آرم از ریزتراشه پلاستیکی قابل انعطاف خود رونمایی کرد

یک‌شنبه ۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۴
مطالعه 3 دقیقه
شرکت آرم از میکروچیپ (ریزتراشه) جدید پلاستیکی و قابل انعطاف خود با نام PlasticARM رونمایی کرد. این میکروچیپ پیچیده‌ترین تراشه قابل انعطاف تولید شده تا به امروز است.
تبلیغات

با اینکه میکروچیپ‌ها امروزه در انواع و اقسام دستگاه‌ها از ماشین‌های لباسشویی تا چراغ‌های داخل خیابان مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما این فراگیری می‌تواند با تولید ریزتراشه‌ها روی پلاستیک، کاغذ و پارچه از این هم بیشتر شود و قیمت آن‌ها نیز تا حد غیر قابل باوری پایین بیاید. این قولی است که آرم در جریان معرفی نمونه اولیه از ریزتراشه پلاستیکی جدید خود با نام «پلاستیک‌آرم» (PlasticARM) به جهانیان داده است.

در واقع این اولین تراشه انعطاف‌پذیر ساخته شده نیست، اما پیچیده‌ترین آن‌ها به حساب می‌آید. پلاستیک‌آرم میزبان یک پردازنده ۳۲ بیتی کورتکس-ام‌زیرو است که ارزان‌ترین و ساده‌ترین پردازنده در خانواده کورتکس-ام آرم به شمار می‌آید. بعلاوه، این میکروچیپ یک رام ۴۵۶ بایتی و رم ۱۲۸ بایتی را نیز روی خود جای داده است. در مجموع، پلاستیک‌آرم شامل بیش از ۱۸ هزار گیت منطقی می‌شود که به گفته آرم حداقل ۱۲ برابر بیشتر از سایر چیپ‌های پلاستیکی است.

چیپ مذکور با همکاری سازنده چیپ‌های منعطف یعنی PragmatIC تولید شده است. بر اساس توضیحات طراحان آرم در مقاله منتشر شده در نیچر، تراشه مذکور فعلا عملکرد چیپ‌های سیلیکونی را از خود نشان نمی‌دهد و برای مثال فقط قادر به اجرای برنامه‌های آزمایشی سه‌تایی است که در زمان انجام فرایند ساخت، روی مدار آن به صورت سخت‌افزاری پیاده‌سازی شده‌اند. با این حال محققان آرم اعلام کرده‌اند که در حال کار برای اجرای قابلیت پشتیبانی از کدهای جدید در نسخه‌های آینده هستند.

ریزتراشه پلاستیک آرم

نکته‌ای که تراشه جدید آرم و سایر تراشه‌های مشابه را خاص می‌کند، استفاده آن‌ها از عناصر قابل انعطاف است. ریزتراشه آرم از ترانزیستورهای فیلم‌نازک متال‌اکسید یا TFT استفاده می‌کند. این عناصر می‌توانند برخلاف تراشه‌های ساخته شده روی سیلیکون، روی سطوحی که دارای انعطاف بوده و بر اثر خم شدن از بین نمی‌روند پیاده‌سازی شوند. چنین قابلیتی این امکان را فراهم می‌کند که مدارات را روی بسترهایی از جنس پلاستیک و کاغذ و با هزینه بسیار پایین تولید کرد.

بر اساس ادعای محققان آرم در مقاله‌شان، چنین قابلیتی استفاده از ریزتراشه‌ها را در کاربردهایی که امروزه مناسب به نظر نمی‌رسند، فراهم می‌کند. مثلا می‌توان ریزتراشه‌ها را روی بطری‌های شیر قرار داد تا روند رو به فاسد شدن آن را شناسایی کند و نیاز به خرید بر اساس تاریخ مصرف را از بین ببرد. آرم می‌گوید که چنین قابلیت‌هایی مجموعه «اینترنت همه‌چیز» را به وجود می‌آورد و طی دهه آتی، تراشه‌ها روی بیش از یک تریلیون شی مجتمع‌سازی خواهند شد.

با وجود این مزایا، تراشه‌های مبتنی بر پلاستیک معایب خود را دارند و در کوتاه‌مدت جایگزین تراشه‌های سیلیکونی نخواهند شد. در واقع این تراشه‌ها از نظر مصرف انرژی، تراکم و عملکرد، ناکارآمد هستند. برای مثال پلاستیک‌آرم ۲۱ میلی‌وات توان مصرف می‌کند که ۹۹ درصد آن هم به صورت تلفات هدر می‌رود. علاوه بر این، تراشه مذکور بسیار بزرگ بوده و مساحتی برابر ۵۹٫۲ میلی‌متر مربع دارد. برای مقایسه بد نیست بدانید که این مساحت ۱۵۰۰ برابر مساحت تراشه سیلیکونی پردازنده کورتکس-ام‌زیرو است.

با این حال مهندس تحقیقات آرم، جیمز مایرز به نیوساینتیست می‌گوید:

این تراشه سریع نبوده و از لحاظ مصرف انرژی هم کارآمد نیست، اما می‌توانم آن را روی کاهو قرار دهم تا مدت‌زمان قابل استفاده بودن آن را برایم تعیین کند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات