افشای بنچمارک 3DMark؛ گرافیک Intel Arc A770M و A550M به‌ مرحله‌ تست رسیدند

سه‌شنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
نخستین نتایج تست‌های بنچمارک 3DMark برای گرافیک‌های کلاس لپ‌تاپ اینتل Arc A770M و A550M افشا شد.
تبلیغات

براساس گزارش ویدئوکاردز، افشاگر اطلاعات حوزه‌ی سخت‌افزار با نام کاربری _rogame در توییتر می‌گوید نخستین نتایج تست‌های بنچمارک 3DMark روی پردازنده‌های گرافیکی کلاس لپ‌تاپ عرضه‌نشده‌ی اینتل Arc A770M و A550M را به‌دست آورده است.

سری گرافیک‌های کلاس لپ‌تاپ آرک آلکمیست (Intel Arc Alchemist) اینتل تاکنون فقط به‌صورت جزئی در چین دیده شده‌اند. این روند به‌آرامی در حال تغییر است؛ زیرا اینتل پردازنده‌های گرافیکی سطح پایه A370M خود را به بازارهای دیگر می‌آورد. بااین‌حال، نمونه‌های قدرتمندتر مبتنی‌بر پردازنده‌های گرافیکی آلکمیست بزرگ‌تر مانند A550M و A730M و A770M به‌سختی یافت می‌شوند.

بنچمارک 3DMark اینتل آرک A770M

اطلاعات فاش‌شده‌ی کاربر Rogame نشان می‌دهد که پردازنده‌های گرافیکی A770M و A550M در نرم‌افزار 3DMark آزمایش شده‌اند. متأسفانه هر دو نتیجه‌ی موجود بیشتر از اینکه پاسخ‌دهنده‌ی پرسش‌ها باشند، سؤال‌های مطرح می‌کنند. باوجوداین، می‌توان براساس این اطلاعات مطمئن بود که گرافیک‌های مذکور به مرحله‌ی بنچمارک‌گیری و تست وارد شدند و درنهایت بر احتمال معرفی آن‌ها در هفته‌های آتی خواهند افزود.

پردازنده گرافیکی اینتل Arc A550M با اینکه ۱۶ هسته‌ی Xe دارد که این مقدار نصف هسته‌های تراشه‌ی ACM-G10 برآورد می‌شود، توانسته است امتیاز ۶٬۰۱۷ را در تست Time Spy بنچمارک 3DMark و با استفاده از درایور قدیمی ۱۷۲۶ کسب کند. متأسفانه این تست در حالت Intel APO (بهینه‌سازی پیشرفته عملکرد) انجام شده است؛ بنابراین، براساس قوانین بنچمارک 3DMark نتایج فاقد اعتبار خواهند بود.

بااین‌همه، بنابر آنچه پیش‌از‌این شاهدش بودیم، فعال‌شدن APO امتیازها را تا ۱۵ درصد بهبود می‌دهد. همچنین، درمقایسه‌با مدل A730M با APO فعال، متوجه می‌شویم که مدل A730M همچنان حدود ۶۷ درصد سریع‌تر از A550 با ۵۰ درصد هسته‌ی بیشتر عمل می‌کند.

بنچمارک 3DMark اینتل آرک A770M

پردازنده گرافیکی Intel Arc A770M نیز در تست Fire Strike Extreme موفق شده است امتیاز ۱۳٬۲۴۴ را دریافت کند. درواقع، براساس داده‌های موجود در 3D Mark این امتیار برابر با امتیازی است که پردازنده گرافیکی کلاس لپ‌تاپ RTX 3070 به‌همراه پردازنده مشابه (Core i7-12700H) به‌دست آورده است.

این پردازده گرافیکی مجزا با درایور مخصوص تست (نسخه‌ی ۹۹۹۹) آزمایش شده است که معمولاً تولیدکنندگان تجهیزات اصلی و اسمبل‌کننده‌های سیستم قبل‌ از راه‌اندازی سخت‌افزار جدید از آن استفاده می‌کنند. البته باید خاطر نشان کرد که براساس اطلاعات افشاشده، مشخص نیست که APO در این نسخه فعال بوده است یا خیر.

علاوه‌براین، بد نیست بدانید که اینتل پیش‌تر عملکرد رسمی A770M را تأیید کرده بود. اکنون، می‌توان دید که این گرافیک به‌طور میانگین ۱۲ درصد سریع‌تر از RTX 3060M در بازی‌ها عمل می‌کند. بنابراین، امتیازات بنچمارک 3DMark کاملاً با تست‌های بازی‌ها در دنیای واقعی هماهنگ ظاهر شده است؛ دقیقاً در جایی که اینتل قصد دارد بهینه‌سازی‌های فراوانی انجام دهد.

مشخصات‌فنی گرافیک‌های لپ‌تاپی Inetl Arc Alchemist

پردازنده گرافیکی

Arc A350M

Arc A730M

Arc A550M

Arc A730M

Arc A770M

تراشه

ACM-G11

ACM-G11

ACM-G10

ACM-G10

ACM-G10

هسته‌های Xe

۶

۸

۱۶

۲۴

۳۲

واحدهای اجرایی

۹۶

۱۲۸

۲۵۶

۳۸۴

۵۱۲

هسته‌های FP32

۷۶۸

۱,۰۲۴

۲,۰۴۸

۳,۰۷۲

۴,۰۹۶

کلاک GPU

۱۱۵۰ مگاهرتز

۱۵۵۰ مگاهرتز

۹۰۰ مگاهرتز

۱۱۰۰ مگاهرتز

۱۶۵۰ مگاهرتز

حافظه

۴ گیگابایت GDDR6

۴ گیگابایت GDDR6

۸ گیگابایت GDDR6

۱۲ گیگابایت GDDR6

۱۶ گیگابایت GDDR6

باس حافظه

۶۴ بیت

۶۴ بیت

۱۲۸ بیت

۱۹۲ بیت

۲۵۶ بیت

توان مصرفی

۲۵ تا ۳۵ وات

۲۵ تا ۳۵ وات

۶۰ تا ۸۰ وات

۸۰ تا ۱۲۰ وات

۱۲۰ تا ۱۶۰ وات

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی بنچمارک احتمالی پردازنده گرافیکی کلاس لپ‌تاپ اینتل آرک آلکمیست چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات