انویدیا خیال گیمرها را از بابت مصرف انرژی گرافیک‌های سری RTX 4000 راحت کرد

دوشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
درحالی‌که قبلاً شایعه شده بود توان RTX 4090 به ۸۰۰ تا ۹۰۰ وات می‌رسد، انویدیا می‌گوید مصرف انرژی این کارت گرافیک هم‌اندازه‌ی RTX 3090 Ti است.
تبلیغات

کارت‌های گرافیک سری RTX 4000 انویدیا قدرت پردازشی زیادی دارند، اما برای ارائه‌ی این قدرت، انرژی نسبتاً زیادی نیز مصرف می‌کنند. همین موضوع بحث‌هایی را در شبکه‌های اجتماعی به راه انداخته است و کاربران می‌خواهند بدانند که برای تهیه‌ی RTX 4000 به پاور جدید برای کامپیوتر خود نیاز دارند یا نه.

انویدیا در همین راستا جزئیات بیشتری درباره‌ی مصرف انرژی کارت‌های گرافیک RTX 4090 و RTX 4080 منتشر کرده است. اطلاعیه‌ی انویدیا نشان می‌دهد مصرف انرژی این دو کارت گرافیک در حدی که برخی از منابع ادعا کرده بودند، زیاد نیست.

تا پیش از رونمایی رسمی گرافیک‌های سری RTX 4000، بسیاری از افشاگران پیش‌بینی‌های ترسناکی درباره‌ی مصرف انرژی این محصولات انجام داده بودند. برخی از منابع می‌گفتند توان RTX 4090 به ۸۰۰ تا ۹۰۰ وات می‌رسد. خوشبختانه مشخص شده است که آن شایعات واقعی نبوده‌اند.

به گزارش دیجیتال ترندز، انویدیا توان مصرفی RTX 4090 را ۴۵۰ وات اعلام کرده است. این یعنی پرچم‌دار جدید تیم سبز مصرف انرژی هم‌سطح با RTX 3090 Ti دارد. بدین ترتیب اگر به‌دنبال استفاده از RTX 4090 باشید باید در سیستم خود از پاوری با توان حداقل ۸۵۰ وات استفاده کنید.

مدل ۱۶ گیگابایتی RTX 4080 با توان ۳۲۰ وات تولید شده است و به پاور حداقل ۷۵۰ واتی نیاز دارد. در نهایت مدل ۱۲ گیگابایتی این کارت گرافیک از توان ۲۸۵ وات بهره می‌گیرد و به پاور حداقل ۷۰۰ وات نیاز دارد.

انویدیا می‌گوید توان مصرفی گرافیک‌های سری RTX 4000 نسبت‌به نسل قبل افزایش پیدا نکرده، اما چنین ادعایی در نگاه اول درست نیست. تیم سبز RTX 3090 را با توان ۳۵۰ وات تولید کرده بود. فراموش نکنید توان ۴۵۰ وات RTX 4090 کم نیست، اما تا حد زیادی توسط قدرت پردازشی بالای این کارت گرافیک توجیه می‌شود. خوشبختانه توان این کارت گرافیک برخلاف پیش‌بینی‌های اولیه به ۸۰۰ وات نمی‌رسد.

انویدیا می‌گوید که آداپتور هشت پین به ۱۶ پین PCIe Gen 5 بدون مشکل کار خواهد کرد. این شرکت همچنین ادعا می‌کند آداپتور هوشمند برق در گرافیک‌های نسل جدید، تعداد کانکتورهای هشت پینِ متصل‌شده به GPU را تشخیص می‌دهد. بر همین اساس اگر چهار کانکتور هشت پین به RTX 4090 وصل شود، این کارت گرافیک به توان ۶۰۰ وات نیز دست پیدا می‌کند تا امکان اورکلاک آن فراهم شود.

برخی از کاربران نگران دوام کانکتورهای PCIe 5.0 در گرافیک‌های نسل جدید هستند و انویدیا در پاسخ به این افراد می‌گوید که در این زمینه هیچ مشکلی وجود ندارد و در سال‌های اخیر کانکتورهای PCIe 5.0 به‌خوبی دوام آورده‌اند.

RTX 4090 مجهز به ۱۶٬۳۸۴ هسته‌ی CUDA است و از ۲۴ گیگابایت حافظه‌ی GDDR6X استفاده می‌کند. RTX 4080 دو مدل مجزا با ۱۲ یا ۱۶ گیگابایت حافظه دارد. مدل ۱۶ گیگابایتی مجهز به ۹٬۷۲۸ هسته‌ی CUDA است و مدل ۱۲ گیگابایتی RTX 4080 از ۷٬۶۸۰ هسته‌ی CUDA بهره می‌گیرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات