AMD می‌خواهد هوش مصنوعی را با نسل بعدی گرافیک‌های خود ادغام کند

چهارشنبه ۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۰
مطالعه 2 دقیقه
کارت گرافیگ رادئون rx 6800 AMD
AMD برای رقابت جدی با انویدیا قصد دارد از مزیت‌های هوش مصنوعی در نسل بعدی کارت‌های گرافیک‌ خود بهره ببرد.
تبلیغات

اگرچه مدت زیادی از معرفی فناوری RDNA3 AMD نمی‌گذرد، این شرکت از همین‌حالا در حال برنامه‌ریزی برای آینده است. مدیران AMD در مصاحبه‌ی اخیر خود توضیحاتی درباره‌ی توانایی‌های RDNA4 و هوش مصنوعی این شرکت و تفاوت آن با رویکرد انویدیا ارائه دادند.

AMD احتمالاً تمایل زیادی به استفاده از هوش مصنوعی دارد و تاکنون در این حوزه از انویدیا شکست خورده است و حالا باید دید برنامه‌های آن برای RDNA4 چه خواهد بود و چه تغییری در رقابت ایجاد خواهد کرد.

وب‌سایت ژاپنی 4Gamer با دو تن از مدیران AMD به نام دیوید وانگ و ریک برگمن صحبت کرده است تا جزئیات بیشتری از استفاده از هوش مصنوعی در بهترین کارت‌های گرافیک‌ این شرکت ارائه دهند. انویدیا سابقه‌ی طولانی‌تری در این حوزه دارد؛ اما مصاحبه‌ی مدیران AMD نشان می‌دهد احتمالاً با مجموعه‌ی نرم‌افزاری ROCm با کتابخانه‌های CUDA انویدیا رقابت خواهد کرد. درواقع، AMD ادعا می‌کند عملکرد این دو پلتفرم هم‌سطح است.

به‌نظر می‌رسد AMD رویکرد خود را برای استفاده از هوش مصنوعی در پردازنده‌های گرافیکی آینده‌اش تغییر خواهد داد. درحالی‌که انویدیا در این مسیر اقدامات زیادی انجام داده است، AMD حضور چشمگیری در این زمینه نداشته است.

انویدیا تلاش می‌کند حتی برای برنامه‌هایی که بدون استفاده از هوش مصنوعی انجام‌شدنی هستند، از این فناوری استفاده کند؛ زیرا شتاب‌دهنده‌ای استنتاج در مقیاس بزرگ روی گرافیک‌های خود ارائه داده است. وانگ در مصاحبه با 4Gamer گفت:

استراتژی انویدیا در ساخت گرافیک است که عالی به‌نظر می‌رسد؛ اما فکر نمی‌کنم ما هم باید همان استراتژی را دنبال کنیم.

AMD خاطرنشان می‌کند گیمرها به ویژگی‌هایی که هرگز از آن‌ها استفاده نمی‌کنند، نیازی ندارند؛ به‌همین‌دلیل، این شرکت فکر می‌کند شتاب‌دهنده‌های استنتاج باید برای بهبود بازی‌ها استفاده شود. AMD می‌گوید حتی با فناوری FidelityFX SuperResolution (FSR) و بدون استفاده از هوش مصنوعی به عملکردی رقابتی دست یافته است؛ درحالی‌که DLSS انویدیا از هوش مصنوعی بهره می‌برد. ایده‌ی وانگ این است که برای بهبود رفتار و حرکت دشمنان در بازی‌های مدرن، از هوش مصنوعی بهره ببرد و ظاهراً AMD برنامه‌های بزرگی برای بهبود پردازش تصویر دارد.

به‌نوشته‌ی دیجیتال‌ترندز، حتی اگر از هوش مصنوعی برای پردازش تصویر استفاده شود، این فناوری باید محاسبات پیشرفته‌تری را انجام دهد. وانگ به‌طور‌خاص به موضوعی مثل گرافیک عصبی اشاره می‌کند که درحال‌حاضر در صنعت گرافیک سه‌بعدی شاهد گسترش استفاده از آن‌ هستیم.

وانگ به‌طور‌مفصل درباره‌ی فناوری‌های استفاده‌شده در جدیدترین پرچم‌داران خود، یعنی RX 7900 XT و RX 7900 XTX صحبت کرد. شتاب‌دهنده‌های غیرمستقیم چندکششی (MDIA) به‌کاررفته در RDNA3 به افزایش چشمگیر عملکرد تا ۲٫۳ برابری درمقایسه‌با نسل قبلی کمک می‌کند. برای این منظور AMD قصد دارد کار روی فناوری مذکور را ادامه دهد و هسته‌های سایه‌زن‌ پیشرفته‌تری به RDNA4 اضافه کند. وانگ می‌گوید شرکت متبوعش می‌خواهد این مشخصات را به استاندارد جدیدی برای مدل برنامه‌نویسی پردازنده‌های گرافیکی تبدیل کند.

هوش مصنوعی؛ برگ برنده انویدیا در رقابت با AMD
هوش مصنوعی؛ برگ برنده انویدیا در رقابت با AMD
مطالعه '7

برگمن با انتشار تیزری از RDNA4، توضیح داد:

ما قول می‌دهیم در آینده‌ی نزدیک RDNA4 را با عملکرد بهتر ارائه دهیم.
- برگمن

استفاده از عبارت «آینده‌ی نزدیک» جالب است؛ زیرا سری RDNA3 هنوز در مراحل ابتدایی خود به‌سر می‌برند. در ماه‌های آینده، تعداد زیادی گرافیک‌ لپ‌تاپی مبتنی‌بر این فناوری عرضه خواهند شد؛ اما مدل‌های دسکتاپی زیادی براساس این تکنولوژی آماده نشده است. تصور اینکه RDNA4 زودتر از پایان سال ۲۰۲۴ منتشر شود، دشوار به‌نظر می‌رسد؛ زیرا هنوز تعداد زیادی گرافیک‌های مبتنی‌بر RDNA3 به‌ بازار عرضه نشده‌اند. بااین‌حال، جالب است ببینیم AMD در حوزه‌ی هوش مصنوعی چه راهکارهایی برای بهبود اجرای بازی‌های کامپیوتری ارائه خواهد داد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات