اختصاصی: آیفون ۱۴ پرو مکس در بنچمارک‌های اولیه زومیت؛ تراشه A16 رقبا را به چالش می‌کشد

پنج‌شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
بنچمارک‌های اختصاصی آیفون ۱۴ پرو مکس نشان می‌دهند که اپل همچنان قدرت بلامنازع در طراحی تراشه‌های مبتنی‌بر معماری آرم محسوب می‌شود.
تبلیغات

بر کسی پوشیده نیست که اپل سال‌ها است قدرتمندترین تراشه‌های مبتنی بر معماری آرم را طراحی می‌کند که کمتر شرکتی توان رقابت با آن‌ها را دارد؛ به‌طوری که غول دنیای فناوری در کامپیوترهای مک نیز مدتی است تراشه‌های اینتل را کنار گذاشته و از پردازنده‌ی اختصاصی خود بهره می‌گیرد. خوشبختانه اکنون ما در زومیت این امکان را داریم که جدیدترین دستاورد پردازشی کوپرتینویی‌ها را به‌عنوان قلب تپنده مدل‌های پرو آیفون ۱۴ به‌صورت موشکافانه در معیارهایمان بررسی کنیم.

برخلاف سالیان گذشته، اپل امسال رویکرد متفاوتی را در تراشه‌های خانواده آیفون ۱۴ اتخاذ کرد؛ بدین صورت که مدل‌های استاندارد آیفون ۱۴ از همان تراشه‌های نسل قبل قدرت می‌گیرند؛ در‌حالی که مدل‌های پرو به تراشه A16 Bionic مجهز شده‌اند.

طرح پردازنده تراشه Apple A16 Bionic اپل آیفون ۱۴ پرو مکس

تراشه مذکور از بسیاری جهات حائز اهمیت است؛ چراکه به احتمال زیاد در نقش پلتفرم پایه برای تراشه‌های M3 نیز ظاهر خواهد شد و به‌صورت مشترک از هسته‌هایی یکسان بهره خواهند گرفت؛ بنابراین بنچمارک‌های پردازشی می‌توانند دید مناسبی را از پیشرفت‌های پردازشی اپل فارغ‌از دنیای آیفون به ما ارائه دهند.

ما برای سنجش قدرت خام تراشه، آیفون ۱۴ پرو مکس را در‌ مقابل آزمون‌های تک و چندهسته‌ای گیک‌بنچ پنج قرار دادیم؛ بنچمارکی که ادعا می‌کند تأثیر سیستم‌عامل و پلتفرم‌های مختلف را به حداقل می‌رساند. پس از تکرار بنچمارک‌ها، گران‌قیمت‌ترین گوشی هوشمند اپل توانست امتیاز ۱۸۸۷ را در آزمون تک‌هسته‌ای و امتیاز ۵۴۱۳ در آزمون چندهسته‌ای کسب کند.

رقابت با هسته‌های پرقدرت جدید اپل می‌تواند به‌اندازه‌ی فتح کردن کوه اِوِرست سخت باشد!

برای درک بهتر، بد نیست بدانید که آیفون ۱۳ پرو مکس به ترتیب در آزمون‌های پیشین ما امتیاز ۱۷۴۵ را در آزمون تک‌هسته‌ای و امتیاز ۴۸۱۳ را در آزمون چندهسته‌ای کسب کرده بود. به‌عبارتی، تراشه جدید بخش مهمی از پیشرفت خود را مدیون دو هسته‌ی پرقدرت Everest و چهار هسته‌ی کم‌مصرف Sawtooth است که کاملاً بازطراحی شده‌اند.

نام‌گذاری هسته‌های پرقدرت نیز به‌نوبه خود جالب به‌نظر می‌رسد و به بلندترین کوه جهان، یعنی اِورست اشاره دارد. به‌نوعی اپل رقابت با هسته‌های پرقدرت جدید را به‌اندازه‌ی فتح کردن کوه اِوِرست سخت می‌داند که البته با توجه به نتایج شاید بی‌راه نیز نباشد. درواقع مدت‌ها است که هیچکدام از بازیگران فعال در طراحی تراشه‌های آرم نتوانسته‌اند به قدرت هسته‌های شفارشی و طراحی‌شده توسط اپل نزدیک شوند.

پارامتر / مدل

آیفون ۱۴ پرو مکس (A16 bionic)

آیفون ۱۳ پرو مکس (A15)

پیکسل ۶ پرو (تنسور نسل ۱)

گلکسی اس ۲۲ اولترا (اسنپدراگون ۸ نسل یک)

امتیاز تک‌هسته‌ای

۱۸۸۷

۱۷۴۵

۱۰۹۰

۱۲۳۹

امتیاز چند‌هسته‌ای

۵۴۱۳

۴۸۱۳

۲۶۱۴

۳۵۵۱

تمامی نتایج به‌دست‌آمده حاصل از آزمایش‌های زومیت در شرایط یکسان آزمایشگاهی است.

در مقام مقایسه، پیکسل ۶ پرو در بنچمارک‌های مشابه امتیاز تک‌هسته‌ای ۹۶۹ و چند‌هسته‌ای ۲۶۱۴ را از آن خود کرده بود و در سوی دیگر، امتیاز گلکسی اس ۲۲ اولترا در شرایط مشابه از ۱۲۳۹ در آزمون تک‌هسته‌ای و ۳۵۵۱ در آزمون چندهسته‌ای فراتر نمی‌رود؛ بدین‌ترتیب گوشی پرچم‌دار جدید اپل روی کاغذ عملکرد به‌شدت بهتری را نسبت به رقبا به نمایش می‌گذارد؛ درحالی‌که اگر آیفون ۱۳ پرو مکس را مبنی قرار دهیم، گوشی جدید با تراشه‌ی ۴ نانومتری‌اش تنها نسخه‌ای بهبود یافته با پیشرفتی معقول خواهد بود.

تراشه A16 Bionic؛ پیشرفتی معقول که میراث نسل‌های قبلی را به‌همراه دارد

به‌طور کلی، اپل با پیروی از سُنت همیشگی‌اش، هنگام رونمایی از خانواده آیفون ۱۴ اطلاعات زیادی را از تراشه A16 Bionic ارائه نداد و حتی نمودارها ارائه‌شده نیز بسیار مبهم و بعضاً با تراشه سه نسل گذشته این شرکت مقایسه شده بودند.

بااین‌حال، اپل تأکید بر این داشت که تراشه جدید با وجود ارائه قدرت کم‌نظیر، نسبت به نسل قبل خود بسیار بهینه‌تر شده است؛ به‌طوری که دو هسته پرقدرت جدید تا ۲۰ درصد مصرف کمتری در مقایسه با هسته‌های پرقدرت A15 Bionic ارائه می‌دهند. نتایج بنچمارک‌های ما نیز تقریباً هم‌سو با این ادعا است و مشخصاً تراشه جدید پیشرفت نه‌چندان چشمگیر، اما قابل قبولی را حداقل در بخش CPU به‌ارمغان می‌آورد.

رندر غیررسمی پردازنده ای ۱۶ بایونیک اپل Apple A16 Bionic

تراشه A16 اپل دقیقاً مانند تمامی تراشه‌های گوشی‌های هوشمند، یک سیستم-روی-یک-‌چیپ (SoC) است؛ یعنی یک تراشه‌ی مجتمع که بیشتر اجزای اصلی مربوط به پردازش شامل پردازنده مرکزی، پردازنده گرافیکی و حافظه و... را به‌صورت یک واحد کلی در خود جای داده است و این اجزا با تکنیک خاصی به سیلیکون اصلی لحیم شده‌اند؛ بنابراین زومیت تنها به موشکافی در بخش CPU اتکا نمی‌کند.

ما برای ارزیابی عملکرد دو گوشی در پردازش‌های گرافیکی، مانند بازی‌ها، از بخش Vulkan/Metal گیک‌بنچ و بنچمارک جی‌اف‌اکس کمک گرفتیم. پردازنده گرافیکی آیفون ۱۴ پرو مکس در آزمون گیک‌بنچ امتیاز ۱۵۲۰۸ را کسب کرد که در حقیقت بهبود اندک تراشه اپل را در مقایسه با نسل قبل خود نشان می‌دهد؛ چراکه ما در سال گذشته به امتیاز ۱۴۳۲۶ در آیفون ۱۳ پرو مکس رسیدیم.

بنچمارک / مدل

آیفون ۱۴ پرو مکس

آیفون ۱۳ پرو مکس (A15)

پیکسل ۶ پرو (تنسور نسل ۱)

گلکسی اس ۲۲ اولترا (اسنپدراگون ۸ نسل یک)

Car Chase Offscreen

۱۱۰ فریم برثانیه

۱۱۵ فریم‌برثانیه

۵۶ فریم برثانیه

۹۲ فریم‌برثانیه

OpenCL

Vulkan/Metal

۱۵۲۰۸

۱۴۳۲۶

۷۲۲۳

۵۸۳۵

تمامی نتایج به‌دست‌آمده حاصل از آزمایش‌های زومیت در شرایط یکسان آزمایشگاهی است.

در آزمون Aztec Ruins نیز با فعال‌ بودن تنظیمات High Tier Offscreen تراشه‌ی جدید اپل به ۱۱۰ فریم‌برثانیه می‌رسد که نسبت به گلکسی اس ۲۱ اولترا با ۹۲ فریم‌برثانیه عملکرد بهتری محسوب می‌شود؛ اما جالب است بدانید که این نتیجه، سبب نمی‌شود که آیفون ۱۴ پرو مکس در این بنچمارک بی‌رقیب باشد؛ چراکه پایگاه داده زومیت به‌وضوح نشان می‌دهد که آیفون ۱۳ پرو مکس با ارائه ۱۱۵ فریم‌برثانیه همچنان بر جایگاه نخست بنچمارک «Car Chase Offscreen» جی‌اف‌اکس تکیه زده است.

درنهایت، باید اشاره کنیم که آیفون ۱۴ پرو مکس با حافظه‌ی ذخیره‌سازی مشابه نسل قبل (۱۲۸ |۲۵۶ |۵۱۲ و نسخه یک ترابایت) روانه بازار می‌شوند؛ بااین‌تفاوت که ماژول رم آن‌ها به LPDDR5 ارتقا پیدا کرده است که درنتیجه ۵۰ درصد پهنای باند بیشتری را در مقایسه با LPDDR4X به‌ارمغان می‌آورد.

با توجه به با داده‌های به‌دست‌آمده از بنچمارک JazzDiskBench‌، آیفون ۱۴ پرو مکس به سرعت خواندن و نوشتن ترتیبی ۱۶۵۷ و ۱۲۴۳ مگابایت‌برثانیه دست می‌یابد؛ نتیجه‌ای که آنچنان غافل‌گیرکننده نیست و تفاوت خاصی را با نسل گذشته نشان نمی‌دهد.

بنچمارک /JazzDiskBench

آیفون ۱۴ پرو مکس

آیفون ۱۳ پرو مکس (A15)

پیکسل ۶ پرو (تنسور نسل ۱)

گلکسی اس ۲۲ اولترا (اسنپدراگون ۸ نسل یک)

نرخ خواندن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

۱۶۵۷

۱۶۰۰

۱۵۴۴٫۱۱

۱۹۱۹٫۸۹

نرخ نوشتن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

۱۲۴۳

۱۲۴۸

۲۴۳٫۳

۱۲۱۸

تمامی نتایج به‌دست‌آمده حاصل از آزمایش‌های زومیت در شرایط یکسان آزمایشگاهی است.

همان‌طورکه مشخص است، آیفون ۱۴ پرو مکس حداقل در بنچمارک‌های پردازشی تمامی رقبای خود را کنار می‌گذارد؛ اما نباید فراموش کرد که در ماه‌های آینده به‌مرور نسل جدید گوشی‌های ذکرشده رونمایی و روانه بازار خواهند شد و همین موضوع می‌تواند نتایج را دستخوش تغییر کند. علاوه‌براین، بهتر است که منتظر بررسی نهایی ما با نمودارها و توضیحات جامع باشید تا با دید کامل به ضعف‌ها و نقاط قوت، بتوان به‌طور عادلانه‌ای نتیجه‌گیری کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات