قیمت کارت حافظه جانبی یک ترابایتی ایکس باکس سری ایکس و اس مشخص شد

پنج‌شنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
گزارش‌ها نشان می‌دهند که کارت حافظه‌ی ویژه‌ی مایکروسافت برای افزایش ظرفیت ایکس‌باکس سری ایکس و ایکس‌باکس سری اس ۲۲۰ دلار خواهد بود.
تبلیغات

درنهایت مایکروسافت اطلاعات بیشتری ازجمله قیمت و زمان عرضه‌ی کنسول‌های نسل بعدی خود، ایکس باکس سری ایکس و سری اس را مشخص کرد. انتظار می‌رود هردو کنسول در ۱۰ نوامبر (۲۰ آبان) با برچسب قیمت ۲۹۹ دلاری برای سری اس و ۴۹۹ دلاری برای سری ایکس روانه‌ی بازار شوند.

 اغلب مخاطبان صنعت بازی واکنش کاملا مثبتی را نسبت به قیمت‌های پیشنهادی ایکس ‌باکس نشان داده و این امر مایکروسافت را در موقعیت بازاریابی مناسبی قرار داده است. از سوی دیگر سونی به‌عنوان رقیب مستقیم ایکس‌باکس، کنسول‌های پلی ‌استیشن 5 را به بازار عرضه می‌کند که همچنان منتظر انتشار اطلاعات نهایی آن‌ها ازجمله قیمت و تاریخ عرضه هستیم.

ایکس ‌باکس سری ایکس و ایکس ‌باکس سری اس به مجموعه متنوعی از سخت افزارهای مدرن مجهز شدند که یکی از این موارد، به استفاده از درایوهای مخصوص SSD برمی‌گردد. سازندگان این کنسول بازی از یک درایو اختصاص SSD از نوع NVMe برای سیستم‌های جدید خود استفاده کردند که قادر به ارائه‌ی توان خام عملیاتی ورودی/خروجی ۲.۴ گیگابایت بر ثانیه است که بیش از ۴۰ برابر توانِ Xbox One برآورد می‌شود. این SSD با یک ارتباط مستقیم PCIe 4.0 به CPU کنسول، نقش بسیار مهمی را در آنچه که مایکروسافت «معماری Velocity» نام‌گذاری کرده ایفا می‌کند.

هارد داخلی سیگیت ایکس باکس سری ایکس

ردموندی‌ها در هردو مدل از کنسول‌های جدید خود از یک نوع حافظه SSD استفاده کردند که تنها در بحث ظرفیت باهم اختلاف دارند. براین اساس در Xbox Series X از یک درایو یک ترابایتی و در Xbox Series S از یک حافظه ۵۱۲ گیگابایتی استفاده شده است. این امر موجب می‌شود تا کاربران برخلاف گذشته برای افزایش حافظه ذخیره‌ سازی کنسول‌های خود، قادر به استفاده از هارد درایوهای USB نباشند. مایکروسافت برای رفع این مشکل، یک کارت حافظه‌ اختصاصی یک ترابایتی از نوع NVMe را با نام Xbox Storage Expansion Card را معرفی کرده است.

درواقع دارندگان کنسول‌های جدید ایکس‌باکس نمی‌توانند با استفاده از درایوهای معمولی SSD حافظه دستگاه خود را ارتقا دهند؛ بلکه باید از کارتریج‌های مخصوص برند سیگیت برای افزایش میزان ظرفیت حافظه استفاده کنند. طبیعتاً تکنولوژی جدید NVMe PCIe 4.0 هزینه‌ی بالایی را برای مصرف‌کنندگان به‌دنبال دارد که براساس گزارش GameStop به‌نقل از یکی از کاربران ردیت، قیمت کارت حافظه مخصوص ایکس‌باکس ۲۱۹.۹۹ دلار تعیین شده است.

حافظه داخلی ایکس باکس سری ایکس

باتوجه‌به معماری مدرن و قبلیت‌های نسل جدید درایوهای SSD، قیمت بالای هارد یک ترابایتی سیگیت از زمان معرفی چنین محصولاتی پیش‌بینی می‌شد. طبیعتاً هزینه‌ی بالای کاربران، عملکرد متناسب با آن را به‌دنبال خواهد داشت؛ اما باید به این موضوع به دید یک هشدار نیز توجه کرد؛ به‌خصوص درمورد کنسول ایکس‌باکس سری اس که فضای ذخیره‌سازی آن به ۵۱۲ گیگابایت محدود شده است و درصورتی‌که کاربر قصد ارتقا حافظه‌ی ذخیره‌سازی آن را داشته باشد، باید عملاً به اندازه خرید یک کنسول ایکس‌باکس سری ایکس هزینه کند.

مقاله‌های مرتبط:

    جا دارد به این نکته مهم اشاره کنیم با وجود ضرورت استفاده از حافظه‌ی SSD برای اجرای بازی‌های نسل جدید، همچنان می‌توان با استفاده از هارد درایوهای USB بازی‌های Backward Compatibility را روی این دو کنسول اجرا کرد. این موارد شامل بازی‌های ایکس ‌باکس وان، ایکس ‌باکس 360 و کنسول اورجینال ایکس ‌باکس می‌شوند. البته برای این منظور باید قبل از اجرای بازی، فایل‌های نصبی را به‌صورت دستی به درایو اصلی SSD کنسول منتقل کنید.

     به‌نظر می‌رسد که قیمت بالایی که برای کارت‌های اختصاصی افزایش حافظه ایکس‌باکس در نظر گرفته شده، مهم‌ترین نقطه ضعف استفاده از یک معماری مخصوص در ساختار آن‌ها است. اما به هرحال این هزینه‌ای است که باید برای تجربه‌ی بهترین بازی‌های نسل جدید پرداخت.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات