مشخصات فاش‌شده‌ از گرافیک RTX 6000 گفته‌های انویدیا را تأیید می‌کنند

چهارشنبه ۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
گرافیک RTX 6000 با همان مشخصات وعده‌‌داده‌شده‌ی انویدیا و در کلاس گرافیک‌های حرفه‌ای ورکستیشن، از دسامبر دردسترس خواهد بود.
تبلیغات

انویدیا اواخر شهریور گرافیک ۴۸ گیگابایتی RTX 6000 را رونمایی کرد که بازار هدف آن تولید‌کنندگان محتوا و کاربران سازمانی است و در دسته‌ی گرافیک‌های حرفه‌ای کلاس ورکستیشن قرار می‌گیرد. این گرافیک بر‌پایه‌ی معماری جدید Ada Lovelace تولید شده که مشابه معماری GeForce RTX 40 برای گیمرها است و از مزایایی مانند افزایش قدرت محاسبات هوش مصنوعی، نسل جدید هسته‌های تنسور و رهگیری پرتو بهره می‌برد.

حال به‌گزارش Videocardz، مشخصات واقعی گرافیک RTX 6000 به بیرون درز پیدا کرده است و برخی از خرده‌فروشان فهرست‌کردن این گرافیک را شروع کرده‌اند.

rtx-a6000-ada-specs

توجه کنید که RTX 6000 را نباید با RTX A6000 مبتنی‌بر معماری Ampere اشتباه گرفت. براساس ادعای انویدیا، RTX 6000 دو تا چهار برابر قدرت پردازشی بیشتری در‌مقایسه‌با RTX A6000 ارائه می‌دهد و به ۵۶۸ هسته‌ی تنسور و ۱۴۲ هسته‌‌ی رهگیری پرتو (RT) مجهز است؛ درحالی‌که RTX A6000 از ۳۳۶ هسته‌ی تنسور و ۸۴ هسته‌ی رهگیری پرتو استفاده می‌کرد. گرافیک جدید انویدیا مبتنی‌بر AD102 است و ۱۸,۱۷۶ هسته‌ی CUDA (حدود ۱۱ درصد بیشتر از تعداد هسته‌های RTX 4090) دارد؛ اما نمی‌توان آن را برای گیمینگ مناسب دانست.

درواقع، نمی‌توان از RTX 6000 انتظار عملکردی پرقدرت برای تجربه‌ی بازی‌های ویدئویی داشت و قطعاً گرافیک‌های سری RTX 4000 گزینه‌های بهتری از آن برای گیمینگ هستند. این گرافیک سیستم خنک‌کننده قدرتمند و دو‌گانه‌ای ندارد که نیازی هم به این سیستم احساس نمی‌شود؛ چراکه توان حرارتی چندانی ندارد. در‌حقیقت، برخلاف RTX 4090 که توان حرارتی آن به ۴۵۰ وات می‌رسد، توان حرارتی RTX 6000 مبتنی‌بر معماری Ada تنها ۳۰۰ وات است.

مهم‌ترین ویژگی این مدل حافظه‌ی ۴۸ گیگابایتی GDDR6 آن است که در گذرگاهی ۳۸۴ بیتی ارائه می‌شود. مشخصات کامل این مدل هنوز در بسیاری از منابع رسمی دردسترس نیست؛ اما یکی از شرکای اصلی انویدیا در خط‌تولید گرافیک‌های ورک‌استیشن RTX، برخی از مشخصات یکی از مدل‌های آن را فاش کرده است.

این مدل مانند RTX 4090 فرکانس بوستی برابر با ۲٫۵ گیگاهرتز دارد و از حافظه‌ی GDDR6 با سرعت ۲۰ گیگابیت‌بر‌ثانیه بهره می‌برد که در‌واقع همان سرعت حافظه‌ی سری Radeon RX 7900 ای‌ام‌دی است. به‌طور‌خلاصه، این ارقام از افزایش ۷۰۰ مگاهرتزی فرکانس بوست و ۲۵ درصد پهنای باند حافظه‌ی بیشتر خبر می‌دهند.

در‌حال‌حاضر، خرده‌فروشان مختلفی در ایالات متحده RTX 6000 را با قیمتی بین ۷٬۳۷۸ تا ۸٬۲۱۰ دلار می‌فروشند؛ اما ممکن است در آینده بتوان آن را با قیمت‌های ارزان‌تری هم خرید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات