ضربه سنگین به تجارت کوالکام؛ اپل تراشه‌های ارتباطی خود را خواهد ساخت!

جمعه ۲۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
مفهومی از تراشه اپل سیلیکون
ضربه سنگین به تجارت کوالکام و برودکام؛ اپل تراشه‌های ارتباطی خود را خواهد ساخت!
تبلیغات

اگر اخبار را دنبال کرده باشید، می‌دانید که اپل در ساخت مودم‌های سلولار به پیشرفت درخورتوجهی دست یافته است و متعاقباً قصد دارد با کنار گذاشتن کوالکام، مودم‌های سلولار نسل بعدی آیفون‌ها را طراحی و وظیفه ساخت آن‌ها را به شریک تجاری دیرینه‌اش، یعنی TSMC محول کند.

اکنون گزارشی از بلومبرگ منتشر شده است که در آن ادعا می‌شود غول دنیای فناوری پا را فراتر گذاشته و درصدد حذف برودکام و کوالکام از زنجیره‌ی تأمین تراشه‌های ارتباطی محصولاتش است. در گزارش مذکور آمده است که اپل تراشه‌ای را توسعه می‌دهد که ارتباط Wi-Fi و بلوتوث را برای دستگاه‌هایش به ارمغان می‌آورد.

جالب است بدانید اپل در حال حاضر برای نیازهای مودم‌های ارتباطی محصولاتش، از جمله مودم 5G موجود در خانواده آیفون ۱۴، به کوالکام وابسته است و این خبر بعد از سال‌ها گمانه‌زنی بر توسعه‌ی مودم‌های اپل منتشر می‌شود که می‌تواند نقطه‌ی عطفی در کاهش وابستگی اپل به شرکت‌های دیگر تلقی شود.

اپل احتمالا آیفون‌های ۲۰۲۳ را به درگاه USB-C و مودم 5G اختصاصی مجهز خواهد کرد
گفته می‌شود اپل قصد دارد آیفون‌های ۲۰۲۳ را به درگاه USB-C مجهز و در بطن آن‌ها از نخستین مودم 5G اختصاصی خود استفاده کند.
مهدی هنرمند
مطالعه '2
اپل احتمالا آیفون‌های ۲۰۲۳ را به درگاه USB-C و مودم 5G اختصاصی مجهز خواهد کرد

غول فناوری واقع در کوپرتینو از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ از سخت‌افزار «باند پایه» اینتل استفاده می‌کرد؛ اما گفته می‌شود که اینتل قادر به ارائه‌ی به موقع فناوری 5G برای ارائه در سال ۲۰۲۰ نبوده است و همین موضوع باعث توافق اپل و کوالکام شد. گفتنی است که شایعات مربوط به علاقه اپل به فناوری مودم به سال ۲۰۱۴ باز می‌گردد؛ اما گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد که کوپرتینویی‌ها مصمم‌تر از همیشه فرایند توسعه مودم را دنبال می‌کنند.

بلومبرگ می گوید اپل تا پایان سال ۲۰۲۴ یا اوایل سال ۲۰۲۵ گذار به مودم‌های ساخت خود را آغاز می‌کند و در ضرب‌العجلی سه ساله، تمامی محصولاتش را به این مودم‌ها و تراشه‌های ارتباطی مجهز خواهد کرد.

ناگفته نماند قرارداد اپل با برودکام نیز در سال ۲۰۲۳ به اتمام می‌رسد. طبق مفاد قرارداد، برودکام قطعات و ماژول‌های بی‌سیم را برای اپل تأمین می‌کند. وقتی قرارداد منقضی شود، اپل دیگر نیازی به استفاده از اجزای برودکام نخواهد داشت و در عوض می‌تواند از تراشه‌های خود در محصولات آینده‌اش استفاده کند.

 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات