کوالکام چهار تراشه اسنپدراگون جدید معرفی کرد

سه‌شنبه ۴ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
کوالکام چهار تراشه جدید اسنپدراگون ۷۷۸ جی پلاس 5G، اسنپدراگون ۶۹۵ 5G، اسنپدراگون ۴۸۰ پلاس 5G و اسنپدراگون ۶۸۰ 4G را رونمایی کرد.
تبلیغات

به‌تازگی، کوالکام چهار تراشه جدید رونمایی کرده است که دراصل دو تراشه جدید به‌همراه دو نسخه پلاس از تراشه‌های فعلی محسوب می‌شوند. تمرکز بیشتر روی اتصال 5G است؛ اما گزینه جدیدی نیز برای 4G وجود دارد. همچنین، سه تراشه از یک ناد شش‌نانومتری مدرن، اما نه‌چندان گران‌قیمت استفاده می‌کنند.

اسنپدراگون ۷۷۸ جی پلاس 5G

به‌گزارش جی‌اس‌ام آرنا، اسنپدراگون ۷۷۸ جی اصلی در بین میان‌رده‌ها بسیار محبوب است و گمان می‌کنیم بتواند طرفداران بیشتری به‌دست آورد. مانند گذشته، این تراشه با فرایند شش‌نانومتری ساخته شده است؛ اما برای دستیابی به سرعت کلاک بیشتر اصلاح شده.

اکنون هسته Kryo 670 Prime با فرکانس ۲٫۵ گیگاهرتزی کار می‌کند که درمقایسه‌با ۲٫۴ گیگاهرتز نسخه قبلی بیشتر است. علاوه‌بر‌این، پردازنده گرافیکی Adreno 642L نیز تقویت شده است که افزایش عملکرد ۲۰ درصدی را نوید می‌دهد. بقیه ویژگی‌های این تراشه مانند گذشته است؛ یعنی در آن یک مودم X53 5G و یک IPS سه‌گانه (Spectra 570L) مشاهده می‌شود.

اسنپدراگون ۶۹۵ 5G

این تراشه در‌ادامه مسیر اسنپدراگون ۶۹۰ ساخته شده است و این‌بار از mmWave 5G پشتیبانی می‌کند. ویژگی مذکور می‌تواند تراشه جدید را در بین اپراتورهایی محبوب کند که شبکه‌های mmWave خود را تبلیغ می‌کنند. علاوه‌براین، چند به‌روزرسانی عملکردی مناسب روی این تراشه اعمال شده که می‌تواند آن را به گزینه جذاب‌تری تبدیل کند.

همچنین، اسنپدراگون ۶۹۵ عملکرد CPU را تا ۱۵ درصد و عملکرد GPU را تا ۳۰ درصد بهبود می‌بخشد. دلیل این امر استفاده از هسته‌های CPU جدیدتر Kryo 660 (درمقابل ۵۶۰ در تراشه قدیمی‌تر) و Adreno 619 (در مقابل 619L) در این تراشه است. ناد یکی از دیگر بخش‌هایی است که به‌روزسانی عمده‌ای روی آن اعمال شده. این تراشه‌ای شش‌نانومتری است که جایگزین تراشه قدیمی‌تر هشت‌نانومتری می‌شود و می‌توان گفت این ارتقا برای بهره‌وری انرژی موهبت تلقی می‌شود.

تراشه‌های جدید کوالکام

اسنپدراگون ۶۸۰ 4G

اسنپدراگون ۶۸۰ از یک مودم 4G LTE برخوردار است؛ بنابراین، این قطعه در میان‌رده‌های پایه استفاده خواهد شد. همه موارد موجود در این تراشه ترکیبی از ویژگی‌های قدیمی و جدید است و مانند دیگر برادران و خواهرانش روی ناد شش‌نانومتری ساخته شده. با‌این‌حال، از هسته‌های Kryo 265 استفاده می‌کند که احتمالا نسخه‌های ارتقایافته هسته‌های Kryo 260 هستند و اخیرا در اسنپدراگون ۶۶۲ (تراشه یازده‌نانومتری) استفاده شده است. این قطعه همان پرازنده گرافیکی Adreno 610 را نیز دارد.

همه این ویژگی‌ها در‌کنار‌هم به نتیجه جالبی می‌رسند و دوربین‌ها به‌وسیله یک ISP سه‌گانه و Spectra 346 میزبانی می‌شوند. ISP‌های سه‌گانه خارج از طراحی‌های پریمم بسیار نادر هستند و به تراشه اجازه می‌دهند داده‌های تصویر را از سه دوربین به‌طور هم‌زمان پردازش کند.

اسنپدراگون ۴۸۰ پلاس 5G

اسنپدراگون ۴۸۰ اصلی اولین تراشه سری ۴۰۰ کوالکام با مودم 5G بود که در گوشی‌های 5G مقرون‌به‌صرفه‌تر به‌کار گرفته شد. درواقع، نسخه پلاس آن تقریبا ویژگی‌های یکسانی دارد؛ اما سریع‌تر است. اسنپدراگون ۴۸۰ پلاس همچنان تراشه‌ای هشت‌نانومتری با هسته‌های نسبتا قدیمی CPU Kryo 460 و پردازنده گرافیکی Adreno 619 است. باوجوداین‌، CPU اصلی اکنون با فرکانس ۲٫۲ گیگاهرتز کار می‌کند که از ۲ گیگاهرتز نسخه قبلی سریع‌تر است. ناگفته نماند GPU نیز در این تراشه سریع‌تر است.

مرتبط با گوشی‌ها:قیمت گوشی

این تراشه می‌تواند نمایشگرهای 1080p+ را تا ۱۲۰ هرتز پشتیبانی کند؛ درحالی‌که اسنپدراگون ۶۸۰، تنها می‌تواند این کار را با فرکانس ۹۰ هرتزی انجام دهد. درضمن، نباید استفاده از اتصال نسل بعدی در این قطعه را فراموش کرد. مودم X51 در اسنپدراگون ۴۸۰ پلاس از هر دو شبکه sub-6 و mmWave 5G پشتیبانی می‌کند.

باید منتظر باشیم تا نتایج واقعی را ببینیم؛ اما احتمالا اسنپدراگون ۶۸۰ مصرف انرژی بیشتری خواهد داشت؛ درحالی‌که ۴۸۰ پلاس سرعت بیشتری ارائه می‌دهد. میزان هزینه هر تراشه نیز بر انتخاب سازندگان گوشی‌های هوشمند تأثیر خواهد گذاشت.

تاکنون، شرکت‌های مختلفی به استفاده از بعضی از این تراشه‌ها علاقه‌ نشان داده‌اند. برای مثال، HMD Global، خانه فعلی گوشی‌های نوکیا، به اسنپدراگون ۴۸۰ پلاس علاقه‌مند است؛ زیرا این شرکت پیش‌تر از ۴۸۰ اصلی در چندین مدل استفاده کرده بود. به‌نظر می‌رسد اوپو به‌دلیل پشتیبانی از mmWave در اسنپدراگون ۶۹۵ به این تراشه توجه بیشتری کند. همچنین، شیائومی به اسنپدراگون ۶۹۵ و ۷۷۸ جی پلاس ابراز علاقه کرده است.

هنوز مشخص نیست چه زمانی می‌توانیم اولین دستگاه‌های مجهز به تراشه‌های جدید را ببینیم؛ اما از‌آنجا‌که نسخه‌های پلاس اساسا از همان سخت‌افزار قبلی بهره می‌برند، باید سریع‌تر از طراحی‌های جدید وارد بازار شوند. علاوه‌بر شرکت‌هایی که نامشان پیش‌تر ذکر شد، موتورولا و ویوو و آنر نیز در آینده از این تراشه‌ها در گوشی‌های هوشمند خود استفاده می‌کنند.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره تراشه‌های جدید کوالکام چیست؟ فکر می‌کنید کدام یکی از آن‌ها زودتر وارد بازار می‌شود؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات