معرفی هارددیسک‌های اکسترنال توشیبا

دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
توشیبا، یکی از برندهای برتر در تولید حافظه‌های کامپیوتر با پنجاه سال سابقه، طیف گسترده‌ای از هارددیسک‌های اکسترنال خود را وارد بازار ایران کرده است. در این مقاله، می‌خواهیم هارددیسک‌های اکسترنال توشیبا را معرفی و تفاوتشان را بررسی کنیم.
تبلیغات

خانواده هارددیسک‌های اکسترنال توشیبا با نام Canvio عرضه می‌شوند. توشیبا که همچنان یکی از نام‌های مطرح در حوزه حافظه‌های کامپیوتری به‌حساب می‌آید، هر سال مدل‌های جدیدی از هارددیسک‌های اکسترنال خانواده Canvio را معرفی و وارد بازار می‌کند. پاییز پارسال، این شرکت مدل‌های جدیدی رونمایی کرد که حالا پایشان به بازار ایران هم رسیده است.

مجموعه هارد دیسک های اکسترنال توشیبا

هارددیسک‌های اکسترنال توشیبا در شش مدل وارد بازار ایران شده‌اند. هرکدام از این مدل‌ها امکانات مختلفی برای نیازها و بودجه‌های متفاوتی ارائه می‌دهند. در نگاه اول، شاید متوجه تفاوت آن‌ها نشوید و تنوع زیاد آن‌ها، خرید هارددیسک اکسترنال را برایتان گیج‌کننده کند. به‌همین‌دلیل، درادامه قصد داریم انواع مدل‌های سری هارددیسک‌های اکسترنال توشیبا را معرفی کنیم تا بتوانید با‌‌‌توجه‌‌به نیازتان، مدل مناسب را تهیه کنید.

شما می‌توانید برای خرید اینترنتی هاردهای اکسترنال توشیبا به فروشگاه اینترنتی ماتریس یا فروشگاه دیجی‌کالا مراجعه کنید.

توشیبا Canvio Basics

توشیبا Canvio Basics ساده‌ترین و اقتصادی‌ترین هارددیسک اکسترنال شرکت توشیبا محسوب می‌شود؛ البته اختلاف قیمت این مدل با مدل‌های دیگر زیاد نیست. به‌هرحال، اگر به‌دنبال اقتصادی‌ترین هارددیسک اکسترنال می‌گردید و اهمیت زیادی هم به ویژگی‌های خاص مثل طراحی جذاب یا امکانات امنیتی پیشرفته نمی‌دهید، Canvio Basics یکی از گزینه‌های اصلی‌تان خواهد بود.

Toshiba Canvio Basics

سری Canvio Basics با ظرفیت‌های مختلفی از ۵۰۰ گیگابایت تا ۴ ترابایت در بازار عرضه شده است و همه آن‌ها از نسل اول استاندارد USB 3.2 پشتیبانی می‌کنند؛ بنابراین، در تئوری می‌تواند با حداکثر سرعت ۵ گیگابیت‌بر‌ثانیه اطلاعات را انتقال دهد. البته این موضوع بدین‌معنی نیست که آن را به دستگاه‌های قدیمی با استاندارد USB 2.0 نیز نمی‌توانید متصل کنید؛ ولی اگر می‌خواهید از حداکثر سرعت هارددیسک بهره ببرید، آن را به درگاهی با پشتیبانی از USB 3.2 باید وصل کنید.

داخل جعبه دستگاه به‌جز دفترچه راهنما، فقط یک کابل USB 3.2 قرار دارد که یک سر آن USB نوع A و سر دیگر آن MicroUSB نوع B است که به هارددیسک متصل می‌شود. برق هارددیسک را هم همین کابل تأمین می‌کند؛ پس، می‌توانید آن را بدون مشکل به انواع تلویزیون هوشمند متصل کنید.

طبق گفته توشیبا، هارددیسک Canvio Basics با ویندوز ۸٫۱ و نسخه‌های جدیدتر (ویندوز ۱۰ و ویندوز ۱۱) سازگار است. اگر از نسخه‌های پیشین ویندوز مثل XP استفاده می‌کنید، به‌احتمال‌زیاد موقع استفاده از این هارددیسک اکسترنال به‌مشکل برمی‌خورید؛ البته ما به مشکلی در استفاده از هارددیسک اکسترنال توشیبا در ویندوز ۷ برنخوردیم.

توشیبا Canvio Basics طراحی ساده و باریک و به‌اصطلاح مینیمالی دارد. این هارددیسک ۲٫۵ اینچی به‌قدری کوچک است که به‌راحتی در کف دست جای می‌گیرد. بسته به ظرفیت هارددیسک، وزن آن‌ها هم متغیر است. مدل ۵۰۰ گیگابایتی فقط ۱۴۰ گرم وزن دارد و مدل‌های یک و دوترابایتی ۱۰ گرم سنگین‌ترند و درنهایت، وزن مدل چهارترابایتی نزدیک به ۲۲۰ گرم است. بنابراین به‌جز مدل چهار‌ترابایتی، بقیه مدل‌ها به‌قدری سبک طراحی شده‌اند که به‌سختی متوجه وزن آن در دستتان خواهید شد.

نکته دیگری که درباره Canvio Basics باید اشاره کنیم، این است که بدنه این هارددیسک روکشی کاملا مات دارد و اثرانگشت روی آن باقی نمی‌ماند؛ بنابراین، ظاهر هارددیسک همیشه تمیز باقی می‌ماند. این هارددیسک فقط در رنگ مشکی عرضه شده است.

توشیبا Canvio Ready

در پله بعدی، به مدل Canvio Ready می‌رسیم. توشیبا در توضیح این مدل گفته است Canvio Ready همان‌طورکه نامش نشان می‌دهد، به‌صورت Plug and Play است و فقط با اتصالش به کامپیوتر، می‌توانید از آن استفاده کنید. با اینکه این موضوع درست است، همه هارددیسک‌های اکسترنال توشیبا و شاید بهتر است با کمی اغراق بگوییم همه هارددیسک‌های جهان به‌صورت Plug and Play کار می‌کنند!

روی‌هم‌رفته، Canvio Ready شباهت خیلی زیادی به Canvio Basics دارد و تغییراتی جزئی در‌مقایسه‌با آن داشته است. بارزترین و مهم‌ترین تغییر Ready در‌مقایسه‌با Basics به ظاهر آن برمی‌گردد. برخلاف Canvio Basics که بدنه‌ای ساده با روکش یک‌ دست مات دارد، هارددیسک Ready به روکشی دوبخشی مزین شده که بخشی از آن مثل مدل Basics مات و بخش دیگر آن براق است. این دو بخشی‌شدن طراحی بدنه که ما را یاد اولین نسل از کنسول بازی پلی استیشن 4 می‌اندازد، ظاهری شکیل‌تر و حرفه‌ای‌تر به Ready داده است.

Toshiba Canvio Ready

به‌جز بحث طراحی بیرونی، طراحی داخلی هارددیسک هم دستخوش تغییراتی شده است تا امکان صدمه‌دیدن هارددیسک در جابه‌جایی‌های روزمره کمتر شود. به‌علاوه در‌مقایسه‌با مدل Basics، حسگری داخل دستگاه تعبیه شده است که هنگام وارد‌شدن شوک یا ضربه به دستگاه، برق آن را قطع می‌کند تا اطلاعاتتان صدمه‌ای نبیند. نکته مهم دیگر اینکه Ready فقط با ظرفیت‌های یک و دو و چهار‌ترابایتی عرضه شده است و از مدل ۵۰۰ گیگابایتی خبری نیست.

به‌جز این تفاوت‌ها، تفاوت دیگری بین Canvio Basics و Ready وجود ندارد. سری Canvio Ready هم از نسل اول استاندارد USB 3.2 با سرعت حداکثر ۵ گیگابیت‌‌بر‌‌ثانیه پشتیبانی می‌کند و بدنه‌ای سبک و باریک دارد.

توشیبا Canvio Slim

گران‌ترین و لوکس‌ترین هارد اکسترنال توشیبا Canvio Slim نام دارد. این هارددیسک که در دو رنگ نقره‌ای و مشکی وارد بازار شده است، بدنه‌ای بی‌نهایت باریک و سبک و تماما آلومینیومی دارد و بی‌شک یکی از هارددیسک‌های اکسترنال زیبای بازار به‌حساب می‌آید. روکش مات این هارددیسک نیز تا حد زیادی در‌مقابل جذب اثرانگشت مقاوم است.

هارددیسک اکسترنال Canvio Slim در دو ظرفیت یک و دو‌ترابایتی طراحی شده است که مدل دوترابایتی چیزی درحدود سه میلی‌متر ضخیم‌تر است. ناگفته نماند وزن مدل یک‌ترابایتی فقط ۱۱۵ گرم و وزن مدل دو‌ترابایتی نزدیک به ۱۵۰ گرم است.

Toshiba Canvio Slim

همه ظرفیت‌های Canvio Slim از نسل اول استاندارد USB 3.2 پشتیبانی می‌کنند و روی کاغذ می‌توانند با سرعت حداکثر ۵ گیگابیت‌‌بر‌‌‌ثانیه تبادل اطلاعات کنند؛ البته این در صورتی است که آن را به کامپیوتر یا لپ‌تاپی با درگاه USB 3.2 متصل کنید. این هارددیسک ۲٫۵ اینچی هم برق موردنیازش را از درگاه USB دریافت می‌کند و آن را بدون هیچ مشکلی به انواع تلویزیون هوشمند می‌توانید متصل کنید.

از امکانات جذاب Canvio Slim می‌توانیم به دو نرم‌افزار Toshiba Storage Backup و Toshiba Storage Security اشاره کنیم. نرم‌افزار اول همان‌طور‌که از نامش پیدا است، به‌صورت خودکار از محتوای هارددیسک روی فضای ابری نسخه بکاپ تهیه می‌کند. توشیبا برای خریداران این هارددیسک دو‌ترابایت فضای ذخیره‌سازی ارائه می‌دهد تا به‌صورت دوره‌ای از محتوای هارددیسک خود بتوانند نسخه پشتیبان تهیه کنند. نرم‌افزار دوم، یعنی Storage Security، برای رمزگذاری روی هارددیسک کاربرد دارد تا امنیت اطلاعاتتان را بتوانید افزایش دهید. هر دو نرم‌افزار را به‌رایگان از وب‌سایت رسمی Canvio می‌توانید دانلود کنید.

توشیبا Canvio Advance

سری Canvio Advance نه‌تنها یکی از هارددیسک‌های برتر توشیبا، بلکه به‌‌طورکلی یکی از هارددیسک‌های اکسترنال جذاب بازار محسوب می‌شود. برای اکثر مردم، این هارددیسک می‌تواند بهترین گزینه باشد.

از ظاهر Canvio Advance شروع می‌کنیم. این مدل در چهار رنگ سفید، مشکی، قرمز و آبی عرضه شده است و روکشی مات با بافتی دانه‌دانه دارد. این بافت دانه‌دانه امکان لیز‌خوردن آن از دست را کاهش و مقاومتش در‌برابر جذب اثرانگشت و چربی دست را افزایش می‌دهد.

Toshiba Canvio Advance

توشیبا Canvio Advance در سه ظرفیت یک و دو و چهار ترابایت عرضه شده است که مدل‌های یک و دو‌ترابایتی ۱۴۹ گرم و مدل چهار‌ترابایتی نزدیک به ۲۲۰ گرم وزن دارد. با اینکه Canvio Advance ضخامت و وزن بیشتری در‌مقایسه‌با سری Slim دارد، قیمتش کمتر از آن است.

این هارددیسک نیز از دو نرم‌افزار Storage Backup و Storage Security پشتیبانی می‌کند؛ بنابراین با دانلود رایگان این دو نرم‌افزار از وب‌سایت رسمی Canvio، از اطلاعات هارددیسک روی فضای ابری می‌توانید نسخه پشتیبان بگیرید و حتی اطلاعاتتان را رمزگذاری کنید.

مثل بقیه هارددیسک‌های اکسترنالی که تا به اینجا معرفی کرده‌ایم، Canvio Advance نیز از استاندارد USB 3.2 نسل اول پشتیبانی می‌کند و اطلاعات را حداکثر با سرعت ۵ گیگابیت‌بر‌ثانیه می‌تواند جابه‌جا کند.

توشیبا Canvio Flex

توشیبا Canvio Flex انعطاف‌پذیرترین هارددیسک اکسترنال توشیبا محسوب می‌شود. پیش از آنکه نگاهی به طراحی آن بیندازیم، درباره بارزترین ویژگی آن، یعنی انعطاف‌پذیری زیادش، باید صحبت کنیم.

داخل جعبه این هارددیسک دو عدد کابل USB قرار دارد که سر یکی USB نوع A و دیگری USB نوع C است. این موضوع در‌کنار فرمت exFAT آن کمک می‌کند تا Canvio Flex را علاوه‌بر کامپیوترهای مبتنی‌بر ویندوز و مک، به دستگاه‌های اپل و اندرویدی دارای درگاه نوع C بتوانید متصل کنید.

Toshiba Canvio Flex

زمانی‌که این هارددیسک را بررسی می‌کردیم، به‌راحتی به انواع و اقسام گوشی‌های هوشمند متصل شد؛ ولی توشیبا فهرستی از دستگاه‌های سازگار با این هارددیسک را در وب‌سایت رسمی Canvio منتشر کرده است. طبق این فهرست، Canvio Flex فقط با تعداد انگشت‌شماری از آیپد پرو و آیپد ایر و تبلت‌های پرچم‌دار گوگل، اچ‌پی، دل، سامسونگ، لنوو، آمازون، ایسر و هواوی سازگار است.

بدنه دستگاه از دو بخش سفید و نقره‌ای تشکیل شده است که هر دو بخش روکشی مات دارند و اثر انگشت را جذب نمی‌کنند. هارد اکسترنال Canvio Flex را فقط در رنگ نقره‌ای و با ظرفیت یک و دو و چهارترابایتی می‌توانید تهیه کنید. مدل‌های یک و دوترابایتی فقط ۱۳ میلی‌متر ضخامت و نزدیک به ۱۵۰ گرم وزن دارند و جزو هارددیسک‌های اکسترنال باریک‌ و سبک‌ بازار به‌حساب می‌آیند. گفتنی است مدل چهار‌ترابایتی کمی ضخیم‌تر و سنگین‌تر است و ضخامت و وزنش به‌ترتیب ۱۹ میلی‌متر و ۲۱۰ گرم است.

توشیبا Canvio Gaming

به آخرین و یکی از هارددیسک‌های اکسترنال جذاب توشیبا می‌رسیم. سری Canvio Gaming همان‌طور‌که از نامش مشخص است، توجه ویژه‌ای به گیمرها دارد. این هارددیسک اکسترنال به گیمرها کمک می‌کند تا فضای بیشتری برای ذخیره بازی‌هایشان داشته باشند. Canvio Gaming در سه ظرفیت یک و دو و چهار ترابایتی عرضه شده و همه مدل‌هایش بدنه‌ای مات و مشکی دارند و از فرمت exFAT و استاندارد USB 3.2 نسل اول پشتیبانی می‌کنند.

Toshiba Canvio Gaming

برای کاربران کامپیوتر، تفاوت خاصی بین این مدل و هارددیسک‌های دیگر توشیبا وجود ندارد؛ اما جایی که Canvio Gaming می‌درخشد، زمانی است که بخواهید آن را به کنسول بازی‌تان متصل کنید.

این هارددیسک اکسترنال به فناوری «همیشه‌روشن» یا Always-On مجهر شده است؛ بنابراین در زمان دلخواه، با یک اشاره روشن می‌شود و بازی خود را می‌توانید ادامه دهید. وضعیت سازگاری هارددیسک اکسترنال Canvio Gaming‌ توشیبا با کنسول‌های نسل‌هشتمی و نسل‌نهمی مایکروسافت و سونی بدین‌شرح است:

برند کنسول

مدل کنسول

نوع بازی

اجرای بازی از روی هارددیسک

ذخیره بازی روی هارددیسک

مایکروسافت

ایکس‌باکس وان اس

بازی ایکس‌باکس وان

بله

بله

ایکس‌باکس وان ایکس

بازی ایکس‌باکس وان

بله

بله

ایکس‌باکس سری ایکس و سری اس

بازی ایکس‌باکس وان

بله

بله

ایکس‌باکس سری ایکس و سری اس

بازی ایکس‌باکس سری ایکس و سری اس

خیر

بله

سونی

پلی‌استیشن ۴

بازی پلی‌استیشن ۴

بله

بله

پلی‌استیشن ۴ پرو

بازی پلی‌استیشن ۴

بله

بله

پلی‌استیشن ۵

بازی پلی‌استیشن ۴

بله

بله

پلی‌استیشن ۵

بازی پلی‌استیشن ۵

خیر

بله

فهرست و شرایط کامل پشتیبانی کنسول‌های مختلف از هارددیسک Canvio Gaming را می‌توانید در وب‌سایت رسمی Canvio بخوانید.

شما می‌توانید برای خرید اینترنتی هاردهای اکسترنال توشیبا به فروشگاه اینترنتی ماتریس یا فروشگاه دیجی‌کالا مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات