فروش کارت گرافیک به کمترین حد در ۲۰ سال اخیر رسید

پنج‌شنبه ۸ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
کارت گرافیک سفارشی MSI از نمای جلو
آمار مؤسسه‌ای مستقل نشان می‌دهد این نخستین بار در تقریبا ۲۰ سال اخیر است که فروش فصلی کارت گرافیک به ۶٫۹ میلیون واحد افت می‌کند.
تبلیغات

در دوران همه‌گیری کرونا تقاضا برای کارت‌های گرافیک به‌شدت افزایش یافت، چون مردم زمان بیشتری را در خانه می‌گذراندند و به صنعت بازی‌های ویدیویی توجه بیشتری نشان می‌دادند. گروهی از کاربران تلاش کردند از طریق استخراج اتر با کارت گرافیک، پول به جیب بزنند.

با پایان قرنطینه‌های کرونا و تغییر ساختار شبکه‌ی اتریوم، اکنون تقاضا برای کارت گرافیک به‌شدت پایین است. آن‌طور که تامز هاردور به‌نقل از مؤسسه‌ی تحقیقاتی جان پدی ریسرچ می‌نویسد، فروش کارت‌های گرافیک دسکتاپ در فصل سوم ۲۰۲۲ به کمترین حد در تقریبا ۲۰ سال اخیر رسیده است.

در فصل سوم سال ۲۰۲۲ بالغ‌بر ۶٫۹ میلیون کارت گرافیک روانه‌ی بازار شد. تعداد مشابهی از پردازنده‌‌های گرافیکی نیز در داخل لپ تاپ به دست مشتریان رسید. در مجموع، انویدیا و اینتل و AMD حدودا ۱۴ میلیون گرافیک برای سیستم‌های دسکتاپ و لپ تاپ تولید کردند که نشان‌دهنده‌ی افت ۴۲ درصدی نسبت‌به فصل سوم ۲۰۲۱ است. در همین بازه‌ی زمانی آمار عرضه‌ی پردازنده‌های گرافیکی مجتمع به حدودا ۶۱٫۵ میلیون واحد رسید. پردازنده‌های گرافیکی مجتمع در داخل تراشه‌های دیگر استفاده می‌شوند و غالباً کاربرد گیمینگ ندارند.

این نخستین بار از فصل سوم ۲۰۰۵ تاکنون است که آمار عرضه‌ی کارت‌های گرافیک دسکتاپ در یک فصل به ۶٫۹ میلیون واحد افت می‌کند. در اوایل دهه‌ی ۲۰۰۰ میلادی فروش کارت‌های گرافیک مجزا رشد قابل توجهی تجربه کرد چون در آن زمان پردازنده‌های گرافیکی مجتمع عملکرد خوبی نداشتند.

با وجود کاهش تقاضا برای کارت‌های گرافیک دسکتاپ، انویدیا افزون‌بر حفظ رهبری توانست به‌لطف سهم ۸۶ درصدی، جایگاه خود را در بازار تحکیم کند. بر اساس داده‌های مؤسسه‌ی جان پدی، این نخستین باری است که سهم انویدیا به ۸۶ درصد می‌رسد. درمقایسه، سهم AMD به حدوداً ۱۰ درصد افت کرد. سهم ۱۰ درصدی AMD در تقریبا دو دهه‌ی اخیر بی‌سابقه است.

اینتل در حال حاضر چهار درصد از بازار کارت گرافیک مجزای دسکتاپ را در اختیار دارد. این عملکرد برای شرکتی که به‌تازگی وارد این بازار شده است، خوب به‌نظر می‌رسد. اکثر گرافیک‌هایی که اینتل در فصل سوم ۲۰۲۲ فروخت محصولات میان‌رده و پایین‌رده بودند.

محبوبیت پردازنده‌های گرافیکی مجزای لپ تاپ در اوایل سال دهه‌ی ۲۰۰۰ به اندازه‌ی امسال نبود، چون در آن دوران تعداد زیادی لپ تاپ روانه‌ی بازار نمی‌شد. جان پدی در بخشی از گزارشش می‌گوید به‌دلیل افزایش قابل توجه قیمت گرافیک در سال‌های اخیر، کسب‌و‌کار انویدیا و AMD رونق پیدا کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات