دل حافظه فوق‌نازک CAMM DDR5 را انحصاراً برای لپ‌تاپ‌های Precision رونمایی کرد

سه‌شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۵
مطالعه 4 دقیقه
دل CAMM، فرم‌فاکتوری جدید برای فناوری DDR5 را برای استفاده در لپ‌تاپ‌های Precision خود معرفی کرد.
تبلیغات

دل فرم‌فاکتور جدیدی برای فناوری DDR5 معرفی کرده است. نام این فرم‌فاکتور Compression Attached Memory Module است و به‌اختصار CAMM نامیده می‌شود. دل ادعا می‌کند ماژول‌های CAMM آن تا ۵۷ درصد نازک‌تر از SO-DIMM معمولی هستند. علاوه‌براین، هر CAMM دوطرفه می‌تواند تا ۱۲۸ گیگابایت حافظه را در خود جای دهد؛ ظرفیتی که در‌حال‌حاضر برای بسیاری از ورک‌استیشن‌ها دور از دسترس است.

ماژول CAMM در مقابل SODIMM

به‌جای استفاده از چهار ماژول SODIMM که هر‌کدام ۳۲ گیگابایت حافظه‌ی DDR5 دارند، مشتریانی که به‌دنبال لپ تاپ ورک‌استیشن جدیدی هستند، می‌توانند به‌زودی لپ‌تاپ‌های Dell Precision را انتخاب کنند که همراه با حداکثر ۱۲۸ گیگابایت ماژول CAMM عرضه می‌شود.

videocardz گزارش می‌دهد دل پتنت این فرم‌فاکتور جدید را ثبت و بیشتر بخش‌هایش را طراحی کرده است؛ اما مهندس ارشد برجسته‌ی شرکت مذکور معتقد است احتمالاً CAMM به استاندارد بعدی صنعت تبدیل می‌شود. دل تأیید کرده است که تولیدکننده‌ی ماژول‌های CAMM نیست و با همکاری شرکت‌های حافظه و اینتل دست به طراحی آن زده‌ است.

ماژول CAMM 128 گیگابایتی Dell
ماژول CAMM 128 گیگابایتی Dell

ماژول CAMM دل/ ۱۲۸ گیگابایتی

ماژول CAMM دل/ ۶۴ گیگابایتی
ماژول CAMM دل/ ۶۴ گیگابایتی

ماژول CAMM دل/ ۶۴ گیگابایتی

ماژول CAMM دل/ ۳۲ گیگابایتی
ماژول CAMM دل/ ۳۲ گیگابایتی

ماژول CAMM دل/ ۳۲ گیگابایتی

ماژول CAMM دل/ ۱۶ گیگابایتی
ماژول CAMM دل/ ۱۶ گیگابایتی

ماژول CAMM دل/ ۱۶ گیگابایتی

عکس‌های واقعی ماژول‌های جدید با تراشه‌های DDR5 فشرده در هر طرف PCB منتشر شده است. به‌نظر می‌رسد که ماژول‌های ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایتی در دو طرف حافظه‌ داشته باشند؛ درحالی‌که ماژول‌های ۱۶ و ۳۲ گیگابایتی یک‌طرفه خواهند بود.

مشخصات حافظه Dell Precision 7770

هر ماژول ازطریق کانکتور فشرده‌سازی CAMM به صفحه‌ی اصلی متصل می‌شود که با صفحات تقویت‌کننده بالا و پایین درکنارهم قرار می‌گیرد. دل حتی آداپتوری ارائه کرده است که می‌تواند ماژول‌های SODIMM را در خود جای دهد؛ اما هنوز مشخص نیست هدف آن به‌جز توسعه‌ی داخلی چیست.

به‌گفته‌ی این شرکت، لپ‌تاپ‌های دل با فناوری CAMM از ابتدای سال مالی ۲۰۲۲ دردسترس خواهند بود. از ماژول‌های CAMM مدل‌های ۷۷۷۰ و ۷۶۷۰ لپ‌تاپ‌ Precision استفاده خواهند کرد که به پردازنده‌های ۱۶ هسته‌ای اینتل Alder Lake-HX مجهز هستند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات