کارت گرافیک GTX 750 انویدیا ۱۰ ساله شد

دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۵
مطالعه 3 دقیقه
معماری Maxwell انویدیا و کارت گرافیک GTX 980
معماری Maxwell انویدیا که اولین‌بار در گرافیک‌هایی مثل GTX 750 قرار گرفت، ۱۰ ساله شده است.
تبلیغات

بسیاری از گیمرها معماری Maxwell را از سری GeForce GTX 900 به‌یاد دارند، اما اولین کارت گرافیک انویدیا با معماری مذکور چند ماه قبل‌ از GTX 900 عرضه شد. درواقع معماری Maxwell در ۱۸ فوریه‌ی ۲۰۱۴ (۲۹ بهمن ۱۳۹۲) با سری GTX 750 معرفی شد؛ کارت گرافیکی که از تراشه‌ی GM107 مبتنی‌بر لیتوگرافی ۲۸ نانومتری بهره می‌برد.

قیمت کارت گرافیک انویدیا سری GTX 750 از ۱۱۹ تا ۱۴۹ دلار تعیین شد. اولین کارت‌های گرافیک‌ دسکتاپ مجهز به ۵۱۲ یا ۶۴۰ هسته بودند و از نظر فنی به اتصال به پاور نیاز نداشتند؛ زیرا حداکثر توان پردازشی این محصولات روی ۵۵ تا ۶۰ وات تنظیم شده بود.

انویدیا GTX 750
کارت گرافیک انویدیا GTX 750

سری GTX 750 نسل اول Maxwell در نظر گرفته می‌شود و مدل‌های نسل دوم به‌طور کلی بخشی از سری متفاوت انویدیا هستند. این شرکت تصمیم جالبی اتخاذ کرد تا مدل دسکتاپی GTX 800 را کنار بگذارد و مدل‌های GTX 900 را با پردازنده‌ی گرافیکی GM20X عرضه کند.

هنگام بحث درمورد Maxwell، باید به GTX 970 نیز اشاره کرد. این کارت گرافیک از ۴ گیگابایت حافظه بهره می‌برد اما فقط ۳٫۵ گیگابایت از این حافظه با سرعت کامل قابل استفاده بود و ۰٫۵ گیگابایت باقی‌مانده به‌دلیل طراحی پردازنده‌ی گرافیکی GM204 با سرعت بسیار پایین‌تر کار می‌کرد.

Nvidia Geforce GTX 970
کارت گرافیک انویدیا GTX 970

جنجال‌های مرتبط با حافظه‌ی GTX 970 به‌اتهام تبلیغات نادرست به شکایت دسته‌جمعی علیه انویدیا منجر شد. انویدیا این شکایت را حل‌وفصل کرد و به همه‌ی دارندگان GTX 970 اعتبار ۳۰ دلاری یا ۲۰ درصد بازپرداخت ازطریق خرده‌فروشی‌های منتخب خود ارائه داد.

رده‌بالاترین کارت گرافیک‌های دسکتاپ در دوران Maxwell از پردازنده‌ی گرافیکی GM200 بهره می‌بردند که ۳۰۷۲ هسته‌ی CUDA داشت. یکی از این محصولات GeForce GTX TITAN X نام داشت و قیمت کارت گرافیک مذکور ۹۹۹ دلار بود.

Nvidia Titan X
کارت گرافیک انویدیا Titan X

TITAN X با ۱۲ گیگابایت حافظه‌ی GDDR5 عرضه شد، درحالی‌که مدل کوچک‌ترش GTX 980 TI با ۲۸۱۶ هسته‌ی CUDA و ۶ گیگابایت حافظه به‌فروش رسید. این کارت‌‌های گرافیک‌ اولین‌بار در سال ۲۰۱۵ عرضه شدند.

نکته‌ی جالب اینکه معماری Maxwell در کنسول بازی نینتندو مدل سوییچ نیز مورد استفاده قرار گرفته است. این کنسول دستی از گرافیک Tegra X1 بهره می‌برد که به ۲۵۶ هسته‌ی CUDA‌ مجهز شده و براساس معماری Maxwell کار می‌کند.

البته محصول یادشده بعداً به گرافیک Tegra X1 Plus به‌روزرسانی شد. فروش ۱۳۹ میلیون نینتندو سوییچ این کنسول را به محبوب‌ترین محصول مبتنی‌بر Maxwell تا به‌ امروز تبدیل کرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات