این تراشه جدید، بازی‌های موبایلی را در گوشی‌های میان‌رده و اقتصادی واقع‌گرایانه‌تر می‌کند

شنبه ۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۰
مطالعه 2 دقیقه
گیمینگ با آنر ۷۰
به‌لطف پردازنده‌ی گرافیکی جدید شرکت ایمجینیشن، تجربه‌ی بازی‌های موبایلی روی دستگاه‌های میان‌رده و اقتصادی جذاب‌تر و واقع‌گرایانه‌تر می‌شود.
تبلیغات

Imagination Technologies، شرکت بریتانیایی تولیدکننده‌ی پردازنده‌ی گرافیکی، می‌گوید تراشه‌ی جدید IMG DXT که برای گوشی‌های هوشمند تولید شده است، امکان تجربه‌ی بازی را با فناوری رهگیری پرتو (Ray Tracing) ارائه می‌دهد. IMG DXT اولین پردازنده‌ی موبایلی با پشتیبانی از رهگیری پرتو نیست، اما اولین پردازنده‌ای است که دسترسی به این فناوری پر اهمیت را در گوشی‌های میان‌رده و حتی اقتصادی نیز ممکن می‌کند.

کوالکام و مدیاتک پیش‌تر پردازنده‌هایی با پشتیبانی از رهگیری پرتو رونمایی کرده‌اند، اما این پردازنده‌ها منحصربه گوشی‌های پرچمدار و گران‌قیمت‌اند. به‌لطف تراشه‌ی جدید شرکت ایمجینیشن، تعداد بیشتری از گیمرهای موبایل ‌می‌توانند بازی‌ها را واقع‌گرایانه‌تر تجربه کنند. البته رهگیری پرتو در گوشی‌های رده‌بالا تفاوت‌هایی محسوس با گوشی‌های اقتصادی خواهد داشت. در پردازنده‌های پرچمدار از چهار کلاستر RAC استفاده می‌شود، اما پردازنده‌های پایین‌رده احتمالاً نصف واحد RAC خواهند داشت.

قابلیت های پردازنده گرافیکی IMG DXT شرکت ایمجینیشن

رهگیری پرتو تکنیکی نسبتاً جدید در دنیای پردازش‌های گرافیکی است که رفتار نور را در محیطی مجازی شبیه‌سازی می‌کند. انویدیا با کارت‌های گرافیک کلاس دسکتاپ، رهگیری پرتو را به شیوه‌ای هیجان‌انگیز در دسترس قرار می‌دهد و ورود این فناوری به گوشی‌های هوشمند اتفاق مثبتی است.

بر اساس نوشته‌ی نوت‌بوک‌چک، پردازنده‌ی رده‌بالای DXT-72-2304 ایمجینیشن در فرمت FP32 به قدرت ۲٫۵ ترافلاپس دست پیدا می‌کند. این پردازنده درمقایسه‌با نسل قبل، پردازش‌های تک هسته‌ای را ۵۰ درصد بهتر انجام می‌دهد و تراکم ترانزیستورهای آن ۲۰ درصد بهبود یافته است.

پردازنده‌های گرافیکی جدید سری DXT از واحد رهگیری پرتو مبتنی‌بر ریزمعماری Photon استفاده می‌کند. این ریزمعماری دست‌یابی به سطح چهارم سیستم رتبه‌بندی رهگیری پرتو را امکان‌پذیر می‌کند تا پردازش جلوه‌های بصری باکیفیت با مصرف کمترین انرژی ممکن دست‌یافتنی باشد.

تکنیک FSR در پردازنده گرافیکی IMG DXT شرکت ایمجینیشن

گرافیک‌ ایمجینیشن به قابلیت جدیدی به نام FSR برای رابط Vulkan مجهز است. این تکنیک دفعات پردازش اطلاعات پیکسل‌ها را با کمترین میزان از افت کیفیت، کاهش می‌دهد تا فشار کمتری به پردازنده‌ی گرافیکی وارد شود. این تکنیک در نهایت میزان استفاده از پهنای باند و مصرف انرژی را به شکل قابل‌توجهی کاهش می‌دهد. FSR همچنین جلوه‌های رهگیری پرتو را بهینه‌تر می‌کند. ایمجینیشن می‌گوید پردازنده‌ی گرافیکی DXT قابلیتی کاملا اختصاصی در داخل واحد TPU (پردازنده‌ی بافت) دارد که باعث بهبود جلوه‌های پس‌پردازشی می‌شود.

به گفته‌ی ایمجینیشن، پردازنده‌ی گرافیکی جدید این شرکت با معماری آرم سازگار است و همزمان یکی از نخستین جی پی یو‌های موبایلی دنیا محسوب می‌شود که از RISC-V نیز پشتیبانی می‌کند. معماری RISC-V به تولید پردازنده‌های کم‌مصرف‌تر منتهی می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات