اسنپدراگون ۱۰ ساله شد

پنج‌شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
سری اسنپدراگون از تراشه‌های کوالکام که برای مدتی طولانی، یکی از مهره‌های اصلی دنیای پردازنده‌های موبایلی محسوب می‌شود، امروز ۱۰ ساله شد.
تبلیغات

اگر از کاربران تلفن‌های هوشمند اندرویدی باشید، حتما تاکنون نام پردازنده‌های اسنپدراگون کوالکام (Qualcomm’s snapdragon) را شنیده‌اید. شرکت‌هایی همچون سامسونگ و مدیاتک، از پردازنده‌های برند خود برای تولید گوشی‌های هوشمند بهره می‌گرفتند؛ اما چند صباحی است که کوالکام با ارائه پردازنده‌های اسنپدراگون خود، بازار جهانی را در دست گرفته است.

شاید باورش کمی دشوار باشد؛ اما ده سال از زمانی که اولین پردازنده اسنپدراگون کوالکام به جهانیان معرفی شد، می‌گذرد.

اسنپ‌دراگون S1، اولین پردازنده کوالکام بود که در ساخت موبایل مورد استفاده قرار گرفت. تلفن هوشمند HTC Dream یک سال پس از معرفی این پردازنده یعنی در سال ۲۰۰۸ روانه بازار شد؛ در واقع HTC Dream اولین تلفن هوشمند اندرویدی نبود که در دسترس قرار می‌گرفت؛ اما اولین دستگاهی بود که به پردازنده اسنپ‌دراگون مجهز می‌شد.

اولین پردازنده‌ی اسنپدراگون، ‍۶۵ نانومتر ضخامت داشت که این قابلیت در آن زمان بسیار چشمگیر بود؛ در حال حاضر این عدد ۶ برابر بزرگ‌تر از ضخامت آخرین پردازنده‌ی اسنپدراگون یعنی اسنپدراگون 835 است.

در طول ۱۰ سال گذشته، پلتفرم اسنپدراگون کوالکام تغییرات مثبت بسیاری را به خود دیده است. کوالکام اولین سیستم دوهسته‌ای خود را در سال ۲۰۱۰ بر روی پردازنده اسنپدراگون پیاده‌سازی کرد، اولین تماس VOLTE جهان در سال ۲۰۱۲ به وسیله یک تراشه اسنپدراگون برقرار شد و مهم‌تر از همه این که امسال، تکنولوژی اسنپدراگون کوالکام به عنوان اولین اتصال داده 5G دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تفکر در مورد این که پردازنده‌های موبایل طی دهه گذشته دچار چه تغییراتی شدند و حتی تصور آن که در ده سال آینده به چه صورت خواهند بود، دور از ذهن است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات