اپل در تولید تراشه اختصاصی وای‌فای و بلوتوث ناتوان است

دوشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
تراشه اپل در دست
اگرچه اپل در تولید تراشه‌های مخصوص مک و آیفون عملکرد بسیار خوبی دارد، ظاهراً درحال حاضر نمی‌تواند تراشه‌های بلوتوث و وای‌فای سفارشی بسازد.
تبلیغات

اپل می‌خواهد تولید انبوه تراشه‌های بی‌سیم مختلف را آغاز کند که در نهایت همگی روی تراشه‌ای واحد قرار می‌گیرند و درنتیجه به‌میزان قابل توجهی در فضای داخلی دستگاه‌های الکترونیکی صرفه‌جویی می‌شود. از دیگر مزیت‌های این تراشه‌ها می‌توان به مصرف کم‌ انرژی اشاره کرد. متأسفانه به‌نظر می‌رسد این طرح برای غول فناوری اهل کوپرتینو، رؤیایی دوردست باشد. قرار بود تراشه‌های بلوتوث و وای‌فای سفارشی اپل سال ۲۰۲۵ روانه‌ی بازار شوند اما مشکلات اپل در ساخت تراشه‌های 5G، درمورد تراشه‌های بلوتوث و وای‌فای نیز ادامه دارد.

پس‌ از پردازنده سری A و سری M، تراشه‌ی اختصاصی بعدی اپل، احتمالاً مودم 5G خواهد بود. مارک گرمن در خبرنامه‌ی Power On درمورد توسعه‌ی تراشه‌ی بلوتوث و وای‌فای سفارشی اپل اظهارنظر نکرده اما جزئیات دیگری ارائه داده است.

گرمن می‌گوید جانی سروجی، معاون ارشد فناوری‌های سخت‌افزاری اپل، اتکای شرکت متبوعش به پردازنده اینتل را برای ساخت انواع مدل‌های مک از بین بُرد. اکنون چالش بعدی، توسعه‌ی قطعات بی‌سیم سفارشی ازجمله مودم 5G، تراشه‌ی بلوتوث و وای‌فای است.

قرار بود تراشه‌های بلوتوث و وای‌فای سفارشی اپل سال ۲۰۲۵ عرضه شوند اما این شرکت در تولید هر دو تراشه با مشکلاتی دست‌وپنجه نرم می‌کند و به‌همین‌دلیل عرضه‌ی آن‌ها را برای مدت نامعلومی به‌تعویق انداخته است.

غول فناوری مستقر در کوپرتینو همچنین در ساخت مودم 5G با مشکلات بی‌شماری مواجه شده و با توجه به اینکه گفته می‌شود توسعه‌ی قطعه‌ی مذکور در مراحل اولیه‌ قرار دارد، این شرکت با عملکرد پایین‌تر از حد انتظار، گرمای زیاد و مشکلات دیگر مواجه شده که عرضه‌ی آن را احتمالاً تا اواخر ۲۰۲۵ یا اوایل ۲۰۲۶ به‌تعویق انداخته است.

توسعه‌ی تراشه‌های بلوتوث و وای‌فای سفارشی اپل را همان تیم سروجی که کار روی مودم 5G را انجام می‌دهند، رهبری و نظارت می‌کنند. اگرچه خبرنامه‌ی گرمن به مشکلات دقیق اپل در ساخت تراشه‌های بلوتوث و وای‌فای اشاره نمی‌کند، اما عملکرد ضعیف، افزایش مصرف انرژی و سازگاری با استاندارهای بی‌سیم بین‌المللی ازجمله موانع رایج این شرکت هستند.

تراشه‌های بلوتوث و وای‌فای سفارشی احتمالاً پس‌ از ورود مودم 5G داخلی عرضه خواهند شد که این فرایند چندین سال طول خواهد کشید اما اپل تصمیم دارد در بلندمدت به وعده‌ی خود عمل کند. علاوه‌براین گرمن می‌گوید سازنده‌ی گوشی آیفون درحال کار روی باتری‌ و دوربین سفارشی برای محصولات خود است که احتمالاً اولین‌بار در مدل‌های آینده‌ی گوشی‌ این برند مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات