انویدیا با عرضه تراشه در چین، تحریم‌های آمریکا را دور زده است

سه‌شنبه ۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۰
مطالعه 1 دقیقه
لوگو انویدیا Nvidia روی ساختمان آسمان آبی
چین توسط آمریکا تحریم شده و اجازه ندارد تراشه‌ی هوش مصنوعی تهیه کند؛ اما انویدیا در حال عرضه‌ی تراشه در این کشور است.
تبلیغات

محبوبیت ابزارهای هوش مصنوعی نظیر ChatGPT باعث شده است تقاضا برای تراشه‌های انویدیا رشد قابل‌توجهی تجربه کند. انویدیا در حال حاضر تراشه‌های متنوعی نظیر A100 و H100 را که کاربرد ویژه‌ای در پردازش‌های هوش مصنوعی دارند به مشتریانش ارائه می‌دهد.

بر اساس گزارش خبرگزاری دیجی‌تایمز به‌نقل از منابع آگاه، انویدیا برای هم‌سطح‌کردن عرضه‌ی این تراشه‌ها با حجم تقاضا با چالش دست‌و‌پنجه نرم می‌کند.

افزایش تقاضا برای تراشه‌های انویدیا، بیشتر از همه در بازار چین احساس می‌شود، جایی که این شرکت برای دور زدن تحریم‌های ایالات متحده در حال فروش نسخه‌های اصلاح‌شده‌ی A100 و H100 است.

چین به‌خاطر تحریم‌های آمریکا نمی‌تواند جدیدترین تراشه‌های هوش مصنوعی را خریداری کند، به‌همین‌دلیل تراشه‌های اصلاح‌شده‌ی انویدیا که A800 و H800 نام دارند فروش بالایی تجربه می‌کنند.

افزایش تقاضا باعث شده است انویدیا قیمت تراشه‌ها را ۴۰ درصد بالا ببرد تا A800 با قیمت ۳۶٬۵۰۰ دلار به فروش برسد. تراشه‌ی V100 که در سال ۲۰۱۸ عرضه شد و اکنون در بازارهایی مثل آمریکا تقاضای زیادی ندارد، در چین با قیمت ۱۰٬۰۰۰ دلار فروخته می‌شود.

ظاهراً انویدیا خدمت‌دهی به مشتریان غیر چینی را در اولویت قرار داده است. همین موضوع باعث شده عرضه‌ی تراشه‌های هوش مصنوعی در بازار چین با تأخیر قابل‌توجهی مواجه شود. مطابق گزارش‌ها، فاصله‌ی بین سفارش و تحویل این تراشه‌ها در چین به حداکثر ۶ ماه می‌رسد.

مصرف‌کنندگان بازار کارت گرافیک نگران‌اند که افزایش تقاضای تراشه‌های هوش مصنوعی باعث کمبود کارت گرافیک در بازار شود. گرافیک‌های انویدیا در دوران همه‌گیری کرونا به‌شدت کمیاب شده بودند.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات