سونی برای تأیید اعتبار پیش‌فروش پلی‌استیشن 5 راهکار بی‌سابقه‌ای را در پیش می‌گیرد

پنج‌شنبه ۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
ظاهرا سونی تصمیم دارد تا به‌مرور، نقش خرده‌فروش‌های واسط را در پیش‌فروش پلی‌استیشن ۵ کم‌رنگ کند و درصدد اجرای برنامه‌هایی جدید برای اعتبارسنجی و پیش‌فروش است.
تبلیغات

کاربرانی که تمایل به پیش‌خرید پلی‌استیشن 5 دارند، با رویکردی عجیب و جدید ازسوی شرکت سازنده روبه‌رو می‌شوند. سونی برنامه‌‌ی فروش مستقیم را برای کنسول جدیدش در نظر دارد که شبکه‌های خرده‌فروشی را به‌نوعی از مسیر خارج می‌کند. فراموش نکنید که هنوز هیچ اطلاعات دقیقی از قیمت و تاریخ عرضه و دیگر جزئیات کنسول در دست نیست، اما شرکت سازنده، برنامه‌های پیش‌فروش را اجرا می‌کند.

افرادی که قصد پیش‌خرید کنسول جدید سونی را دارند، این‌بار با مرحله‌ای خاص روبه‌رو می‌شوند. آن‌ها تنها باید به وب‌سایت رسمی پیش‌خرید پلی ‌استیشن ۵ بروند و تمایل خود را برای کنسول جدید اعلام کنند. نکته‌ی جالب اینکه سونی تنها یک اطلاعات از خریداران تقاضا می‌کند و آن هم ID کاربری در Playstation Network است.

پیش‌فروش درحالی اجرا می‌شود که هنوز قیمت نهایی کنسول مشخص نیست

ظاهرا سونی در برنامه‌ی پیش‌فروش پلی‌استیشن ۵ تصمیم دارد علاقه و وفاداری را به‌عنوان فاکتور اصلی اعتبارسنجی خرید در نظر بگیرد. آن‌ها احتمالا فعالیت‌های گذشته‌ی گیمر را در شبکه‌ی پلی‌استیشن بررسی می‌کنند. البته هنوز هیچ اطلاعاتی از جزئیات روند بررسی اعتبار کاربران در دست نیست. شاید سال‌های عضویت، تعداد بازی‌ها، پرداخت برای سرویس‌های اشتراکی مانند پلی‌استیشن پلاس یا ناو یا هر مورد مشابهی مورد بررس قرار بگیرد. به‌هرحال سونی هیچ اطلاعات تکمیلی پیرامون قانون و سیاست جدید خود منتشر نکرده است.

اگر کاربری برای پیش‌خرید پلی‌استیشن ۵ واجد شرایط شناخته شود، ازطریق ایمیل حساب کاربری PSN به او اطلاع‌رسانی می‌شود. درصورت عدم انتخاب نیز هیچ پیامی ارسال نخواهد شد. ازطرفی اگرچه حساب‌های کاربری PSN از سرتاسر جهان امکان ثبت‌نام در طرح پیش‌خرید را دارند، سفارش‌ها تنها برای آدرس‌های مقیم ایالات متحده ارسال می‌شود. هنوز مشخص نیست که آیا سونی برای مناطق جغرافیایی دیگر هم برنامه‌هایی مشابه را اجرا می‌کند یا خیر.

کنسول بازی پلی استیشن 5 سونی رنگ سفید / Sony Playstation 5 با دسته دوال سنس

درکنار ایمیل اطلاع‌رسانی، پنجر‌ه‌ی زمانی مجاز برای ثبت سفارش کنسول پلی استیشن 5 هم به کاربر اعلام می‌شود. کاربران می‌توانند برای هر دو نسخه‌ی معمولی و دیجیتال، سفارش ثبت کنند. سونی می‌گوید هر حساب کاربری PSN تنها امکان سفارش یک کنسول را خواهد داشت. کاربران دعوت‌شده‌ی PSN همچنین می‌توانند لوازم جانبی کنسول را هم پیش‌خرید کنند که شامل کنترلرهای دوال‌سنتس، هدست، دوربین، ریموت و استندهای شارژ می‌شوند. سونی در برنامه‌ی فروش مستقیم هیچ‌گونه خرید لوازم جانبی را به‌صورت باندل به کاربران تحمیل نمی‌کند.

لحن سونی در اطلاعیه‌ی اخیر نشان می‌دهد که آن‌ها برنامه‌ی پیش‌فروش براساس حساب کاربری PSN را اولین در نوع خود می‌دانند. ازطرفی حرکت آن‌ها تاحدودی بدین معنا است که شاید ژاپنی‌ها بالاخره واسط‌هایی مانند Gamestop و Amazon و Best Buy را از روند فروش کنسول‌ها حذف کنند. حرکت احتمالی، یک انقلاب جدی دیگر در زنجیره‌ی تأمین خرده‌فروشی کنسول‌ها محسوب می‌شود. سونی قبلا هم با ایجاد امکان خرید بازی‌ها به‌صورت دیجیتال از PSN، تاحدودی فروش دیسک‌ها را متحول کرده بود و ارتباط مستقیم را با گیمرها پایه‌ریزی کرد.

همان‌طور که گفته شد هنوز باید منتظر اخبار رسمی درباره‌ی قیمت کنسول و زمان عرضه‌ی آن به بازار باشیم. در دوره‌ی زمانی‌که پیش‌فروش کنسول پلی‌استیشن ۵ شروع شده است، هنوز سؤال‌های بی‌جواب زیادی پیرامون محصول جدید ژاپنی‌ها وجود دارد. قیمت کنترلرهای دوال‌سنس که قابلیت‌های جدید بسیاری هم دارند، چقدر خواهد بود؟ ظرفیت داخلی درایو SSD کنسول پلی‌استیشن ۵ چقدر است؟ برای اضافه‌کردن درایوهای NVMe چه پیش‌نیازهایی داریم؟ کدام بازی‌ها در زمان عرضه‌ی کنسول همراه‌با آن منتشر می‌شوند؟ درحال‌حاضر تنها می‌دانیم که یک نسخه از بازی اسپایدر من هم‌زمان با پلی‌استیشن ۵ عرضه می‌شود. در سمت دیگر بازار، مایکروسافت اعلام کرد که Halo Infinite امسال درکنار ایکس ‌باکس سری ایکس منتشر می‌شود.

درنهایت مشخص نبودن قیمت نهایی کنسول پلی‌استیشن ۵ بسیاری از کاربران و کارشناسان را نگران می‌کند. علاقه‌مندان به پیش‌خرید کنسول جدید ژاپنی نمی‌دانند که چه قیمتی انتظار آن‌ها را می‌کشد. ازطرفی بازی‌سازان هم هرچه بیشتر منتظر اعلام قیمت نهایی هستند تا برنامه‌های درآمدی بازی خود را مشخص کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات