نسل بعدی گرافیک‌های AMD با لیتوگرافی ۲۸ نانومتری و ۲۳ درصد کوچک‌تر از GK110

چهارشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۲ - ۲۳:۰۹
مطالعه 2 دقیقه
مت اسکاینر از ای‌ام‌دی در مصاحبه با فوربس جزئیات جالبی از پردازنده‌های گرافیکی جدید این شرکت ارائه کرده است.
تبلیغات

گذشته از شایعات همیشگی، پس از نمایش غیرمنتظره AMD از برنامه‌های خود در سال 2013، چشم امید همه‌ی ما به سال آینده معطوف شده است. در آن زمان AMD اعلام کرد که در سال آینده از معماری جدیدی در نسل آینده GPU‌های خود بهره خواهند برد. معمولا در چنین شرایطی انتظار داریم که شرکت تا آمادگی برای پرده برداری کامل از محصولاتش، سکوت اختیار کند، اما این بار به طرز عجیبی AMD زودتر از موعد از جزییات محصولات جدید خود در مصاحبه ای با فوربس پرده برداشت.

در این مصاحبه که با یکی از مسئولان ارشد بخش کارت‌ گرافیک AMD انجام شده بود، مت اسکاینر جزییاتی مهم از برنامه‌ی AMD برای آینده را فاش کرد. اولین و مهم ترین ویژگی فاش شده این بود که نسل آینده GPUهای AMD نیز از معماری 28 نانومتری بهره خواهند برد. آقای Skynner در جواب اینکه چرا AMD در معماری 28 نانومتری مانده است، گفت: «با استفاده از همین معماری ما توانستیم عملکرد GPU‌های خود را با سرعت clock بالاتر و نتیجتا بازده بالاتری بهبود دهیم»

DieSize

جالب‌تر اینکه آقای Skynner در خصوص اندازه GPUهای جدید نیز اطلاعاتی را فاش کرد. بنا برگفته‌های ایشان در GPUهای جدید ما شاهد کاهش ابعاد نیز خواهیم بود به طوری که نسبت به GK110 حدود 23 درصد کاهش ابعاد خواهیم داشت.

هرچند AMD برای مدتی از راهبرد کوچک سازی چندان استفاده ای نمی‌کرد، با این همه این شرکت همواره از بزرگ کردن GPUهای خود خودداری کرده بود، که با توجه به ابعاد کوچک تری که برای نسل آینده GPUهای خود در نظر گرفته، احتمالا در نسل جدید ابعادی در حدود R600 یا قدری بزرگ‌تر از Cayman را شاهد خواهیم بود. باید دید تمامی این بهبودها نهایتا در عملکرد و بازدهی گرافیک‌ها چه تاثیری خواهند داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات