مدیرعامل اینتل شایعات را تکذیب کرد: کارت گرافیک A770 در خرده‌فروشی‌ها عرضه می‌شود

سه‌شنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
مدیرعامل اینتل می‌گوید اولین سری از کارت‌ گرافیک رده‌بالای A770 در‌حال آماده‌شدن برای عرضه در خرده‌فروشی‌ها است. برخی شایعات از توقف تولید گرافیک‌های آرک خبر داده بودند.
تبلیغات

پت گلسینگر، مدیرعامل اینتل، خطی قرمز روی تمام شایعه‌های مربوط به پایان کار گرافیک‌های سری Arc کشید. گلسینگر در توییتی گفت کارت گرافیک رده‌بالای A770 را از راجا کودوری، رئیس تیم گرافیکی اینتل، دریافت کرده و تیم آبی در حال آماده‌سازی اولین سری از گرافیک‌های A770 برای عرضه در خرده‌فروشی‌ها است. راجا کودوری در واکنش به توییت پت گلسینگر نوشته که می‌توان چهار مانیتور 4K یا دو مانیتور 8K را به A770 متصل کرد.

عرضه‌ی A770 در بازار، اتفاق مهمی برای اینل خواهد بود. تیم آبی پیش‌تر گرافیک‌های آرک را برای لپ تاپ‌ دردسترس قرار داده، اما در بین مدل‌های دسکتاپ صرفاً A380 که کارت گرافیکی پایین‌رده است عرضه شده است. A380 ابتدا در بازار چین عرضه شد. این کارت گرافیک با واکنش‌های مثبتی روبه‌رو نشده است و ظاهراً درایور آن با مشکلاتی دست‌و‌پنجه نرم می‌کند.

عملکرد ضعیف گرافیک‌های آرک و بالا بودن هزینه‌ی تولید آن‌ها باعث شروع شایعه‌هایی مبنی‌بر تعطیلی واحد گرافیکی اینتل شد. حتی شایعه‌هایی اعلام کرده‌اند که اینتل در سال ۲۰۲۳ از بازارهای بیشتری خارج می‌شود. راجا کودوری هفته‌ی گذشته گفت اینتل برنامه‌ای برای توقف تولید Arc ندارد و اکنون پت گلسینگر نیز شایعه‌ها را تکذیب کرده است.

کارت گرافیک Intel A770 در دست پت گلسینگر Pat Gelsinger

کارت گرافیک A770 که مدل پرچم‌دار گرافیک‌های دسکتاپی سری آرک به‌حساب می‌آید از تراشه‌ی ۶ نانومتری ACM-G10 با ۲۱٫۷ میلیارد ترانزیستور استفاده می‌کند و به ۳۲ هسته‌ی Xe و ۴٬۰۹۶ پردازنده‌ی جریانی و فرکانس ۲٬۱۰۰ مگاهرتز و ۸ یا ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی GDDR6 با پهنای باند ۵۶۰ گیگابایت‌برثانیه و توان ۲۲۵ وات مجهز است.

هنوز مشخص نیست که کارت گرافیک رده‌بالای A770 در چه بازارهایی عرضه می‌شود. شاید A770 در ابتدا صرفاً برای ساکنان چین دردسترس قرار بگیرد و سپس راه خود را به بازار آمریکا پیدا کند. چین اهمیت زیادی برای تولیدکنندگان کارت‌های گرافیک دارد، چون ۴۰ درصد کل بازار این صنعت را به خود اختصاص داده است.

وقتی اینتل از تولید گرافیک‌های مجزا خبر داد، بازار کارت گرافیک در شرایط بحرانی به سر می‌برد؛ GPUها قیمت به‌شدت بالایی داشتند و در تعداد کافی دردسترس نبودند. بررسی‌ها نشان می‌دهد کمبود کارت گرافیک به پایان رسیده و بازار از محصولات دست دوم اشباع شده است.

قیمت کارت‌ گرافیک در ماه‌های اخیر به شکل قابل توجهی پایین آمده است و این موضوع کار را برای اینتل سخت می‌کند. اینتل به‌خوبی می‌داند به‌دلیل تازه‌وارد‌ بودن در بازار GPU باید محصولاتش را با قیمت منطقی عرضه کند. پایین آمدن قیمت گرافیک‌های انویدیا و AMD باعث می‌شود کاربران توجه کمتری به گرافیک‌های اینتل داشته باشند.

احتمالاً انویدیا امشب از اولین کارت گرافیک سری RTX 4000 رونمایی می‌کند و سال آینده سراغ معرفی مدل‌های خوش‌قیمت می‌رود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات