سری جدید درایوهای SSD شرکت AMD با قیمت مناسب عرضه شد

پنج‌شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۷
مطالعه 3 دقیقه
اکثر کاربران، شرکت AMD را با پردازنده‌های و کارت‌های گرافیکش می‌شناسند. اما این شرکت در حوزه‌ی حافظه‌های رم و حافظه‌های ذخیره‌سازی نیز فعالیت دارد. جدیدترین سری درایوهای SSD این شرکت به تازگی به بازار عرضه شده که به نسبت قیمت مناسب، دارای بازدهی بالایی هستند. در ادامه با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

شرکت AMD که بیشتر در زمینه‌ی تولید پردازنده و کارت‌های گرافیک فعالیت می‌کند، در زمینه‌ی درایوهای ذخیره‌سازی و حافظه‌های رم نیز تولیداتی داشته است. از سری حافظه‌های رم این شرکت می‌توان به رم سری گیم رادئون یعنی AMD Radeon R9 Gamer Series 8GB (2 x 4GB) DDR3 اشاره کرد. در زمینه‌ی درایوهای SSD نیز سری Radeon R7 از شرکت AMD در بازار موجود است.

اما سری جدید درایوهای اس‌اس‌دی شرکت ای‌ام‌دی با نام Radeon R3 به بازار عرضه شده که گفته می‌شود بازار ارزان‌قیمت را هدف قرار داده است. این درایوها سرعتی ۱۰ برابر هارددرایوهای معمولی دارند و سرعت اجرای سیستم‌عامل و نرم افزارها را به طرز قابل توجهی افزایش می‌دهند. بعلاوه سری جدید درایوهای AMD با تمامی سیستم‌هایی که با پردازنده‌های اینتل یا AMD کار کنند، هماهنگی کامل خواهد داشت.

ضخامت این درایوها تنها ۷ میلی‌متر است و در طرفیت‌های ۱۲۰، ۲۴۰، ۴۸۰ و ۹۶۰ گیگابایتی به بازار عرضه می‌شوند. به دلیل وجود حافظه‌ی فلش از نوع Tri-Level Cell (TLC) NAND در این درایوها، فعالیت آنها بسیار بی‌صداتر و سریع‌تر از هارددرایوهای معمولی خواهد بود. نکته‌ی دیگر این که حداکثر بازدهی این درایوها در زمان اتصال به پورت‌های SATA 3 است؛ در حالی که با اتصال آنها به SATA 2 نیز می‌توان از سرعت بالای آنها استفاده کرد.

در مورد سرعت خواندن و نوشتن این درایوها نیز اطلاعاتی منتشر شده است. نسخه‌های ۱۲۰، ۲۴۰ و ۴۸۰ گیگابایتی درایوهای جدید AMD سرعت خواندنی برابر با ۵۲۰ مگابایت بر ثانیه دارند و سرعت خواندن اطلاعات در نسخه‌ی ۹۶۰ گیگابایتی، برابر با ۵۱۰ مگابایت بر ثانیه است. در مورد سرعت نوشتن نیز سرعت نوشتن در نسخه‌ی ۱۲۰ گیگاباتی برابر با ۳۶۰ مگابایت در ثانیه است. این در حالی است که نسخه‌های ۲۴۰ و ۴۸۰ گیگابایتی، سرعت نوشتنی برابر با ۴۷۰ مگابایت بر ثانیه دارند و سرعت نوشتن در نسخه‌ی ۹۶۰ گیگابایتی، برابر با ۴۵۰ مگابایت بر ثانیه است.

این سری درایوهای SSD بر پایه‌ی کنترلرهای Silicon Motion SM2256KX ساخته شده‌اند که به منظور استفاده در تبلت‌ها، اولترابوک‌ها و به منظور حایگزینی هارددرایوهای سنتی طراحی شده است. این کنترلر سرعت خواندن و نوشتن بالا را برای درایوهای SSD فراهم می‌کند و علاوه بر آن، رمزنگاری AES بر روی اطلاعات را نیز با سرعتی بالا انجام می‌دهد. کنترلر مورد نظر همان کنترلری است که در سری معروف SSD های سامسونگ یعنی 840 Evo استفاده می‌شود.

درایوهای جدید شرکت ای‌ام‌دی توسط شرکت تایوانی Galt Inc ساخته می‌شوند. ای‌ام‌دی برای ساخت سری R7 نیز با شرکتی به نام OCZ Storage Solutions همکاری می‌کرد که هم‌اکنون در مالکیت شرکت توشیبا است. ورود AMD به حوزه‌ی ذخیره‌سازی، از سال ۲۰۱۴ بود و سری رادئون آر ۳ دومین نسل از ذخیره‌سازهای این شرکت است.

فروش درایوهای جدید ADM در سایت آمازون شروع شده است و کاربران می‌توانند نسخه‌ی ۱۲۰ گیگابایتی را با قیمت ۴۰ دلار و نسخه‌های ۲۴۰ و ۴۸۰ گیگابایتی را با قیمت‌های ۷۰ و ۱۳۷ دلار خریداری نمایند. نسخه‌ی ۹۶۰ گیگابایتی نیز به زودی برای فروش آماده می‌شود.

شایان ذکر است که با توجه به قیمت این درایوهای SSD نمی‌توان از آنها انتظار بسیار بالایی داشت، اما می‌توان این درایوها را تعادلی بین قیمت و بازدهی دانست. این نوع درایوهای ارزان‌قیمت برای افرادی که دوست دارند از هاردهای قدیمی به درایوهای پرسرعت مهاجرت کنند بسیار مناسب است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات