این فناوری جدید روشن‌ کردن کامپیوترها را در زیر آب ممکن می‌کند

سه‌شنبه ۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۱
مطالعه 2 دقیقه
کامپیوتر رزبری پای با پوشش ساخت HZO زیر آب
تکنیک جدید HZO در ایجاد پوشش محافظ برای دستگاه‌های الکترونیکی، ساخت کامپیوترهایی را که زیر آب روشن می‌شوند، ممکن می‌کند.
تبلیغات

HZO، شرکتی که در ساخت پوشش‌های نازک برای دستگاه‌های الکترونیکی تخصص دارد، در رویداد CES 2024 دستاورد جدیدش را در معرض نمایش قرار داد؛ فناوری جذابی که به کامپیوتر رزبری‌ پای اجازه داد بدون هیچ مشکلی زیر آب روشن شود.

HZO خدمات پوشش نوآورانه‌اش را با نام پاریلن ارائه می‌دهد که به‌عنوان لایه‌ای در سطح مولکولی ازطریق فرایند رسوب خلأ روی سطح دستگاه‌های الکترونیکی اعمال می‌شود.

پاریلن، نازک‌تر از سایر مواد پوششی است و می‌تواند به‌طور یکنواخت و با قابلیت اطمینان بالا، دستگاه‌های الکترونیکی را بپوشاند.

HZO در رویداد CES امسال پوشش پارلین را به‌ نمایش گذاشت و گفت شرکت‌های سازنده‌ی سخت‌افزار می‌توانند از بردهای رزبری‌ پای ۴ ضدآب در تولید محصولاتشان بهره ببرند.

HZO توضیح می‌دهد که فرایند پوشش پاریلن چگونه از طریق رسوب بخار شیمیایی (CVD) کار می‌کند. این فرایند با حرارت‌ دادن ماده‌ی پیش‌ساز آغاز می‌شود و تا زمانی که به گاز تبدیل شود ادامه می‌یابد. در مرحله‌ی بعد، گاز گرم‌تر می‌شود تا مونومرهای واکنشی تشکیل شوند. این مونومرها در محفظه‌ی رسوبی با دمایی نزدیک‌ به دمای اتاق، روی سطح مورد نظر قرار می‌گیرند.

روش کار فناوری ضد آب HZO برای دستگاه های الکترونیکی

طبق اعلام HZO، مونومرها با قرارگیری کنار یکدیگر به هم متصل می‌شوند و پوشش پلیمری را تشکیل می‌دهند. لایه‌ی پلیمری ضخامت بین ۲ تا ۲۵ میکرون دارد و می‌توان با خیالی آسوده از آن در قطعات الکترونیکی ضعیف استفاده کرد، زیرا در دمای اتاق به‌خوبی و بدون مشکل کار می‌کند. این شرکت تأکید دارد پوشش‌های پاریلن بسیار قابل‌ اعتماد هستند و هیچ محصول جانبی شیمیایی مضری در طی پلیمریزاسیون (بَسپارِش) آزاد نمی‌کنند.

فرایند CVD در بخش‌های مختلفی مثل لوازم الکترونیکی خودرو، دستگاه‌های هوشمند خانگی، لوازم الکترونیکی مصرفی و حسگرهای زیستی کاربرد دارد.

رزبری‌ پای ۴ با پوشش پاریلن که در رویداد CES 2024 نمایش داده شد، حتی در مخزن آب نیز بدون مشکل کار می‌کرد و به‌طور ایمن به کابل برق USB-C و کابل MiniHDMI برای خروجی ویدیو متصل بود که البته هردو آن‌ها نیز پوشش پاریلن داشتند.

پیش‌ از این شاهد رونمایی از سیستم‌های ضد‌آب رزبری‌ پای بوده‌ایم؛‌ جایی‌ که از CorrosionX به‌عنوان محلولی برای ضدآب‌ کردن استفاده شده است. این روش، پوششی دائمی محسوب نمی‌شود و در مقابل راهکار CVD HZO جایگزینی بادوام ارائه می‌دهد.

راهکار پاریلن HZO برای علاقه‌مندان به سخت‌افزار یا کاربران عادی در نظر گرفته نشده است. این شرکت با تولیدکنندگان لوازم الکترونیکی و شرکت‌های بزرگ ازجمله دل همکاری می‌کند و خدمات پوشش ضدآب خود را برای محصولات شرکایش ارائه می‌دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات