بازار کارت گرافیک به سمت کمبود شدید حرکت می‌کند

شنبه ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۵
مطالعه 1 دقیقه
RTX-4070 - طراحی
تمرکز انویدیا روی تولید تراشه‌های هوش مصنوعی احتمالاً باعث کمبود جهانی کارت‌های گرافیک می‌شود.
تبلیغات

مدتی است که کاربران برای پیدا کردن انواع کارت گرافیک انویدیا در بازار با مشکل مواجه شده‌اند؛ موضوعی که در سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ با عرضه‌ی تقریباً ثابت این محصول در بازار وجود نداشت؛ اما احتمالاً در ماه‌های آینده وضعیت تغییر خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری تایوانی MyDrivers، پردازنده‌های گرافیکی اندویدیا در سه‌ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۲۳، حضور کمرنگی در بازار داشتند. بیشترین سهم این کمبود در بازار چین احتمالاً مربوط به گرافیک‌های سری RTX 40 است.

در بازار آمریکا و اروپا نیز مانند چین، وضعیت کمبود کارت گرافیک تیم سبز در حال بدتر شدن است؛ وضعیتی که احتمالاً در آینده‌ی نزدیک منجر به افزایش قیمت کارت گرافیک اندویدیا خواهد شد.

کارت گرافیک RTX 4090 پرچم‌دار نسل جدید انویدیا است که به‌دنبال موج کمبود گرافیک‌های این برند، در سایت‌های مختلف مانند آمازون در دسترس نیست و در سایت eBay نیز با قیمت‌های عجیب‌وغریبی به فروش می‌رسد.

دلیل اصلی کمبود کارت گرافیک انویدیا در بازار، مشخص نیست؛ اما کارشناسان بر این باور هستند که تمرکز انویدیا بر روی تولید پردازنده‌های گرافیکی مبتنی بر هوش مصنوعی، این برند را از مسیر تولید تراشه‌های فعلی مورد نیاز بازار دور کرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات