مایکروسافت ابرکامپیوتری ۱٫۲ میلیارد پوندی برای پیش‌بینی آب‌و‌هوا تولید می‌کند

یک‌شنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
مایکروسافت با همکاریِ اداره‌ی هواشناسی انگلستان اَبَرکامپیوتری برای پیش‌بینی آب‌و‌هوا تولید می‌کند. این اَبَرکامپیوتر تابستان سال آینده‌ی میلادی کارش را آغاز خواهد کرد.
تبلیغات

اداره‌ی هواشناسی انگلستان موسوم به Met Office که سرویس آب‌و‌هوای ملی بریتانیا محسوب می‌شود، قرار است از اَبَرکامپیوتری استفاده کند که قیمتش ۱٫۲ میلیارد پوند (تقریبا ۱٫۷ میلیارد دلار) است و می‌تواند آب‌و‌هوا و تغییرات آب‌و‌هوایی را پیش‌بینی کند. به‌گزارش ویندوز سنترال، سال گذشته‌ی میلادی دولت بریتانیا بودجه‌ی این اَبَرکامپیوتر را تعیین کرد و آن با همکاریِ مایکروسافت ساخته می‌شود.

پروژه‌ی مشترک بین اداره‌ی هواشناسی انگلستان و مایکروسافت پس از تکمیل، اَبَرکامپیوتری می‌سازد که در بین ۲۵ اَبَرکامپیوتر قدرتمند دنیا قرار می‌گیرد و دو برابر قوی‌تر از تمامی اَبَرکامپیوترهای موجود در بریتانیا است. مایکروسافت در بیانیه‌ای می‌گوید از اَبَرکامپیوتر مذکور برای پیش‌بینی آب‌وهوای نامساعد استفاده می‌شود و داده‌های به‌دست‌آمده به دولت بریتانیا کمک می‌کند تا بفهمد کدام مناطق باید برای مقابله با بلایای طبیعی مقاوم‌سازی شوند.

اَبَرکامپیوتر مایکروسافت برای مدل‌سازی تغییرات آب‌وهوایی نیز به‌کار برده خواهد شد. این اَبَرکامپیوتر بخشی از پروژه‌ی عظیم بریتانیا برای تبدیل به کشوری است که هیچ گاز مضری به اتمسفر وارد نمی‌کند. بریتانیا برنامه دارد تا سال ۲۰۵۰ به این هدف برسد.

کواسی کوارتنگ، وزیر انرژی و رشد پاک بریتانیا، می‌گوید همکاری بین اداره‌ی هواشناسی انگلستان و مایکروسافت به‌منظور تولید قدرتمندترین اَبَرکامپیوتر دنیا در حوزه‌ی پیش‌بینی آب‌و‌هوا و تغییرات آب‌وهوایی نشان می‌دهد بریتانیا همچنان به حفاظت از محیط‌زیست متعهد است و خودش را برای میزبانی از اجلاس تغییرات اقلیمی سازمان ملل در سال جاری میلادی آماده می‌کند. 

پنی اندرسبی، مدیر اجرایی ارشد اداره‌ی هواشناسی انگلستان، درباره‌ی این اَبَرکامپیوتر می‌گوید: «از همکاری با مایکروسافت برای ارائه‌ی توانایی نسل بعدمان در حوزه‌ی پردازش‌های اَبَرکامپیوتری خوشحالیم. با همکاریِ یکیدگیر باکیفیت‌ترین مجموعه‌داده‌های مربوط به آب‌و‌هوا را ارائه خواهیم داد و پیش‌بینی‌های دقیق‌تری نیز خواهیم کرد. این پیش‌بینی‌ها به تصمیماتی منتهی می‌شوند که به مردم کمک می‌کنند در امنیت بمانند و رشد کنند.»

گفته می‌شود اَبَرکامپیوتر مایکروسافت قرار است تابستان ۲۰۲۲ وارد مرحله‌ی عملیاتی شود. در ساخت این اَبَرکامپیوتر کاملا از منابع انرژی تجدیدپذیر استفاده خواهد شد تا به یکی از سازگارترین اَبَرکامپیوترهای دنیا با محیط‌زیست تبدیل شود. اَبَرکامپیوتر مذکور چرخه‌ی عمر ۱۰ ساله خواهد داشت و زیرساخت مایکروسافت آژور به تأمین قدرتش کمک خواهد کرد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات