تراشه‌های مبتی بر فناوری مکسول انویدیا از تراشه‌ی تگرا کی‌وان کم مصرف‌تر و قدرتمند‌تر خواهد بود

یک‌شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۸:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
براساس اخبار منتشر شده، آخرین تراشه‌‌های گرافیکی مکسول انویدیا نشان از بهبود در عملکرد این کارت‌گرافیک در مصرف باتری دارد. انویدیا با طراحی و تولید کارت‌گرافیک مبتنی بر معماری کپلر موفقیت‌های فراوانی را در لپ‌تاپ‌ها به خود اختصاص داد، از این‌رو این کمپانی درصدد کسب موفقیت‌هایی با استفاده از این فناوری در دنیای ابزار‌های قابل حمل به‌همراه تراشه‌ی تگرا کی‌وان است. انویدیا درپی تکرار این موفقیت‌ها این بار با استفاده از فناوری مکسول در دنیای پی‌سی‌ها و لپ‌تاپ‌ها است.
تبلیغات

گویا انویدیا قصد دارد تا فناوری مکسول را در محصولاتی از 200 وات در کارت‌های گرافیکی تا پردازنده‌های گرافیکی در تراشه‌های تگرا با مصرف دو تا سه وات پیاده‌سازی کند که بهره‌وری آن در مقایسه با فناوری کپلر در ازای هر وات انرژی مورد استفاده بیشتر است. انویدیا در صدد عرضه‌ی اولین کارت‌گرافیکی مبتنی بر مکسول با نام GM107 است و پس از آن این فناوری را به تراشه‌‌های تولیدی خود منتقل خواهد کرد. در نیمه‌ی دوم سال 2014 میلادی شاهد استفاده از این فناوری در نوت‌بوک‌هایی خواهیم بود که از پردازنده‌های Broadwell اینتل بهره می‌برند.

شنیده‌ها عرضه‌ی تراشه‌های مبتنی بر مکسول را در سال 2015 میلادی عنوان کرده‌اند که عملکرد فوق‌العاده‌ای در مقایسه با تگرا کی‌وان خواهد داشت. همچنین انویدیا گواهی استفاده از فناوری مکسول را برای استفاده از در سایر سیستم‌روی‌چیپ‌ها صادر خواهد کرد، از‌این‌رو می‌توان شاهد استفاده از پردازنده‌های گرافیکی انویدیا در چیپ‌های تولیدی سایر کمپانی‌ها نیز باشیم. هزینه‌ی دریافتی برای گواهی پردازنده‌های گرافیکی تراشه‌ها بسیار پایین خاهد بود، اما این امر می‌تواند انویدیا را در افزایش نفوذ خود در بازار یاری کند.

هنوز فاصله‌ی زیادی بین تبلت‌ها و تلفن‌های‌هوشمند در مقابل کامپیوتر‌های رومیزی و لپ‌تاپ‌ها در اجرای بازی‌های رایانه‌ای وجود دارد و انتظار می‌رود تا این اختلاف همچنان باقی بماند. هرچند نمی‌توان انتظار داشت تا شاهد اجرای بازی‌هایی چون بتلفیلد، ندای وظیفه و سایر بازی‌های مشابه در تبلت‌ها در آینده‌ای نزدیک باشیم، اما امید است تا در آینده‌ی نزدیک بتوان نسل‌های پیشین این بازی‌ها را در تبلت‌ها و تلفن‌های‌هوشمند بازی کنیم.

برای اینکه دید بهتری به قدرت فناوری مورد استفاده در تلفن‌های‌هوشمند امروزی پی ببریم، بهتر است آن را با قدرت کامپیوتر‌های رومیزی تولید شده در ده سال گذشته برابر بدانیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات