گرافیک‌های RX 7700 XT و RX 7800 XT برای هدشات انویدیا در بازار میان‌رده از راه رسیدند

جمعه ۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
کارت گرافیک RX 7700 XT و ای ام دی RX 7800 XT از نمای جلو
AMD با رونمایی دو کارت گرافیک RX 7700 XT و RX 7800 XT در تلاش است انویدیا را در بازار محصولات نسبتا خوش‌قیمت به دردسر بیندازد.
تبلیغات

AMD در بیانیه‌ای مطبوعاتی دو کارت گرافیک جدید به نام‌های RX 7700 XT و RX 7800 XT رونمایی کرد که ۶ سپتامبر (۱۵ شهریور) عرضه می‌شوند و ممکن است انویدیا را در بازار کارت‌های گرافیک نسبتاً خوش‌قیمت به درسر بیندازند. قیمت کارت گرافیک AMD مدل RX 7700 XT برابر با ۴۴۹ دلار و قیمت کارت گرافیک RX 7800 XT برابربا ۴۹۹ دلار است.

کارت گرافیک RX 7700 XT و ای ام دی RX 7800 XT از نمای جلو مشکی

تیم قرمز ادعا می‌کند هر دو کارت گرافیک RX 7700 XT و RX 7800 XT می‌توانند بازی‌های جدید را در وضوح 1440p با نرخ فریم میانگین بالای ۶۰ فریم‌برثانیه اجرا کنند؛ آن هم در شرایطی که تنظیمات گرافیکی در بالاترین حد باشد و از فناوری‌ خاصی برای آپ‌اسکیل استفاده نشود. این گفته‌ی ای ام دی برای بازی‌هایی نظیر The Last of Us Part I و Star Wars Jedi: Survivor که باگ‌های زیادی داشته‌اند نیز صدق می‌کند. هر دو کارت گرافیک می‌توانند بازی Call of Duty: Modern Warfare II را با نرخ ۱۰۰ فریم‌برثانیه اجرا کنند.

تیم قرمز در اسلایدهایی هیجان‌انگیز، محصولات جدیدش را با چند مدل کارت گرافیک انویدیا مقایسه کرده است. بر اساس ادعای ای ام دی، کارت گرافیک ۴۵۰ دلاری RX 7700 XT می‌تواند قوی‌تر از کارت گرافیک ۴۰۰ دلاری RTX 4060 Ti ظاهر شود و کارت گرافیک ۵۰۰ دلاری RX 7800 XT ممکن است در برخی بازی‌ها کارت گرافیک ۶۰۰ دلاری RTX 4070 را پشت سر بگذارد(البته وقتی رهگیری پرتو فعال شود، وزنه غالباً به سمت انویدیا سنگینی می‌کند).

کارت‌های گرافیک جدید انویدیا پیشرفت نسلی انفجاری تجربه نکردند و به‌طور کلی بهبود نسلی گرافیک‌های جدید ای ام دی نیز چندان چنگی به دل نمی‌زند. کارت‌های گرافیک جدید AMD همچنان کمی بزرگ هستند؛ مدل مرجع RX 7800 XT قرار است ۲٫۵ اسلات را اشغال کند، این در حالی است که دو اسلات توسط مدل مرجع RTX 4070 اشغال می‌شود.

نکته‌ی جالب این است که کارت‌های گرافیک جدید AMD از رقبایشان پرمصرف‌ترند. درحالی‌که توان مصرفی گرافیک‌های جدید ای ام دی به ۲۶۵ وات می‌رسد، جی‌فورس‌های انویدیا به ۲۰۰ وات توان نیاز پیدا می‌کنند. ای ام دی می‌گوید RX 7700 XT و RX 7800 XT دارای سوکت برق هشت پین PCIe هستند.

ای ام دی در کارت‌های گرافیک جدیدش توجه ویژه‌ای به حافظه نشان داده است تا دقیقاً از همان جایی‌ که برخی از گرافیک‌های انویدیا ضعف دارند، به آن‌ها ضربه بزند. RX 7700 XT به ۱۲ گیگابایت حافظه‌ی GDDR6 و رابط ۱۹۲ بیت و پهنای باند ۴۳۲ گیگابایت‌برثانیه مجهز است. RX 7800 XT از ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی ۲۵۶ بیت با پهنای باند ۶۲۴ گیگابایت‌برثانیه استفاده می‌کند.

اگر ادعاهای AMD در اسلایدها حقیقت داشته باشد، کارت‌های گرافیک جدید این شرکت قطعاً پتانسیل زیادی برای جذب گیمرها دارند. توجه کنید در اکثر سناریوها، قیمت کارت‌های گرافیک بیشتر از آن چیزی است که شرکت‌ها اعلام می‌کنند؛ بنابراین با فرض افزایش قیمت در بازار، ممکن است RX 7700 XT و RX 7800 XT کار نسبتاً سختی در پیش داشته باشند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات