انویدیا به‌طور غیرمستقیم نام معماری گرافیکی بعدی‌اش را تأیید کرد

جمعه ۲۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
انویدیا در تیزر ویدیویی جدیدی به‌صورت غیرمستقیم تأیید کرده است که معماری گرافیکی بعدی‌اش Ada Lovelace نام دارد. این معماری به‌زودی معرفی می‌شود.
تبلیغات

به گزارش ویدیوکاردز، انویدیا تیزر جدیدی برای رویداد GeForce Beyond که هفته‌ی آینده برگزار می‌شود منتشر کرده است. با انتشار این تیزر، اکنون نام رسمی معماری گرافیکی بعدی تیم سبز را می‌دانیم.

در بخشی از تیزر نموداری قدیمی می‌بینیم که در سال ۱۸۴۳ توسط ایدا لاولیس طراحی شد. مدت‌ها است در شایعه‌ها گفته می‌شود معماری گرافیکی جدید انویدیا، ایدا لاولیس نام دارد.

تیزر جدید انویدیا پیغام مخفی جالبی در خود دارد. اعدادی به‌خصوص در بخشی از تیزر نمایش داده شده‌اند که احتمالاً مشخصات فنی تراشه‌ی گرافیکی AD102 را اعلام می‌کنند. احتمالاً یکی از این عددها یعنی ۶۲۹ به مساحت تراشه اشاره می‌کند و دیگری یعنی ۷۵٫۳۸ بیانگر تعداد ترانزیستورها به میلیارد است.

عدد اول به‌طور کامل مشخص نیست، اما احتمالاً نشان‌دهنده‌ی افزایش ۲٫۰۸ برابری قدرت پردازشی نسبت‌به تراشه‌ی GA102 است.

یادداشت کوچک در تیزر ویدیویی انویدیا

پیش‌بینی می‌شود انویدیا در مراسم پیش رو از کارت گرافیک پرچم‌دار RTX 4090 پرده‌برداری کند و این گرافیک را در ماه آینده‌ی میلادی به بازار بفرستد. احتمالاً مدتی بعد شاهد عرضه‌ی مدل‌های ۱۶ گیگابایتی و ۱۲ گیگابایتی RTX 4080 نیز خواهیم بود.

مراسم جدید انویدیا روز ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۲ (۲۹ شهریور ۱۴۰۱) به میزبانی جن‌سون هوانگ، مدیرعامل شرکت، برگزار می‌شود.

گفته می‌شود کارت‌های گرافیک سری RTX 4000 قرار است به‌لطف معماری Lovelace بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد قوی‌تر از مدل‌های قبل باشند. پرقدرت‌ترین گرافیک این خانواده یعنی RTX 4090 احتمالاً ۱۲۸ پردازنده‌ی جریانی معادل ۱۶٬۳۸۴ هسته‌ی FP32 و ۹۶ مگابایت کش L2 و ۲۴ گیگابایت حافظه‌ی GDDR6X با فرکانس ۲۱ گیگابیت‌برثانیه خواهد داشت. گفته می‌شود تیم سبز روی مدل جدید گرافیک‌های سری تایتان با ۴۸ گیگابایت حافظه‌ نیز کار می‌کند.

دور از انتظار است گرافیک‌های میان‌‌رده‌ی نسل جدید انویدیا تا قبل از سال ۲۰۲۳ از راه برسند. انویدیا گرافیک‌های سری RTX 4000 را با هدف رقابت با AMD Radeon RX 7000 روانه‌ی بازار می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات