کارت گرافیک AMD RX 7900 XTX از نمای جلو طرح گرافیکی قرمز

بررسی کارت گرافیک AMD Radeon RX 7900 XTX از نگاه رسانه‌های فناوری

چهارشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۰
مطالعه 17 دقیقه
RX 7900 XTX و RX 7900 XT در پردازش‌های فوق‌سنگین توانایی شکست RTX 4090 را ندارند، اما پیشرفتی چشمگیر نسبت‌به نسل قبل تجربه کرده‌اند.
تبلیغات

با از راه رسیدن اولین محصولات خانواده‌ی AMD Radeon RX 7000، رقابت در بازار کارت گرافیک دوباره داغ شده است. انویدیا چند ماه پیش با گرافیک‌های سری RTX 4000 رکوردهای جدیدی در بازار GPU ثبت کرد و فاصله‌ی خود را با AMD افزایش داد، با این‌حال تیم قرمز بار دیگر پاسخی شایسته به گرافیک‌های پرقدرت تیم سبز داده است. 

AMD در حال حاضر صرفاً دو کارت گرافیک جدید با نام‌های Radeon RX 7900 XTX و Radeon RX 7900 XT دارد، اما در سال آینده مدل‌های خوش‌قیمت‌تر این خانواده را معرفی می‌کند. RX 7900 XTX و RX 7900 XT اولین کارت‌های گرافیک AMD بر پایه‌ی معماری جدید RDNA 3 هستند. این معماری، مبتنی‌بر طراحی چیپلت (متشکل‌از کاشی‌های پردازشی) است و از این حیث به پردازنده‌های مرکزی سری Ryzen شبیه شده. AMD پیش‌تر هرگز در کارت‌های گرافیک بازار مصرفی از طراحی چیپلت استفاده نکرده بود.

گرافیک های AMD RX 7900 XTX و XT از نمای جلو

در طراحی چیپلت تراشه‌های مختلف روی یک بستر قرار می‌گیرند و با فناوری‌های مدرن در بین آن‌ها ارتباط برقرار می‌شود تا همگی به‌عنوان تراشه‌ای واحد فعالیت کنند. مزیت طراحی چیپلت این است که تولیدکننده می‌تواند بخش‌های مختلف تراشه را با لیتوگرافی‌های متنوع بسازد. طراحی چیپلت ارتقاء نسل‌به‌نسل تراشه‌ها را ساده‌تر می‌کند و به تولید محصولاتی منتهی می‌شود که در عین پرقدرت‌بودن، مصرف انرژی بهینه‌ای دارند. انویدیا همچنان در تراشه‌های گرافیکی نسل جدیدش از طراحی یکپارچه استفاده می‌کند. تراشه‌های مجزای معماری RDNA 3 با سرعت ۵٫۳ ترابایت‌برثانیه با هم ارتباط برقرار می‌کنند.

پارامترها/کارت گرافیک

Radeon RX 7900 XTX

Radeon RX 7900 XT

Radeon RX 6950 XT (پرچمدار نسل قبل)

معماری

RDNA 3 (تراشه‌ی Navi 31)

RDNA 3 (تراشه‌ی Navi 31)

RDNA 2 (تراشه‌ی Navi 21)

لیتوگرافی

TSMC N5 و TSMC N6

TSMC N5 و TSMC N6

TSMC N7

ترانزیستور

۵۸ میلیارد

۵۸ میلیارد

۲۶٫۸ میلیارد

واحد رایانشی

۹۶

۸۴

۸۰

واحد سایه‌زن

۱۲٬۲۸۸

۱۰٬۷۵۲

۵٬۱۲۰

هسته‌ی هوش مصنوعی

۱۹۲

۱۶۸

۸۰

هسته‌ی رهگیری پرتو

۹۶

۸۴

۸۰

فرکانس بوست

۲٬۵۰۰ مگاهرتز

۲٬۴۰۰ مگاهرتز

۲٬۳۱۰ مگاهرتز

حافظه‌ی گرافیکی

۲۴ گیگابایت، ۳۸۴ بیت، فرکانس ۲۰ گیگابیت‌برثانیه

۲۰ گیگابایت، ۳۲۰ بیت، فرکانس ۲۰ گیگابیت‌برثانیه

۱۶ گیگابایت، ۲۵۶ بیت، فرکانس ۱۸ گیگابیت‌برثانیه

کش L2

۹۶ مگابایت

۸۰ مگابایت

۱۲۸ مگابایت

واحد ROP

۱۹۲

۱۹۲

۱۲۸

قدرت FP32

۶۱٫۴ ترافلاپس

۵۱٫۶ ترافلاپس

۲۳٫۷ ترافلاپس

پهنای باند

۹۶۰ گیگابایت‌برثانیه

۸۰۰ گیگابایت‌برثانیه

۵۷۶ گیگابایت‌برثانیه

توان

۳۵۵ وات

۳۱۵ وات

۳۳۵ وات

قیمت

۹۹۹ دلار

۸۹۹ دلار

۸۴۹ دلار

یکی از نکات هیجان‌انگیز درباره‌ی کارت‌های گرافیک نسل جدید ای ام دی، قیمت آن‌ها است. با این‌که قیمت گرافیک‌های تیم قرمز در نسل جدید بالا رفته، این محصولات همچنان قیمت پایین‌تری نسبت‌به سری Nvidia RTX 4000 دارند.

AMD مدل مرجع Radeon RX 7900 XTX را با قیمت ۹۹۹ دلار و مدل مرجع Radeon RX 7900 XT را با قیمت ۸۹۹ دلار روانه‌ی بازار کرده است. قوی‌ترین کارت گرافیک نسل قبل (RX 6950 XT) برچسب قیمت ۸۴۹ دلار را یدک می‌کشید و RX 6900 XT با قیمت ۶۷۹ دلار عرضه شد. انویدیا دو کارت گرافیک RTX 4080 و RTX 4090 را به ترتیب با قیمت ۱٬۱۹۹ دلار و ۱٬۵۹۹ دلار در دسترس قرار داده است. 

کارت گرافیک AMD Radeon RX 7900 XTX مشکی رندر

RX 7900 XTX پرچمدار جدید ای ام دی است و با هدف تجربه‌ی بازی در وضوح 4K تولید شده. تیم قرمز می‌گوید RX 7900 XTX در وضوح 4K تا ۱٫۷ برابر سریع‌تر از RX 6950 XT عمل می‌کند. این کارت گرافیک رده‌بالا ۹۶ واحد رایانشی (CU)، سرعت کلاک ۲٫۳ گیگاهرتز و ۲۴ گیگابایت حافظه‌ی GDDR6 با باس ۳۸۴ بیت دارد. AMD در کارت گرافیک پرچمدار جدیدش به‌طور ویژه روی معیار عملکرد به‌ازای وات متمرکز شده است.

از لحاظ حداکثر قدرت پردازشی، انویدیا همچنان حرف اول را در بازار می‌زند

RX 7900 XT کارت گرافیکی میان‌رده محسوب نمی‌شود، اما یک‌پله پایین‌تر از مدل XTX قرار می‌گیرد. این کارت گرافیک به تراشه‌ای با ۸۴ واحد رایانشی و سرعت کلاک ۲٫۰ گیگاهرتز و ۲۰ گیگابایت حافظه‌ی GDDR6 (با باس ۳۲۰ بیت) مجهز است و توانش به ۳۱۵ وات می‌رسد. 

کارت گرافیک AMD Radeon RX 7900 XTX با سه فن

معماری جدید RDNA 3 که در کارت‌های گرافیک AMD Radeon RX 7000 استفاده شده است، در زمینه‌ی عملکرد به‌ازای وات تا ۵۴ درصد بهتر از معماری RDNA 2 عمل می‌کند. RDNA 2 مبتنی‌بر طراحی چیپلت نبود. گرافیک‌های Radeon RX 7000 از نسخه‌ی جدید فناوری FSR برای ارتقاء عملکرد بازی پشتیبانی می‌کنند، اما این فناوری فعلاً در دسترس قرار ندارد و در سال ۲۰۲۳ از راه می‌رسد. FSR3 عملکردی مشابه DLSS 3.0 انویدیا دارد. 

با عرضه‌ی رسمی AMD Radeon RX 7000 به بازار، زمانش رسیده است که نگاهی به بررسی این کارت‌های گرافیک از نگاه کارشناسان صنعت سخت‌افزار بیاندازیم. 

Tom's Hardware

تامز هاردور در ابتدای بررسی گرافیک‌های جدید ای ام دی به‌وضوح اعلام می‌کند هیچ‌یک از این دو محصول توانایی شکست RTX 4090 انویدیا را ندارند. AMD گفته است که نیازی به رقابت مستقیم با پرچمدار ۱٬۶۰۰ دلاری انویدیا نمی‌بیند، با این‌حال شماری از مدیران ارشد این شرکت به‌طور تلویحی گفته‌اند پیشرفتی که انویدیا با تراشه‌ی AD102 تجربه کرد فراتر از حد انتظار بود. 

کارشناس تامز هاردور کارت‌های گرافیک جدید AMD را به هنگام اجرای بازی در وضوح‌های مختلف بررسی کرده است تا ادعاهای تیم قرمز صحت‌سنجی شود. در آزمون گیمینگ 4K، گرافیک‌های جدید AMD عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهند. RX 7900 XTX در رقابت با RTX 4080 (که قیمت بالاتری دارد) بسیار خوب عمل می‌کند و در پنج مورد از ۹ بازی آزموده‌شده بهتر ظاهر می‌شود. برتری ۳٫۷ درصدی نسبت‌به RTX 4080 بدین معنی است که RTX 4090 همچنان فاصله‌ی قابل‌توجهی با گرافیک‌های AMD دارد و بهتر از هر GPU دیگری در بازار عمل می‌کند. RX 7900 XTX تا ۲۲ درصد سریع‌تر از RTX 3090 Ti (پرچمدار نسل قبل انویدیا) است. 

بهبود ۳۹ درصدی RX 7900 XTX نسبت‌به RX 6950 XT قابل‌توجه است

کارت‌های گرافیک نسل جدید AMD نه‌تنها در عملکرد رستر بهتر شده‌اند بلکه در حوزه‌ی رهگیری پرتو (Ray Tracing) نیز بهبود خوبی تجربه کرده‌اند. با وجود بهبود نسلی ای ام دی، انویدیا همچنان بهترین عملکرد ممکن را در زمینه‌ی رهگیری پرتو دارد. 

RX 7900 XTX در حالت رهگیری پرتو 4K حتی توانایی شکست‌دادن RTX 3090 Ti را نیز ندارد و احتمالا عملکردش هم‌سطح RTX 3090 است. در مقایسه‌ی نسلی، RX 7900 XT کمی بیشتر از ۳۰ درصد سریع‌تر از RX 6950 XT عمل می‌کند و تفاوت مدل XTX با پرچمدار نسل قبل به بیش از ۵۰ درصد می‌رسد. 

تنظیم وضوح بازی روی 1440p نتایج جالبی به دنبال دارد. در این حالت پردازنده‌ی مرکزی سیستم نقش مهم‌تری ایفا می‌کند و گرافیک‌های بسیار پرقدرت نمی‌توانند تمامی پتانسیل خود را به نمایش بگذارند. در حالت رستر 1440p کارت گرافیک RX 7900 XTX تنها ۱۰ درصد سریع‌تر از RX 7900 XT عمل می‌کند و در برخی از بازی‌ها مثل Far Cy 6 و Flight Simulator این دو کارت گرافیک عملکرد برابر دارند. 

کارت گرافیک RX 7900 XTX تنها سه درصد سریع‌تر از RTX 4080 ظاهر می‌شود و RX 7900 XT به‌طور کلی ۶ درصد ضعیف‌تر از نماینده‌ی انویدیا است. مورد مهم دیگر این‌که RX 7900 XTX صرفا ۱۲ درصد بهتر از پرچمدار نسل قبل AMD عمل می‌کند. گرافیک RX 6950 XT در حال حاضر زیر ۸۰۰ دلار در برخی از فروشگاه‌ها قیمت دارد و این قیمت ارزش پرچمدار نسل قبل تیم قرمز را بسیار بالا می‌برد.

RTX 4080 در رهگیری پرتو 1440p تا ۳۳ درصد سریع‌تر از نمایندگان AMD عمل می‌کند، اما تفاوت در برخی از بازی‌ها مثل Minecraft و Cyberpunk 2077 به ۵۰ تا ۶۰ درصد می‌رسد. بهترین گرافیک جدید AMD در پردازش مبتنی‌بر رهگیری پرتو رقیبی برای پرچمدار نسل قبل انویدیا است تا AMD در این زمینه همچنان یک نسل کامل عقب‌تر از انویدیا باشد. 

گیمینگ 1080p بازار هدف هیچ‌یک از کارت‌های گرافیک جدید AMD نیست. در این وضوح نیز به هنگام فعال شدن رهگیری پرتو، پردازش سنگینی لازم است، اما عملکرد اکثر بازی‌ها وابسته به پردازنده‌ی مرکزی می‌شود. RX 7900 XTX با فاصله‌ی تنها هفت درصد بالاتر از مدل XT قرار می‌گیرد و صرفاً ۱۶ درصد سریع‌تر از RX 6950 XT عمل می‌کند. به‌دلیل گلوگاه ایجادشده توسط پردازنده‌ی مرکزی، اختلاف RTX 4090 با پرچمدار جدید AMD به تنها پنج درصد می‌رسد.

حتی اگر به بازی‌های ژانر ورزش الکترونیکی و نرخ نوسازی بالا علاقه دارید، تهیه‌ی گرافیک‌هایی نظیر RX 7900 XTX چندان منطقی نیست. اکثر بازی‌های ورزش الکترونیکی نیازمند پردازش خیلی سنگین نیستند و با گرافیک‌های میان‌رده نیز می‌توانید در آن‌ها به نرخ فریم ۳۰۰fps دست پیدا کنید. فراموش نکنید که در این حالت به مانیتوری گران‌قیمت نیز نیاز دارید. کارشناس تامز هاردور می‌گوید اگر به دنبال تهیه‌ی RX 7900 XTX هستید، باید مانیتور شما دارای وضوح حداقل 1440p باشد. 

پردازنده‌های گرافیکی در اپلیکیشن‌های حرفه‌ای و تعلیم هوش مصنوعی و موارد این چنینی نیز نقش دارند. متأسفانه در حال حاضر هیچ بنچمارک هوش مصنوعی مناسبی برای سنجش عملکرد کارت‌های گرافیک سری RX 7900 وجود ندارد. یکی از دلایل این موضوع، جدید بودن گرافیک‌های موردبحث است. 

به‌طور کلی بنچمارک‌ها نشان می‌دهند AMD در اجرای بهینه‌ی اپلیکیشن‌های حرفه‌ای عملکرد خوبی دارد، اما نمی‌تواند در حد و اندازه‌ی انویدیا ظاهر شود. در همین حین پیشرفتی که گرافیک‌های سری RX 7000 به‌صورت نسلی تجربه کرده‌اند قابل توجه است. 

تامز هاردور در جمع‌بندی بررسی گرافیک‌های AMD می‌گوید این محصولات به تیم قرمز برای کم کردن فاصله با انویدیا کمک می‌کنند. اگر به دنبال بهترین و قوی‌ترین گرافیک بازار هستید و مشکلی با پرداخت بیش از ۱٬۰۰۰ دلار ندارید، RTX 4000 همچنان دست بالاتر را دارد. با این‌حال اگر به دنبال تهیه‌ی گرافیکی هستید که ارزش خرید بالایی داشته باشد، RX 7900 XTX به‌عنوان رقیب RTX 4080 محصولی شایسته است.

PCMag

نشریه‌ی پی‌سی‌مگ که غالباً نگاه مثبتی به کارت‌های گرافیک سری RTX 4000 داشت، رویکرد متفاوت AMD را ستایش کرده و گفته است تیم قرمز به‌جای عرضه‌ی پرقدرت‌ترین کارت گرافیک دنیا سراغ محصولی رفته است که ارزش خرید بسیار بالایی دارد. 

بنچمارک‌های مصنوعی را باید با وسواس بالایی بررسی کرد، چون لزوماً در تمامی شرایط عملکرد در دنیای واقعی را شبیه‌سازی نمی‌کنند. کارشناس پی‌سی‌مگ می‌گوید بهتر است به آزمون‌های مصنوعی به‌عنوان بهترین عملکرد کارت گرافیک نگاه کنید.

کارت گرافیک Radeon RX 7900 XTX در بنچمارک‌های 3DMark و Furmark عملکرد نسبتاً خوبی از خود بر جای گذاشت، اما در حد و اندازه‌ی اصلی‌ترین رقیبش یعنی RTX 4080 ظاهر نشد (به جز در Time Spy Extreme). در Superposition وضعیت تغییر می‌کند و RX 7900 XTX در آزمون‌های DirectX و OpenGL بهتر ظاهر می‌شود. 

AMD به وضوح تلاش زیادی کرده است تا عملکرد کارت‌های گرافیک‌اش را در پردازش‌های مبتنی‌بر رهگیری پرتو ارتقا دهد. به هنگام مقایسه‌ی عملکرد RX 7900 XTX با نسل قبل متوجه قدرت پرچمدار جدید تیم قرمز در رهگیری پرتو خواهید شد. کارت گرافیک جدید ای ام دی در بازی F1 22 حدودا ۷۴ تا ۱۰۰ درصد سریع‌تر از RX 6800 XT است. البته شاید مقایسه‌ی این دو کارت گرافیک چندان مناسب نباشد.

AMD در زمینه‌ی رهگیری پرتو همچنان یک نسل کامل عقب‌تر از انویدیا است

پی‌سی‌مگ می‌گوید با وجود پیشرفت نسلی قابل‌توجه، کارت‌های گرافیک جدید ای ام دی همچنان در بخش رهگیری پرتو پایین‌تر از گرافیک‌های انویدیا قرار می‌گیرند. این‌که بگوییم RX 7900 XTX به هنگام روشن شدن رهگیری پرتو عملکرد ضعیفی دارد، گفته‌ی درستی نیست. این کارت گرافیک بسیار خوب ظاهر می‌شود، اما نه به خوبی RTX 4090 و RTX 4080.

کارت گرافیک RTX 4080 در بازی F1 2022 با اختلاف حدودا ۱۱ تا ۱۷ درصد گرافیک RX 7900 XTX را شکست می‌دهد. پس از روشن شدن فناوری‌های FSR و DLSS شرایط برعکس می‌شود و RX 7900 XTX با اختلاف هفت تا ۱۰ درصد RTX 4080 را شکست می‌دهد. عملکرد کارت گرافیک جدید AMD در بازی Marvel’s Guardians of the Galaxy چنگی به دل نمی‌زند، البته پی‌سی‌مگ این عملکرد را به بهینه‌نبودن درایور نسبت می‌دهد. 

در بازی‌هایی که از رهگیری پرتو پشتیبانی نمی‌کنند، Radeon RX 7900 XTX گاهی اوقات با اختلافی اندک بهتر از RTX 4080 ظاهر می‌شود. در برخی از بازی‌ها، اساسا تفاوت قابل‌رؤیتی در بین دو کارت گرافیک موردبحث وجود ندارد. در هیچ‌یک از بازی‌های بررسی‌شده توسط پی‌سی‌مگ، RTX 4080 با اختلاف بیش از سه درصد RX 7900 XTX را شکست نمی‌دهد. این در حالی است که Radeon RX 7900 XTX در برخی از بازی‌ها پنج تا ۱۲ درصد قوی‌تر عمل می‌کند. بهترین عملکرد این کارت گرافیک در بازی Far Cry 5 با وضوح 4K ارائه شد.

پی‌سی‌مگ می‌گوید با وجود تأکید ویژه‌ی AMD بر معیار عملکرد به‌ازای وات، به‌نظر می‌رسد RTX 4080 در این زمینه بهتر عمل می‌کند. کارت گرافیک Radeon RX 7900 XTX با دمای پایین‌تری فعالیت می‌کند، اما صدای فن‌های آن شنیده می‌شود. در همین حین فن‌های RTX 4080 صدای بسیار پایین‌تری دارند. 

پی‌سی‌مگ در جمع‌بندی بررسی خود می‌نویسد به هنگام مقایسه‌ی RX 7900 XTX و RTX 4080 نمی‌توانیم هیچ‌یک از این دو را کارت گرافیک برتر بدانیم. در زمینه‌ی قدرت پردازشی، هر دو کارت گرافیک بسیار رقابتی هستند ولی وقتی بحث‌به قیمت می‌رسد، نماینده‌ی ای ام دی ارزش خرید بیشتری دارد. 

PCGamer

رسانه‌ی پی‌سی‌گیمر طراحی چیپلت را یکی از مزایای پر اهمیت گرافیک‌های جدید ای‌ام‌دی می‌داند. به گفته‌ی این وب‌سایت،‌ هدف‌گذاری برای گیمینگ 4K نشان می‌دهد تیم قرمز برای جلب رضایت گیمرها جدی‌تر از همیشه شده است. RX 7900 XTX به گیمرها امکان می‌دهد بازی‌های قدیمی را به راحتی با وضوح 4K و عملکرد لذت‌بخش اجرا کنند. در صورت استفاده از RX 7900 XTX دیگر نیازی ندارید که تنظیمات گرافیکی را برای دست‌یابی به عملکرد بهینه تغییر دهید. 

استفاده از نسل دوم هسته‌های RT باعث شده است عملکرد رهگیری پرتو در کارت‌های گرافیک جدید AMD پیشرفت خوبی تجربه کند و در نسل جدید، قابل قبول باشد. در حالی که انویدیا در پردازش‌های رهگیری پرتو همچنان دست بالاتر را دارد، AMD توانسته است خودش را بیشتر در این حوزه جا بیندازد. البته اگر بخواهید از تمامی پتانسیل رهگیری پرتو استفاده کنید، عملکرد کارت گرافیک RX 7900 XTX به‌شکل قابل‌توجهی افت می‌کند. مثلا بازی Cyberpunk 2077 در حالت رهگیری پرتو فشار بسیار زیادی به RX 7900 XTX وارد می‌کند، اما در این زمینه نمی‌توان به پرچمدار AMD خرده گرفت، چون حتی RTX 4090 نیز نمی‌تواند به راحتی بازی موردبحث را اجرا کند. به گفته‌ی پی‌سی‌گیمر، RX 7900 XTX در پردازش‌های رهگیری پرتو بهتر از RTX 4080 عمل می‌کند که اتفاق مهمی است.

وضوح 4K از تمام پتانسیل پردازشی کارت‌های گرافیک بهره می‌گیرد. در این حالت با روشن کردن رهگیری پرتو پرچمدار انویدیا عملکرد بهتری دارد ولی RX 7900 XTX همچنان می‌تواند نرخ فریم قابل قبول ارائه دهد. بررسی‌های پی‌سی‌گیمر نشان می‌دهد که RX 7900 XTX توانایی نابود کردن RTX 4080 را در بنچمارک‌ها ندارد و عملکرد این کارت‌های گرافیک در بازی‌های مختلف، متفاوت است.

کارت گرافیک RX 7900 XTX از مدل‌های رده‌بالای انویدیا ارزان‌تر است، اما همچنان محصولی گران‌قیمت محسوب می‌شود. اگر تا این حد برای تهیه‌ی کارت گرافیک پول خرج کنید‌، به احتمال زیاد مانیتور 4K دارید. اگر به وضوح 1440p علاقه‌مند هستید، پرچمدار AMD گرافیک مناسبی برای شما است.  RX 7900 XTX در بازی‌های رقابتی مثل Rainbow Six: Siege عملکردی بسیار عالی دارد، اما اختلافش با سایر گرافیک‌ها چندان زیاد نیست.

آنچه برای وضوح 1440p گفته شد، در وضوح 1080p نیز تا حد زیادی صدق می‌کند. تمامی کارت‌های گرافیک رده‌بالا، در وضوح 1080p عملکردی فوق‌العاده دارند. البته پی‌سی‌گیمر می‌گوید عملکرد رقابتی RX 7900 XTX در برابر RTX 4080 مطابق انتظارات اولیه نیست. وقتی به سرعت کلاک و مصرف انرژی نگاه کنید وضعیت کمی عجیب‌تر می‌شود.

عملکرد رقابتی RX 7900 XTX در برابر RTX 4080 مطابق انتظار نیست

RX 7900 XTX نسبت‌به RTX 4080، حداکثر توان مصرفی بالاتری دارد. این در نوع خود دور از انتظار بود، چون AMD به هنگام معرفی معماری RDNA 3، بهره‌وری انرژی را یکی از نقاط قوت آن دانست. میانگین توان مصرفی بین دو کارت گرافیک تقریبا مشابه است، اما به‌طور کلی RTX 4080 با فرض ثابت بودن توان قدرت بیشتری ارائه می‌دهد. عملکرد به‌ازای وات RDNA 3 نسبت‌به نسل قبل بسیار بهتر شده است. 

پی‌سی‌گیمر در جمع‌بندی بررسی خود می‌نویسد صرف‌نظر از تغییرات قیمت جی پی یو در ماه‌های آینده، RX 7900 XTX در گیمینگ 4K کارت گرافیک سطح بالایی است و با برچسب قیمت ۹۹۹ دلار بر بخش ویژه‌ای از بازار حکم‌رانی می‌کند. با همه‌ی این‌ها RX 7900 XTX به‌عنوان رقیب اصلی RTX 4080، کارت گرافیک قانع‌کننده‌ای نیست.

TechSpot

تک‌اسپات بررسی Radeon RX 7900 XTX را با اشاره به سریع بودن این کارت گرافیک شروع می‌کند و می‌گوید در حالی که رهبری بازار جی پی یو همچنان در دست انویدیا است، کارت‌های گرافیک تیم سبز بیش از حد گران‌قیمت‌اند.

تک‌اسپات می‌گوید RX 7900 XTX در وضوح‌های بالا عملکردی تحسین‌برانگیز دارد. این کارت گرافیک توانست بازی Watch Dogs: Legion را در وضوح 1440p با نرخ فریم ۱۷۲fps اجرا کند. نکته‌ی جالب این است که پرچمدار جدید AMD در این حالت حتی قوی‌تر از RTX 4090 ظاهر شد. در وضوح 4K گلوگاه پردازنده‌ی مرکزی حذف می‌شود، در همین راستا کارت گرافیک RTX 4090 جایگاه نخست را به خود اختصاص می‌دهد.

Callisto Protocol یکی از جدیدترین با‌زی‌های دنیا است و آن‌طور که تک‌اسپات می‌نویسد، RX 7900 XTX در این بازی عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهد. گرافیک جدید تیم قرمز با نرخ فریم میانگین ۱۶۶fps توانست هشت درصد سریع‌تر از RTX 4080 و ۵۰ درصد سریع‌تر از RX 6950 XT ظاهر شود. توجه داشته باشید که این عملکرد در وضوح 1440p ثبت شده است.

درایورهای AMD هنوز به‌طور کامل بهینه نیست و این موضوع به عملکرد گرافیک در بنچمارک‌ها آسیب می‌زند

همانطور که در بررسی رسانه‌های دیگر دیدیم، تک‌اسپات نیز می‌گوید گرافیک جدید AMD در بازی Forza Horizon 5 از رقبایش شکست می‌خورد و احتمالا این موضوع نتیجه‌ی بهینه‌نبودن درایور است. در وضوح 1440p، کارت گرافیک RX 7900 XTX صرفا ۶ درصد بهتر از نسل قبل بود و با اختلافی محسوس از RTX 4080 و RTX 4090 شکست خورد. در سایر بازی‌ها نیز شرایط نسبتا مشابهی دیده می‌شود.

به‌طور میانگین در ۱۶ بازی مختلف، RX 7900 XTX نرخ فریم میانگین ۱۸۰fps را ارائه داد و تا حد زیادی هم‌سطح با RTX 4080 ظاهر شد. این نشان می‌دهد پرچمدار تیم قرمز رقیبی شایسته برای دومین کارت گرافیک پرقدرت انویدیا در نسل جدید است.

تک‌اسپات در جمع‌بندی بررسی کارت گرافیک جدید ای ام دی می‌گوید تیم قرمز هیجان برای RX 7900 XTX را بیش از حد بالا برد. بسیاری از طرفداران AMD بر اساس رویداد مطبوعاتی این شرکت انتظار داشتند RX 7900 XTX حدودا ۵۰ تا ۶۰ درصد سریع‌تر از پرچمدار نسل قبل باشد. در عمل، RX 7900 XTX به‌طور میانگین ۳۵ درصد بهبود نسلی تجربه کرده و گرافیکی هم‌سطح با RTX 4080 است. 

تک‌اسپات می‌گوید RX 7900 XTX با وجود بزرگ‌نمایی‌های AMD همچنان کارت گرافیکی دل‌چسب است و در رقابت با رقبایش عملکرد بدی ندارد.

Linus Tech Tips

کانال یوتیوب Linus Tech Tips بررسی‌اش را با اشاره به ارزش خرید بالای پرچمدار نسل قبل AMD شروع می‌کند و می‌گوید تیم قرمز به‌طور معمول در گذر زمان عملکرد محصولاتش را بهبود می‌دهد. RX 6950 XT در زمان عرضه با واکنش‌های چندان مثبتی مواجه نشد، اما امروزه عملکرد بسیار بهتری نسبت‌به قبل دارد. بدین ترتیب احتمالا AMD در ماه‌های آینده با به‌روزرسانی درایور، عملکرد گرافیک‌های سری RX 7000 را نیز بهبود می‌دهد. 

در وضوح 4K همانطور که می‌شد انتظار داشت، گرافیک‌های نسل جدید انویدیا قوی‌تر ظاهر می‌شوند. برای نمونه در بازی Shadow of the Tomb Raider گرافیک‌های انویدیا با اختلافی واضح عملکرد بهتری دارند. این گفته در بازی‌ Hitman 3 هم صدق می‌کند، البته در اینجا کارت‌های گرافیک AMD بهتر از RTX 4080 و ضعیف‌تر از RTX 4090 هستند.

در وضوح 1440p شرایط چندان تغییر نمی‌کند، اما رفتاری عجیب در بازی Forza Horizon 5 دیده می‌شود. در این بازی، کارت گرافیک RX 7900 XT ضعیف‌تر از RX 6900 XT و RX 6950 XT ظاهر می‌شود. احتمالا این اتفاق نتیجه‌ی ناسازگاری بازی موردبحث با گرافیک‌های جدید AMD است. در سایر بازی‌ها همچنان کارت‌های گرافیک جدید انویدیا قوی‌تر ظاهر می‌شوند. Linus Tech Tips می‌گوید در حالت کلی عملکرد گرافیک‌های AMD در وضوح 1440p به‌گونه‌ای است که اگر پردازش رهگیری پرتو وجود نداشت، انویدیا مجبور می‌شد قیمت کارت‌های گرافیک نسل جدید را پایین بیاورد. 

بنچمارک گیمینگ مربوط‌به رهگیری پرتو به وضوح نشان می‌دهد انویدیا همچنان رهبر بی‌چون‌و‌چرای بازار کارت گرافیک است. به گفته‌ی Linus Tech Tips کارت‌های گرافیک سری RX 7000 نسبت‌به نسل قبل پردازش‌های رهگیری پرتو را بسیار بهتر انجام می‌دهند اما همچنان نمی‌توانند قوی‌تر از گرافیک‌های انویدیا ظاهر شوند. 

در بنچمارک اپلیکیشن‌های حرفه‌ای، همچنان کارت‌های گرافیک انویدیا قوی‌ترند، با این‌حال نمی‌توان از کنار بهبود نسلی مناسب گرافیک‌های RX 7000 عبور کرد.

در اکثر اپلیکیشن‌های حرفه‌ای، انویدیا حرف اول را می‌زند. در برخی از بنچمارک‌ها، عملکرد RTX 4090 حدودا سه تا چهار برابر بهتر است. گرافیک RX 7900 XTX به‌لطف موتور انکد جدیدش توانست در DaVinci Resolve بهتر از RTX 4080 ظاهر شود. گرافیک‌های AMD در Procyon نیز بهتر شده‌اند، اما همچنان پایین‌تر از نمایندگان انویدیا قرار می‌گیرند. 

Linus Tech Tips در جمع‌بندی بررسی گرافیک‌های AMD می‌گوید با وجود بهینه نبودن درایورها، تیم قرمز توانسته است محصولی عالی تولید کند. بهره‌مندی این کارت‌های گرافیک از درگاه USB-C اتفاق مثبتی است و قیمت پایین‌تر نسبت‌به RTX 4000 ارزش خرید گرافیک‌های تیم قرمز را بالا می‌برد.

مقایسه‌ی عملکرد گرافیک‌های سری AMD Radeon RX 7000 با Nvidia GeForce RTX 4090 در وضوح 4K

بازی / کارت گرافیک

AMD Radeon RX 7900 XTX

AMD Radeon RX 7900 XT

Nvidia GeForce RTX 4090

A Plague Tale: Requiem

۵۱٫۹

۴۳

۶۶٫۶

Borderlands 3

۹۲

۷۸٫۱

۱۰۶٫۸

Far Cry 6

۱۰۳٫۲

۹۰٫۷

۹۸٫۱

Flight Simulator

۶۰

۵۵٫۹

۶۷٫۴

Forza Horizon 5

۹۰٫۹

۸۰٫۵

۹۰٫۹

Horizon Zero Down

۹۱

۷۸٫۳

۱۱۳٫۵

Red Dead Redemption

۶۳٫۶

۵۹٫۷

۸۳

Total War: Warhammer 3

۵۱٫۵

۴۳٫۱

۵۶٫۴

Watch Dogs Legion

۷۸٫۳

۶۸٫۳

۹۴٫۷

اعداد این جدول برحسب FPS (فریم‌برثانیه) هستند

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات