ادغام استاندارد تاندربولت 3 و USB در درگاه‌های نسل‌ آینده‌ی USB4

سه‌شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۵
مطالعه 4 دقیقه
آخرین اطلاعات رسمی از ارائه‌ی عمومی استاندارد ارتباطی تاندربولت ۳ با برداشته‌شدن حق مالکیت شرکت اینتل و ادغام آن با درگاه USB با نام جدید USB4 حکایت می‌کند.
تبلیغات

درگاه تاندربولت ۳ در لپ‌تاپ یا کامپیوترهای دسکتاپ کانکتور همه‌کاره‌ای است که می‌تواند هر دستگاه جانبی را با سرعت خارق‌العاده‌ی ۴۰ گیگابیت‌بر‌ثانیه با سیستم در ارتباط نگه دارد و درعین‌حال، انرژی کافی برای شارژ باتری آن دستگاه را تأمین کند.

بااین‌حال، تاندربولت ۳ استانداردی دراختیار شرکت اینتل است که تا همین اواخر نیز، تنها معدودی از سازندگان رایانه‌های شخصی این امکان را داشتند که بدون پرداخت حق مالکیتِ شرکت سازنده، این استاندارد را در محصولات خود به‌کار گیرند. بنابراین، از این درگاه ارتباطی جز در کامپیوترهای گران‌قیمت و پرچم‌دار، در کامپیوترهای دیگر خبری نیست. همه‌ی لپ‌تاپ‌های MAC به این درگاه مجهزند و شرکت اینتل می‌گوید درحدود ۴۰۰ مدل رایانه‌ی شخصی نیز از این درگاه‌های بسیار پرسرعت برخوردار هستند؛ اما همچنان بسیاری از رایانه‌های شخصی، به‌خصوص نمونه‌های ارزان‌تر، از داشتن چنین درگاهی بی بهره‌اند.

usb4

خبر خوشحال‌کننده این است که اینتل مدتی است قول داده سرانجام از حق مالکیت درگاه تاندربولت ۳ صرف‌نظر کند و آن را به‌‌رایگان دراختیار سازندگان کامپیوترهای شخصی قرار دهد و آخرین اخبار حاکی از ترکیب این درگاه قدرتمند با استاندارد USB است.

شنیده‌ها گویای آن است که این استاندارد پرسرعت تبادل داده با برند جدیدی از USB با نام USB4 ادغام خواهد شد. پس، با این آخرین توسعه‌ی خوشایند استاندارد USB، نام دیگری به فهرست بلند اسامی سابق درگاه‌های USB اضافه می‌شود که فروشندگان کامپیوترهای دسکتاپ و لپ‌تاپ باید آن را در نظر بگیرند.

استاندارد ارتباطی USB4 که برای عرضه در سال جاری برنامه‌ریزی شده، شامل بهترین قطعات هر دو استاندارد تاندربولت ۳ و USB نوع C خواهد بود. با وجود چنین درگاهی، سرعت انتقال داده‌‌ی تجهیزات ذخیره‌سازی خارجی به ۴۰ گیگابیت‌برثانیه، یعنی ۸ برابر سرعت درگاه USB 3.0 خواهد رسید. بنابراین، امکان تبادل سیگنال‌های تصویری برای اتصال به مانیتورهای بیرونی و نیز انرژی کافی برای شارژ دستگاه‌های کوچکی مثل گوشی‌های همراه و تبلت‌ها و حتی دستگاه‌های بزرگ‌تر مثل لپ‌تاپ‌ها ازطریق این درگاه فراهم خواهد شد.

بنابر اظهارات انجمن ارتقادهندگان USB، انجمنی صنعتی متشکل از برندهای درخشانی مثل اپل، HP، اینتل، مایکروسافت و شرکت‌های دیگر، درگاه جدید USB4 توانایی‌های بیشتری درمقایسه‌با درگاه‌های ترکیبی تاندربولت ۳ و USB-C کنونی خواهد داشت. این انجمن در بیانیه‌ی خود می‌گوید با بهینه‌سازی‌ امکان ارتقای سطح عملکرد این درگاه به دوبرابر میزان کنونی وجود دارد. این درحالی است که این درگاه سازگاری کامل با استانداردهای قدیمی‌تر USB3.2 و USB2 و تاندربولت ۳ خواهد داشت.

اگر استاندارد جدید USB4 بهترین تکنولوژی‌های درگاه‌های کنونی را در خود گرد آورده باشد و همه‌ی آن‌ها را فقط به یک کانکتور واحد منتقل کند که به‌لطف برداشته‌شدن حق مالکیت درگاه تاندربولت ۳ اینک می‌تواند حتی در ارزان‌ترین کامپیوترها هم تعبیه شود؛ پس، منطقی است که در اولین ارتقای بعدی کامپیوترهای شخصی خود به وجود این درگاه فکر کنیم.

اگرچه جای امیدواری برای عرضه‌ی چنین درگاهی وجود دارد، درمقابل، سیطره‌ی درگاه جدید در کامپیوترهای شخصی آینده کمی بعید به‌نظر می‌رسد؛ چراکه استانداردهای مجزای تاندربولت ۳ و USB حذف نخواهد شد و همچنان به‌کارش ادامه خواهد داد. اینتل برنامه‌های بزرگی برای تاندربولت ۳ در نظر دارد و می‌خواهد آن را با تراشه‌ی پردازنده‌ی نسل جدید Ice Lake خود تجمیع کند و ما احتمالا همچنان تبلیغاتی درباره‌ی درگاه‌های تاندربولت ۳ در سال‌های پیش رو را شاهد خواهیم بود.

مسئله‌ی مشابهی هم در‌باره‌ی درگاه‌های USB وجود دارد. همین چند هفته قبل بود که انجمن اجراگران USB که انجمنی مجزا از گروه ارتقادهندگان USB است، از ادغام عناوین USB کنونی با استاندارد جدید USB 3.2 خبر داد. بدین معنا که استاندارد قدیمی‌تر USB 3 با سرعت ۵ گیگابیت‌برثانیه به USB 3.2 Gen 1 تغییرنام خواهد داد و در‌عین‌حال، استاندارد USB 3.1 با سرعت انتقال داده‌ای معادل ۱۰ گیگابیت‌برثانیه با عنوان جدید USB 3.2 Gen 2 شناخته خواهد شد. افزون‌براین، آخرین استاندارد USB، یعنی USB 3.2، با سرعت ۲۰ گیگابیت‌برثانیه با نام USB 3.2 Gen 2x2 تعریف و عرضه خواهد شد. همه‌ی این درگاه‌ها با مشخصات مختص به‌خود به اضافه‌ی درگاه جدید USB4 دراختیار سازندگان رایانه‌های شخصی قرار خواهند گرفت. این بدان معنا است که خریداران در آشفته‌بازاری از عناوین، کامپیوترهای شخصی پیشتاز با استاندارد تاندربولت ۳ تجمیع‌شده در پردازنده و افزون‌برآن درگاه‌های USB4 و USB 3.2 Gen 2x2 فروشگاه‌ها را جست‌وجو خواهند کرد.

همچنین در چشم‌اندازی دیگر، احتمالا برخی سازندگان کامپیوترهای شخصی و تجهیزات جانبی به این آشفتگی‌ها دامن خواهند زد و از اصطلاحات نام‌گذاری سنّتی خود و حتی اعمال کدهای رنگی این درگاه‌های ارتباطی به روش‌های متفاوت بهره خواهند جست. به‌عنوان مثال، طبق استاندارد، درگاه‌های تاندربولت ۳ اکثرا با لوگوِ تاندربولت مشخص شده‌اند و بیشتر درگاه های USB 3 به رنگ آبی هستند؛ هرچند در برخی دستگاه‌ها مثل لپ‌تاپ‌های Razer رنگ سبز برای این درگاه‌ها در نظر گرفته شده است.

usb 3.2

سرانجام همان‌طورکه جیسون زیلر، مدیرکل ارتباط با مشتریان شرکت اینتل می‌گوید، برداشته‌شدن سیطره‌ی شرکت اینتل از استاندارد تاندربولت ۳ و انتشار همگانی آن نقطه‌ی عطفی برای ساختن ساده‌ترین و فراگیرترین درگاه ارتباطی برای تمامی افراد است. این درگاه خود ممکن است به‌دور از هر پیچیدگی عرضه شود؛ اما بازهم کار خریداران را درباره‌ی درگاه‌های ارتباطی موردنیاز برای کامپیوترهای شخصی خود با وجود آن همه اسامی، ساده‌تر نخواهد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات