

ولو تضمین کرده که دستگاه‌های مذکور تا جای ممکن قابل ارتقاء بوده و این کمپانی کاربران را تشویق به ساخت نمونه‌های مشابه از این بستر‌های سخت‌افزاری نموده است.

به محض انجام این کار، فایل‌های CAD مربوط به ساخت جعبه خارجی دستگاه برای کاربر ارسال می‌شود و وی می‌تواند با استفاده از اطلاعات موجود در این فایل، بدنه خارجی دستگاه خود را بسازد.

اگر کارت گرفیک Titan انویدیا را در نظر نگیریم، مشخصات سخت‌افزاری عرضه شده، چندان شگفت‌انگیز نیستند؛ اما همچنان در رده بهترین‌ها قرار می‌گیرند.

بر اساس اطلاعات منتشر شده از ولو، هزینه ساخت این بستر‌های سخت‌افزاری چیزی بین 700 تا 1,800 دلار است.

ولو در این مورد اذعان می‌کند:

محصول نهایی، آن‌چیزی است که درصد بسیار زیادی از کاربران ما تمایل به خرید آن داشته‌اند؛ آن‌هایی که خواهان قدرت بسیار زیاد در یک بسته متناسب با اتاق نشیمن خود می‌باشند.

نظر شما در مورد بستر سخت‌افزاری مخصوص بازی ولو چیست؟ آیا Steam Machine در مقابل ایکس باکس One مایکروسافت یا پلی استیشن سونی، قادر به ایستادگی است؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات