بررسی وب کم کنفرانس BCC950 لاجیتک

چهارشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۴
مطالعه 10 دقیقه
لاجیتک یکی از شرکت‌هایی است که آن را با لوازم جانبی باکیفیتش برای انواع گجت‌های الکترونیکی می‌شناسیم. ماوس، کیبورد، اسپیکر، وب‌کم و بسیاری محصولات دیگر از این کمپانی را دیده‌اید و شاید از برخی از آنها استفاده هم کرده باشید. قصد داریم به بررسی یک وب‌کم کنفرانسی باکیفیت به نام BCC950 از این شرکت بپردازیم.
تبلیغات

در فرایندهای سازمانی شرکت‌ها گاهی نیاز به یک وب‌کم خوب برای برگزاری کنفرانس ها و جلسات مجازی به شدت احساس می‌شود. در دنیای امروز که مدیریت زمان یکی از کلیدی‌ترین مولفه‌های افزایش بهره‌وری و مدیریت است، تکنولوژی به کمک شرکت‌ها آمده تا بتوانند از طریق سرویس‌های مکالمه ویدیویی دونفره و چندنفره، از راه دور جلسات مجازی برگزار کنند و برای تصمیم‌گیری‌ها وقت تلف نکنند.

امروزه به لطف وجود گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و اپلیکیشن‌های متعدد برای برگزاری جلسات مجازی، کاربران بسیار راحت‌تر می‌توانند با یکدیگر ارتباط ویدیویی چندنفره برقرار کنند. اپلیکیشن‌هایی چون اسکایپ، مایکروسافت لینک (که امروزه آن را با نام Skype for Business می‌شناسیم)، ooVoo، هنگوتز و بسیاری سرویس‌های دیگر نه تنها روی دسکتاپ سرویس‌های قدرتمندی محسوب می‌شوند، بلکه اپلیکیشن‌های موبایل آنها برای پلتفرم‌های مختلف نیز باعث میٰ‌شود تا از هر جایی کاربر بتواند با آنها تماس ویدیویی برقرار کند. برای برقراری کنفرانس ویدیویی شما به ابزاری نیاز دارید که یک نمایشگر برای نشان دادن تصویر سایر مخاطبان، یک دوربین یا وب‌کم برای ارسال تصویر شما، میکروفون و اسپیکر داشته باشد. بهره‌مندی از اتصال اینترنت با پهنای باند بالا و پایدار نیز از جمله موارد ضروری برای برگزاری یک کنفرانس مجازی مناسب است.

bcc950 15

بسیاری از لپ‌تاپ‌ها، تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها به یک دوربین جلو برای برقراری تماس ویدیویی مجهز هستند، اما این دوربین‌ها عموما کیفیت بالایی ندارند و البته از طرفی برای سازمان‌هایی که جلسات مجازی چندنفره برگزار می‌کنند، مناسب نیستند. تصور کنید شرکت بزرگی با ۱۰ نفر اعضای هیئت مدیره در پی توسعه خط تولید یا خدمات خود است. آنها یک هیئت ۵ نفره از مهندسان خود را مامور کرده‌اند تا به کشور دیگری بروند و از آنجا دستگاهی را وارد کنند یا از خدمات یک شرکت بین‌المللی استفاده کنند. هیئت اعزامی برای انجام کار خود نیاز به مشورت با هیئت مدیره دارد و باید با آنها از راه دور جلسه‌ای عمومی تشکیل دهند. در اینجا دیگر موبایل، لپ‌تاپ یا وب‌کم نمی‌تواند پاسخگوی نیاز آنها باشد. آنها باید تصویر را روی نمایشگری بزرگ ببینند، صدا با حجم و کیفیت خوب پخش شود و به دوربین باکیفیتی نیاز است که بتواند در زوایای مختلف بچرخد.

bcc950 16

لاجیتک از جمله تولیدکنندگان لوازم جانبی کامپیوتر است که محصولات باکیفیتی را تولید می‌کند. BCC950 ConferenceCam یک وب‌کم کنفرانسی پیشرفته با قیمت ۹۸۰ هزار تومان است که برای شرکت‌ها و کسب و کارهای کوچک طراحی شده است. در ادامه به بررسی این محصول که توسط شرکت پانا در اختیار زومیت قرار گرفته، می‌پردازیم.

طراحی ظاهری

 این کنفرانس‌کم از چند قطعه مجزا تشکیل شده که به راحتی به یکدیگر متصل شده و محصول نهایی را تشکیل می‌دهند. بخش پایه در واقع یک اسپیکر نسبتا قدرتمند است که روی آن دکمه‌های کنترلی تعبیه شده است. ظاهر آن به شکل فنجانی بزرگ است که به شکل اریب برش خورده و در بالای آن حفره‌ای دیده می‌شود که در مرکز آن پایه بخش نگهدارنده دوربین دیده می‌شود. در واقع نگهدارنده دوربین که به شکل یک میله باریک است از طریق پورت miniUSB به پایه متصل می‌شود. دکمه‌های کنترلی که روی آن دیده می‌شوند، دکمه‌های تغییر زاویه دوربین در چهارجهت، دکمه‌های بزرگنمایی و کوچک‌نمایی، دکمه‌های برقراری و قطع تماس، دکمه قطع صدا و دکمه‌های کنترل حجم صدا هستند.

bcc950 5

مشخصات فنی BCC950 ConferenceCam:

  • سنسور ۳ مگاپیکسل
  • رزولوشن فیلم 1080p (فول اچ‌دی) با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه
  • لنز کارل زایس (Carl Zeiss) با امکان زوم دیجیتال
  • چرخش ۱۸۰ درجه افقی و ۵۵ درجه عمودی
  • ریموت کنترل با برد ۱۰ متر
  • پشتیبانی از ویندوز و مک
  • ابعاد ۱۴۷ در ۱۶۹ در ۳۴۴ میلی‌متر
  • وزن ۴۷۰ گرم
  • قیمت حدودا ۹۸۰٫۰۰۰ تومان

میکروفون‌ها روی لبه‌های کناری و در دو جهت اسپیکر قرار گرفته‌اند که کیفیت خوبی هم ارائه می کنند. کابلی به پشت این دستگاه متصل شده که سر دیگر آن یک کانکتور USB است که به پی‌سی یا مک شما متصل می‌شود. یک درگاه برق دی‌سی هم برای تامین توان دستگاه وجود دارد. به همراه دستگاه دو کابل ارائه شده تا کاربر بتواند این دستگاه را بر اساس نیاز به برق شهری یا از طریق کانکتور USB متصل کند، چرا که این کنفرانس‌کم می‌تواند انرژی خود را از طریق USB نیز تامین کند.

کنفرانس کم لاجیتک

بخش دیگر در واقع نگهدارنده دوربین است که همان طور که اشاره شد به شکل یک استوانه باریک ساده است. در دو سر این استوانه پورت miniUSB قرار گرفته که یکی از آنها به بخش پایه/اسپیکر و دیگری به دوربین متصل می‌شود. وقتی تمام قطعات این کنفرانس کم را سر هم می‌کنید ظاهری گیکی و متفاوت پیدا می‌کند که احتمالا در جای دیگری مشابه آن را ندیده‌اید.

وب کم bcc950

بخش دوربین به شکل یک کره چشم است که نیمه پشتی بدنه آن یکپارچه با باقی بخش‌های بدنه دستگاه از جنس پلاستیک براق است و نیمه جلویی آن را تلقی شفاف پوشانده است. ظاهر شبیه چشم این دوربین در حالی که یک میله باریک بلند آن را نگه داشته، جذاب و منحصربفرد است. جنس بدنه دستگاه از پلاستیک مقاوم و باکیفیت است. بخش دور پایه/اسپیکر مات و کمی نرم است و بخش‌هایی که در مقابل دید قرار دارند، براق هستند و تا حدی جای انگشتان کاربر روی آن می‌افتد. البته شما خیلی نیازی ندارید که خود دستگاه را لمس کنید و کنترل آن از طریق ریموت کنترلی که به همراه آن ارائه می‌شود بسیار راحت‌تر است.

وب کم کنفرانسی bcc950

مجموع وزن این دستگاه ۴۷۰ گرم است که باعث می‌شود جابجایی آن نیز راحت باشد. طراحی ریموت کنترل ساده و جذاب است و روی آن تمام دکمه‌هایی که روی خود دستگاه وجود دارند، دیده می‌شود. برد این ریموت کنترل تا ۱۰ متر فاصله از بخش اصلی دستگاه است.

 وب کم bcc950

طراحی این محصول شبیه سایر وب‌کم‌هایی که تا کنون دیده‌اید نیست و ظاهر جمع و جور و در عین حال متفاوت آن روی میز کنفرانس جلوه خوبی دارد.

 نرم‌افزارها و پلتفرم های سازگار

 BCC950 ConferenceCam با ویندوز و مک سازگار است و برای نصب آن نیاز به هیچ درایور خاصی نیست. به محض اتصال دستگاه به کامپیوترتان، به صورت پلاگ اند پلی دستگاه آماده کار می‌شود. روی جعبه این محصول لوگوی ویندوز ویستا، ویندوز 7 و مکینتاش دیده می‌شود، اما ما روی ویندوز 8.1 نیز توانستیم آن را به راحتی اجرا کنیم و بعید می‌دانیم در نسخه‌های بعدی مک و ویندوز نیز مشکلی در استفاده از آن وجود داشته باشد.

bcc950 لاجیتک

این وب‌کم که از جمله محصولات سری تجاری لاجیتک است، با اسکایپ سازگار است و برای Microsoft Lync بهینه شده است. وقتی دستگاه به کامپیوتر متصل باشد و اسکایپ را اجرا کنید، پلاگین مربوطه پس از تایید شما روی اسکایپ نصب می‌شود و به راحتی می‌توانید از طریق اسکایپ، تماس تصویری با آن برقرار کنید.

یکی از نقاط ضعف در طراحی این محصول، نگه‌دارنده باریک و بلند آن است که هم در قسمت اتصال به پایه و هم در بخش اتصال به دوربین لق می‌زند و سفت و محکم نیست. بنابراین در هنگام استفاده از آن باید دقت کنید که در اثر ضربه ناگهانی آسیبی به دستگاه وارد نشود.

bcc950

یکی از ایراداتی که به این دستگاه وارد است، عدم سازگاری با ابزارهای هوشمند، مثل تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها است. در صورتی که می‌شد از طریق تلفن یا تبلت نیز از این دستگاه بهره برد، کارایی آن بیشتر و کاربری آن ساده‌تر می‌شد.

عملکرد

 اولین قدم در راه‌اندازی دستگاه، متصل کردن بخش‌های مختلف آن است. ابتدا باید نگهدارنده را به پایه متصل کنید و سپس بخش دوربین را روی نگهدارنده سوار کنید. سپس باید سیم اتصال به کامپیوتر و کابل پاور را متصل کنید تا دستگاه آماده به کار شود. اگر همه مراحل را درست رفته باشید، دوربین می‌چرخد تا به شما اطلاع دهد دستگاه آماده کار است.

bcc950 6

روش دیگر استفاده این است که نگه‌دارنده را کنار بگذارید و بخش دوربین را مستقیما به پایه متصل کنید که در این صورت ارتفاع دستگاه پایین آمده و احتمالا کارایی لازم را ارئه نمی‌دهد.

همان طور که پیش‌تر هم گفتیم برای  استفاده از این وب‌کم نیاز به هیچ درایوری ندارید و به محض اتصال آن به کامپیوتر دستگاه به صورت پلاگ اند پلی فعال می‌شود و افزونه‌های اسکایپ آن نیز پس از اجرای اسکایپ نصب می‌شوند. حالا کافی است در تنظیمات اسکایپ، میکروفن، اسپیکر و دوربین پیش‌فرض نرم‌افزار را تغییر داده و BCC950 را انتخاب کنید. این وب‌کم با سیستم عامل‌های مک و ویندوز سازگار است و کاربران این دو سیستم عامل محبوب می‌توانند از مشتریان BCC950 باشند.

bcc950

از طریق دکمه‌های روی پایه که عینا روی ریموت کنترل دستگاه هم مشاهده می‌شوند، می‌توانید عملیات مختلف را انجام دهید. شما می‌توانید دوربین را از طریق استپ موتوری که به آن متصل شده، در جهت‌های چپ و راست، بالا و پایین حرکت دهید تا در محل مورد نظرتان تنظیم شود. چرخش لنز دوربین در جهت افقی ۱۸۰ درجه و در جهت عمودی، ۵۵ درجه است. همچنین از طریق دکمه رد تماس می‌توانید ارتباط اسکایپی را قطع کنید. از طریق دکمه Mute هم صدای ورودی و خروجی دستگاه کلا قطع می‌شود.

bcc950 14

دوربین ۳ مگاپیکسلی این وب‌کم می‌تواند ویدیوی 1080p را ثبت کند. تصویر گرفته شده توسط دوربین این کنفرانس‌کم کیفیت بسیار خوبی دارد، اما شاید با پهنای باندی که ما در ایران داریم، چندان هم کارا نباشد، چرا که در هنگام مکالمه ویدیویی به دلیل محدودیت پهنای باند، کیفیت تصویر پایین می‌آید. از دیگر قابلیت‌های دوربین این دستگاه می‌توان به فوکوس خودکار آن اشاره کرد که به خوبی کار می‌کند و با چرخش دوربین و تغییر سوژه به سرعت نقطه فوکوس تغییر کرده و روی چهره کاربر جدید فوکوس می‌کند. لنز دوربین این وب‌کم نیز کارل زایس است که طرفداران تلفن‌های نوکیا حتما با این لنز و کیفیت آن آشنا هستند.

جمع‌بندی

 مشخصات کلی و نحوه استفاده از این دستگاه را توضیح دادیم، اما آیا BCC950 ConferenceCam دستگاه خوبی است؟ آیا به قدر کافی کاربردی هست؟ آیا خرید آن نسبت به برچسب قیمتی که دارد به صرفه است؟ پاسخ این سوال را خود شما باید بدهید! اگر صرفا به دنبال یک وب‌کم برای برقراری تماس ویدیویی با دوستانتان هستید، یک وب‌کم ساده‌تر می‌تواند پاسخگوی نیاز شما باشد و نیازی نیست ۹۸۰ هزار تومان برای یک وب‌کم هزینه کنید، اما اگر کسب و کار کوچکی دارید و نیاز به ابزاری دارید که کیفیت برگزاری جلسات مجازی شما را بهبود ببخشد، این محصول گزینه نسبتا مناسبی است. کیفیت این دستگاه از هر نظر بسیار خوب است، اما قیمت بالای آن ممکن است برخی کاربران را از خرید آن منصرف کند.

bcc950 ConferennceCan

نقاط قوت

  • کیفیت ساخت بالا
  • چرخش دوربین و بهره‌مندی از ریموت کنترل
  • کیفیت بسیار خوب تصویر
  • نصب راحت و سریع

نقاط ضعف

  • لق بودن نگهدارنده میله‌ای دوربین
  • قیمت بالا
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات