کامپیوتر تک برد +Rock Pi Model C برای رقابت با رزبری پای معرفی شد

جمعه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
مدل +C کامپیوترهای تک‌برد سری Rock Pi 4 با چهار گیگابایت رم LPDDR4 و پردازنده‌ای ۶ هسته‌ای، برای رقابت با رزبری پای معرفی شد.
تبلیغات

براساس آنچه Tom's Hardware می‌نویسد، مدل جدید کامپیوترهای تک‌برد سری Rock Pi 4، که جایگزینی برای رزبری پای محسوب می‌شود، به‌تازگی معرفی شده است. این کامپیوتر جدید +Model C نام دارد و پردازنده‌ی آن نسبت‌به پردازنده‌ی کامپیوتر +Model B از سرعت کلاک پایین‌تری بهره می‌برد.

دو کامپیوتر یادشده یک‌سری تفاوت‌های دیگر هم دارند. مدل +C مجهز به دو درگاه میکرو HDMI است، درحالی‌که مدل +B از یک درگاه فول‌سایز HDMI استفاده می‌کند. مدل +B مجهز به حافظه‌ی فلش آن‌برد است، اما مدل +C از این حافظه بهره نمی‌برد. یکی از درگاه‌های HDMI کامپیوتر +C توانایی انتقال تصویر 4K با نرخ ۶۰ هرتز را دارد و دیگری با همین نرخ نوسازی محدود به وضوح 2K است. به‌غیر از این موارد، +C و +B بسیار به هم شبیه هستند.

در کامپیوتر +Rock Pi 4 Model C از پردازنده‌ی Rockchip RK3399T با ۶ هسته‌ی پردازشی استفاده شده است. دو مورد از این هسته‌ها از نوع Cortex-A72 هستند (که در رزبری پای ۴ حضور دارند) و با سرعت کلاک ۱٫۵ گیگاهرتز فعالیت می‌کنند.

پردازنده‌ی مدل +B به سرعت کلاک ۲٫۰ گیگاهرتز نیز دست می‌یابد. کاربر در صورت تمایل می‌تواند هسته‌های Rockchip RK3399T را اورکلاک کند و سرعت کلاک آن‌ها را به ۲٫۰ گیگاهرتز برساند. در صورت اورکلاک هسته‌های پردازنده‌ی کامپیوتر +B سرعت کلاک به ۲٫۴ گیگاهرتز می‌رسد.

چهار هسته‌ی دیگر از نوع Cortex-A53 هستند که نمونه‌ی آن‌ها را بارها در تبلت‌های سری Amazon Fire و کنسول نینتندو سوییچ دیده‌ایم. چهار هسته‌ی یادشده با سرعت کلاک ۱٫۴ گیگاهرتز فعالیت می‌کنند. دو کامپیوتر +C و +B مجهز به واحد گرافیکی Mali T860MP4 هستند و چهار گیگابایت رم LPDDR4 دارند.

قطعات کامپیوتر Rock Pi Model C+ رقیب رزبری پای

ازطریق کارت حافظه‌ی میکرو SD می‌توان حافظه‌ی ذخیره‌سازی به کامپیوتر +Model C اضافه کرد. یک سوکت eMMC نیز در کامپیوتر تعبیه شده است که از حداکثر ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی پشتیبانی می‌کند. اسلات M2 نیز دسترسی به دو ترابایت درایو ذخیره‌سازی SSD را با رابط PCIe 2.0 x4 ممکن می‌کند.

کامپیوتر جدید Rock Pi مجهز به درگاه اترنت، وای‌فای و بلوتوث است. دو درگاه USB 3 و دو درگاه USB 2 به‌همراه آرایه‌ی ۴۰ پین GPIO و دکمه‌ی پاور از دیگر مشخصه‌های کامپیوتر +C هستند. در صورتی که بخواهید از درایو SSD استفاده کنید باید ازطریق درگاه USB-C ولتاژ پنج ولت و شدت‌جریان پنج آمپر را به کامپیوتر تزریق کنید.

ابعاد کامپیوتر تک‌برد جدید ۸۵ در ۵۴ میلی‌متر اعلام شده است. این کامپیوتر Debian و Ubuntu و اندروید (نسخه‌ی ۷، ۹ و ۱۱) را به‌صورت رسمی اجرا می‌کند. درایورهای گرافیکی متن‌باز ازطریق Panfrost ارائه می‌شوند.

کامپیوتر Rock Pi 4 C+ is هم‌اکنون با قیمت ۵۹٫۹۹ دلار قابل‌تهیه است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات