تولید تراشه‌ی بی‌سیم با دوبرابر نرخ انتقال کنونی توسط محققان دانشگاه تکزاس

پنج‌شنبه ۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۰
مطالعه 2 دقیقه
محققان دانشگاه تگزاس تراشه‌ی ساده‌ای شامل یک مدار تولید کرده‌اند که قادر است نرخ ارسال و دریافت اطلاعات از گوشی‌هوشمند یا تبلت‌ها را تا دو برابر میزان کنونی افزایش دهد.
تبلیغات

این مدار امکان ارسال و دریافت اطلاعات را روی یک کانال و بصورت همزمان میسر می‌کند. به این نوع ارتباط اصطلاحا فول دوپلکس گفته می‌شود. با استفاده از این مدار می‌توان نرخ ارسال و دریافت اطلاعات را تا دو برابر میزان کنونی افزایش داد.

تراشه‌های کنونی مورد استفاده برای جلوگیری از اختلال و از بین رفتن داده‌ها، براساس زمان‌بندی خاصی به ارسال و دریافت داده‌ها می‌پردازند. زمانی که یک گوشی‌هوشمند با یک آنتن مخابراتی ارتباط برقرار می‌کند، سیگنال‌ها به‌ترتیب ارسال و دریافت می‌شوند. برای مثال می‌توان به مکالمه‌ی دو فرد اشاره کرد که در زمان صحبت یکی، فرد مقابل سکوت می‌کند.

مدار جدید توسعه یافته در دانشگاه تگزاس، برای جلوگیری از اختلال، سیگنال‌های دریافتی را از سیگنال‌های خروجی ایزوله می‌کند. این نوع مدار که اصطلاحا سرکولاتور نام دارد به عنوان یک فیلتر بین مدار رادیویی و آنتن مورد استفاده، ایفای نقش می‌کند. یکی از ویژگی‌های مدار توسعه یافته توسط محققان دانشگاه تگزاس، عدم استفاده از آهن‌ربا است. سرکولاتور‌ها از جمله‌ی مهم‌ترین ماژول‌های مورد استفاده در سیستم‌‌های رادار است که لزوم استفاده از آهن ربا، امکان تلفیق این بخش از تجهیزات رادیویی را با مدار غیرممکن کرده بود.

این مدار جدید به‌جای استفاده از آهن‌ربا، از یک مدار معمولی بهره برده که این امر منجر به کاهش هزینه، سایز و وزن مدار شده است.

تولیدکنندگان گوشی‌های‌هوشمند می‌توانند این مدار ۲ سانتی‌متری را داخل محصولات خود قرار دهند و به سادگی نرخ انتقال داده‌های ارسالی و دریافتی را به دوبرابر افزایش دهند.

براساس اطلاعات منتشر شده، می‌توان این مدار را برای کار در انواع فرکانس‌های رادیویی تنظیم کرد و نیز در تحقیقات اپراتورهای اروپایی و آمریکایی که به منظور یافتن راهی برای برقراری ارتباط فول دوپلکس در حال انجام است، مورد استفاده قرار داد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات